مجله هفته/ نگاه خریدارانه به مطبوعات

۱۸ آذر ۱۳۹۰ | ۲۲:۵۸ کد : ۱۸۶۴۲ اخبار اصلی
در صفحه "نگاه خریدارانه به مطبوعات" که جمعه ها پیش رویتان قرار می گیرد، مقالات و یادداشت های مهم روزنامه های کشورمان را که در طول هفته منتشر شده است از نظر می گذرانیم.
مجله هفته/ نگاه خریدارانه به مطبوعات
چرا غرب از تحریم نفتی و بانکی ناتوان است؟

 

روزنامه تهران امروز روز شنبه در سرمقاله ای با عنوان «چرا غرب از تحریم نفتی و بانکی ناتوان است؟» به قلم افشین زمانی در تشریح ناتوانی غرب برای اعمال تحریم نفتی ایران می پرسد: چه دلایلی باعث شد تا باد تبلیغاتی غرب بخوابد و اتحادیه اروپا و آمریکا ناتوانی عملی خود را در اعمال تحریم‌های نفتی و بانکی علیه ایران را مسکوت بگذارند؟ اگر مدعیات آنان را بررسی کنیم می‌بینیم که سیاهه اتهاماتشان علیه ایران به قدری دراز و طولانی هست که در تصویب تحریم‌های سخت درنگی نکنند. پس داستان چیست و راز کوتاه آمدن عملی غرب مقابل ایران چیست؟

این روزنامه می افزاید: برای پاسخ به این سوال کنکاش زیادی لازم نیست. کافی است به مشروح مذاکرات سنای آمریکا حین تصویب طرح غیر آلزام‌آور و پر از استثنای تحریم بانک مرکزی ایران مراجعه کنیم، بسیاری از حقایق روشن می‌شود. حقایقی که ظاهرا پشت هیاهوی تبلیغاتی و رسانه‌ای غرب پنهان مانده است اما به محض اینکه پای عمل پیش می‌آید و گرد و غبار هیاهوی تبلیغاتی فروکش می‌کند، پای لنگ غرب در اعمال تحریم‌های نفتی به خوبی دیده می‌شود. آنگونه که بی‌بی‌سی و رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند، تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا‌ پنج‌شنبه طی نامه‌ای به کارل لوین، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا، با جزئیات طرح سنا مخالفت کرده بود. او هشدار داد که اجرای تدابیر مندرج در آن می‌تواند به متحدان آمریکا صدمه بزند و بهای نفت را در بازارهای جهانی افزایش دهد و درآمد نفتی ایران را بالاتر هم ببرد. دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا که مدیریت تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورمان را برعهده دارد، در نشست روز پنج‌شنبه کمیته روابط خارجی مجلس سنا اگر چه موافقت دولت اوباما با برخی تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد اما صراحتا با طرح سنا درباره تحریم نفتی و مالی ایران مخالفت کرد. دلایلی که مقامات دولت آمریکا برای عدم تحریم نفتی و بانکی‌کشورمان مطرح کرده‌اند، عینا همان دلایلی است که از سوی اروپاییان هم مطرح شده است که البته وضعیت اروپا در مقایسه با آمریکا بدتر هم هست

 

گفتمان اسلام‌گرایان خاورمیانه، غرب‌ستیزانه نیست

 

«غرب و پیروزی اسلام‌گرایان عرب» عنوان سرمقاله روزنامه شرق در روز شنبه به قلم صادق زیباکلام است که در آن به تحلیل اسلام گرایی متفاوت اعراب خاورمیانه می پردازد و می نویسد: قریب به 10ماهی که از به راه افتادن «بهار عرب» می‌‌گذرد هیچ شعاری علیه غرب و غربی‌ها داده نشده و اسلام‌گرایان خواهان قطع رابطه با آمریکا و اروپا نشده‌اند. آثار و علایم دموکراتیک بودن اسلام‌گرایان جهان عرب صرفا محدود به غرب‌ستیز و آمریکاستیز نبودن آنان نمی‌شود. هیچ‌یک از رهبران برجسته اسلام‌گرایان مصر، ازجمله اخوان‌المسلمین، حمله به سفارت اسراییل در قاهره را تایید نکردند. یا نهضت رهبران النهضه در تونس در یکی از نخستین اقدامات‌شان پس از پیروزی سفارت سوریه در تونس را بستند و دیپلمات‌های سوری را از کشورشان اخراج کردند. البته اسلام‌گرایان در مصر خواهان تجدیدنظر در قرارداد کمپ دیوید شده‌اند. اما اعتراض به کمپ دیوید بیشتر از جهت آن است که اسراییلی‌ها به تعهدات‌شان مبنی بر ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی عمل نکرده‌اند.

