تحریم ثروت سیاه از تهدید تا واقعیت

آیا غرب از خیر نفت ایران می گذرد؟

۱۷ آذر ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۷ کد : ۱۸۶۵۸ اخبار اصلی
کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید که تحریم‌های نفتی همچنان مورد بحث است و برخی دیپلمات‌ها هم تاکید دارند که پاره ای محدودیت‌های اعمال شده بر واردات نفت ایران به احتمال زیاد در ما‌ه‌های آینده تحمیل خواهد شد.
آیا غرب از خیر نفت ایران می گذرد؟
دیپلماسی ایرانی:آیا غربی ها می توانند از ثروت سیاه در اختیار ایران ساده بگذرند؟ آمریکایی ها و دوستان قاره سبز نشین خسته از اعمال تحریم های گوناگون و به ثمر ننشستن هیچ کدام به دنبال راهی برای تحت فشار قرار دادن بیشتر ایران هستند و ظاهر امر حاکی از این است که تحریم نفتی تنها گزینه باقی مانده برای آنها است. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در این خصوص می نویسد: پالایشگاه‌های اروپایی در حال ارزیابی تاثیرات احتمالی تحریم‌ها بر نفت ایران هستند. این سخنان سخنگوی گروه صنعتی اروپا در بروکسل در روز جمعه است، یک روز پس از اینکه اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه ایران را گسترده‌تر کرد اما از تحریم‌ اقتصادی منصرف شد.
سخنگوی گروه صنعتی مستقر در بروکسل گفت:" پالایشگاههای اروپا در حال مشورت با اعضای اتحادیه به منظور بررسی تحریم نفت ایران هستند."
وزرای خارجه اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه به دلیل نگرانی‌های جدی و عمیق در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌ها علیه این کشور را گسترش دادند. در حالی که این نشست نتیجه‌ای در رابطه با تحریم‌ نفت نداشت، مقامات اتحادیه اروپا تاکید کردند که چنین حرکتی از حمایت قوی در بروکسل برخوردار است.
کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که تحریم‌های نفتی همچنان مورد بحث است و برخی دیپلمات‌ها هم تاکید دارند که پاره ای محدودیت‌های اعمال شده بر واردات نفت ایران به احتمال زیاد در ما‌ه‌های آینده تحمیل خواهد شد.
در بیانیه اتحادیه آمده است که تحریم‌های بیشتر بر بخش‌های انرژی، بانکداری و حمل و نقل ایران را بررسی و در نشست بعدی وزرای خارجه در ماه ژانویه نظرنهایی خود را اعلام خواهد کرد.
ویلیام هیگ وزیرامورخارجه بریتانیا در یکی از تند و تیزترین اظهارنظرهای خود در چند ماه اخیر گفت:" اتحادیه اروپا این موضوع را روشن کرده‌است که در برابر تهدید‌ها و مقاومت های ایران تسلیم نخواهد شد."
حامیان تحریم می گویند که در حال رسیدگی به نگرانی‌های یونان و برخی کشور‌های دیگر هستند. این نگرانی‌ها شامل اعمال تحریم‌ها و در نتیجه بالا رفتن قیمت‌ها در زمان تقلای اقتصادی این کشور‌ها است. چندی پیش گزارشی منتشر شد که در آن تاکید شده بود که یونان در روزهای بحران اقتصادی به فکر استفاده از منابع نفتی ایران افتاده است.
به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ایران روزانه 870.000 بشکه در سه ماهه دوم به اروپا، عمدتا اسپانیا، ایتالیا و یونان صادر کرده‌است. بازرگانان این حوزه تاکید می کنند که در حال انجام اقدامات احتیاطی برای تامین منابع جایگزین در صورت اجرای تحریم هستند.
سخنگوی ساراس، یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های ایتالیا، گفت:" شرکت در حال انجام مذاکرات معمولی با عرضه‌کنندگان است." این امر به منظور نیاز احتمالی برای جایگزین نفت خام ایران است.تحریم، حاشیه سود پالایش را تحت فشار قرار خواهد داد. حاشیه‌ سود پالایش در حال حاضر در سال جاری نیز پس از اختلالات صادرات نفت لیبی تحت فشار است.
مقامات سایر شرکت‌های پیشرو اروپایی از اظهار نظر در رابطه با ممنوعیت احتمالی نفت ایران خودداری کردند و یا اظهارنظر در این خصوص را به زمان دیگری موکول کردند.

نظر شما :