زیباکلام تصریح می کند: آنان خواهان تجدیدنظر در کمپ دیوید به واسطه آن نیستند که اسراییل از بین برود بلکه می‌خواهند یک کشور مستقل فلسطینی در کنار اسراییل به‌وجود بیاید. نه‌تنها اسلام‌گرایان عرب تمایلات ضدغربی و ضدآمریکایی ندارند، بلکه جریانات اصلی آنان هم (ازجمله اخوان‌المسلمین در مصر یا النهضه در تونس) تشکیل یک حکومت اسلامی را در صدر برنامه‌هایشان قرار نداده‌اند.

 

این استاد دانشگاه معتقد است: گفتمان اصلی اسلام‌گرایان عرب به جای غرب‌ستیزی و آمریکایی‌ستیزی، طرفداری از انتخابات آزاد، حاکمیت قانون، آزادی مطبوعات، آزادی احزاب و تشکل‌های سیاسی و سایر شعارها و خواسته‌های دموکراتیک بوده است. درواقع اسلام‌گرایان جهان عرب نسخه دیگری از اسلام‌گرایان ترک هستند و به همین علت است که هرقدر کلاف «بهار عرب» بازتر می‌شود و هرقدر قدرت جبهه دیکتاتوری در جهان عرب کاهش می‌یابد و درعوض کشورهای عرب بازتر می‌شوند، جایگاه ترکیه به‌عنوان یک قدرت مهم منطقه‌ای بالاتر می‌رود.

 

نگران نباشیم، ماجرای سفارتخانه قابل جبران است

 

روزنامه خراسان در سرمقاله روز یکشنبه خود به واکاوی پیامدهای ناشی از حمله به سفارتخانه انگلیس پرداخته و نوشته است: با فضاسازی های صورت گرفته توسط انگلیس و آمریکا جوی ایجاد شده است که گویی روی دادن حادثه ورود به سفارت انگلیس هزینه های بسیار سنگین و غیرقابل جبرانی برای ایران دارد درحالیکه اگر واقعگرایانه به مسائل نگاه کنیم غیر از جو بین المللی علیه ایران که به زودی به پایان خواهد رسید هزینه های احتمالی دیگر یا غیرمهم خواهد بود یا با دیپلماسی فعال قابل جبران. نادرست است اگر سرمان را زیربرف کنیم و بگوییم جامعه بین الملل این مساله را کم اهمیت تلقی کرده است اما این مساله به دو دلیل می تواند به هیچ وجه آنچنان نگران کننده نباشد اول اینکه دنیا بارها تجربه تعرض به سفارتخانه ها را دارد و دیپلماسی فعال می تواند به راحتی این امر را برای جامعه بین الملل شفاف کند که دولت ایران به شدت به دلیل جسارت های مکرر دولت انگلیس تحت فشار افکار عمومی است و بهترین شاهد نیز موضع جمهوری اسلامی قبل از این وقایع مبنی بر کاهش سطح روابط با دولت انگلیس است که همین تصمیم نتوانست افکارعمومی را قانع کند به همین دلیل این کشورها به جای اینکه نظام ایران را متهم کنند بهتر است طرف مقابل را مجبور به رفتاری کنند که مطالبه افکارعمومی مردم ایران را از مسئولان شان کاهش دهد.

خراسان در این سرمقاله می افزاید: دومین دلیل برای عدم نگرانی از هزینه های بعدی این دلیل ساده است که مگر انگلیس آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی اگر این اتفاق نمی افتاد و اگر می توانستند اقدامی علیه ایران انجام دهند آن را انجام نمی دادند حال حادثه سفارت ممکن است چه تاثیر مهمی در این روند بگذارد اگر برخی کشورهای اروپایی در اجلاس قبلی خود با تحریم نفتی ایران مخالفت کردند به دلیل مشکلات اقتصادی خودشان است نه به دلیل ملاحظه ایران به همین دلیل نیز باوجود اینکه اجلاس اتحادیه اروپا در اوج فضاسازی ها برگزار شد انگلیس و فرانسه نتوانستند براین امر به نتیجه برسند یا بعنوان مثالی دیگر اگر روسیه و چین دربرابر تشدید تحریم ها مقاومت می کنند به دلیل منافع شان است و این منافع با جوسازی های بین المللی چندان تغییر نمی کند لذا دیدیم که آن ها نسبت به سوءاستفاده از این حادثه هشدار دادند

 

برای آرامش بازار سکه طلا

 

«برای آرامش بازار سکه طلا» عنوان سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد در روز یکشنبه به قلم محمدصادق جنان صفت است که در آن آمده است: افزایش قیمت سکه طلا در بازار ایران با آموزه‌های دانش اقتصاد به خوبی قابل توضیح دادن است: رشد تقاضا برای سکه طلا از رشد عرضه آن بیشتر است و تا این عدم تعادل به نفع تقاضا موجود است، قیمت‌ها در سرازیری قرار نمی‌گیرند. دولت و بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش قیمت سکه طلا در بازار، راهی جز ایجاد توازن در رشد عرضه و تقاضای این کالا ندارند.

این روزنامه ادامه می دهد: آیا بانک مرکزی انبارهایی پر از زر و سیم دارد که آن را تبدیل به سکه کرده و با عرضه آن، اشتهای بازار را جواب دهد؟ به نظر نمی‌رسد این گونه باشد و حتی در صورت موجود بودن آن که با هزینه کردن پول نفت به دست آمده، حراج آن غیرمنطقی است. پس باید برای جلوگیری از رشد تقاضا کاری کرد. این اقدام نباید به فرمان تازه باهدف کنترل تقاضا باشد، چون بازار زیرزمینی و بازارسیاه درست خواهد شد. راه‌حل این است که سایر بازارها و گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای 350 هزار میلیارد تومان نقدینگی فعال در جامعه، جذاب شوند. یکی از این بازارها و گزینه‌ها می‌تواند، افزایش نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها و تا جایی که ممکن است آزادسازی آن باشد. رییس کل بانک مرکزی در چند ماه سپری شده بارها تاکید کرده است، می‌خواهد این کار را انجام دهد، اما معلوم نیست چرا و کدام سد و مانع اجازه این اقدام را از بانک مرکزی سلب کرده است.

 

سیاست های عربی در خدمت اروپایی ها

 

«کنسرتی اروپایی با نوازندگانی عربی» عنوان یادداشت روز روزنامه خراسان در روز چهارشنبه به قلم علیرضا رضاخواه است که در آن به تحلیل فعالیت های غرب محور اعراب پرداخته و نوشته است: سرگذشت حسنی مبارک در مصر باعث گردید پادشاهان عربی که تادیروز به اتحاد استراتژیک خود با آمریکا برای ادامه حیاتشان خوشبین بودند، به فکر چاره بیفتند. طرح باشگاه پادشاهان علی رغم آنکه برخی کشورهای عربی از حضور در آن امتناع کردند به صورت جدی از طریق شاهزادگان سعودی دنبال می شود .

به نوشته این روزنامه، ترکی الفیصل یکی از طراحان این طرح اخیرا در کنفرانس "خلیج (فارس) و جهان" با بیان اینکه " امنیت هر کدام از کشورهای عرب خلیج فارس در حقیقت امنیت همه کشورهای منطقه است و تامین ثبات هر کدام از ما به معنای تامین ثبات دیگر کشورهای این حوزه است و همچنین هر مصیبت و گرفتاری که بر سر هر کدام از ما بیاید به معنای این است که این مصیبت بر سر همه ما آمده است" نشان داد که ظاهرا سیاستمداران سعودی در ایجاد باشگاه پادشاهان مصمم هستند. عربستان سعودی با استفاده از توانایی های اقتصادی و دیپلماتیک خود بصورت گسترده در منطقه در تلاش است تا تحولات و تغییرات منطقه را محدود کند، تا از این طریق نظام های پادشاهی را از حرکت های آزادی خواهانه مردم نجات دهد و از سرنگونی بقیه رهبرانی که برای آرام کردن مردم خود در تکاپو هستند، جلوگیری کند.

خراسان می نویسد: تحرکات اخیر این کشور در کویت، موفقیت اخیر همپیمانان سلفی این کشور در مصر و هزینه فراوان برای ایجاد نا امنی در سوریه را نیز بایستی در همین چارچوب بررسی کرد. سعودی ها به دنبال ایجاد کنسرتی اروپایی با نوازندگانی عربی هستند، تا در آینده خاورمیانه سمفونی مورد علاقه این کشور را بنوازد.

 

نظر شما :