مجله هفته/ بازهم پای سه هزار میلیارد تومان در میان است

۱۸ آذر ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۷ کد : ۱۸۶۳۹ اخبار اصلی
گفته بودند وقوع ماجرای تسخیر سفارت بریتانیا در تهران و کشمکش های پس از آن، دست کم این موهبت را دارد که ماجرای اختلاس سه هزارتایی را از ذهن مردم پاک می کند و آنها را از خیالات و بدبینی ها نجات می دهد و باعث می شود بار دیگر به ایرانی بودنشان افتخار می کنند.
مجله هفته/ بازهم پای سه هزار میلیارد تومان در میان است
دیپلماسی ایرانی: اصولا برخی تحولات بین المللی نظیر جنگ، دیپلماسی سخت و خشن و یا برخوردها و تزاحم های دو کشور به انحای مختلف، سبب یکدستی و وفاق در داخل کشورها می شود و حتی در شرایطی که زمینه های چنین وفاق و اتحادی به منتها درجه خود رسیده باشد، قادر است پیوندهایی را شکل دهد و شکاف هایی را پر کند.

بروز حادثه ای مثل تسخیر سفارت بریتانیا که با میخکوب شدن یا به عبارتی غافلگیری و شوکه شدن نیروهای امنیتی و انتظامی همراه بود، این فرصت را برای چند روز در اختیار رسانه ها و مردم قرار داد تا موضوعات کم ارزش و بی اهمیتی مثل اختلاس بانکی را فراموش کنند و حول یک مسئله ملی گرد بیایند. به هرحال باید پذیرفت که اختلاس بانکی – با هر وزن و قیمتی – در هر نقطه از دنیا می تواند اتفاق بیفتد و اصولا تکرارشدنی است و چیز عجیب و غریبی محسوب نمی شود که بخواهد ذهن ها را در بلندمدت به خود معطوف کند و اساسا عجین شدنش با ذهن و فکر مردم می تواند میل به سوءاستفاده و میل به ارتکاب جرم و گناه و میل به تخریب و آنارشی گری و... را پرورش دهد. اما از آن طرف تسخیر سفارتخانه موضوعی جذاب و مهیج است که هر سی و اندی سال یکبار اتفاق می افتد و آن هم نه در همه جا. به همین دلیل اصلا منصفانه نیست که این دومی را واگذاریم و بازهم به اولی بپردازیم.

اما یکی از فرماندهان عالی رتبه انتظامی کشورمان که اتفاقا در روز حمله غافلگیرانه به سفارتخانه در محل حضور داشت، به تازگی گفتگویی با خبرنگاران انجام داده و با تکرار رقم "سه هزار میلیارد" باعث شده تا حواس ها مجددا به ماجرای اختلاس بازگردد. او البته به ماجرای اختلاس اشاره ای نکرد و داشت درباره انسداد مرزها سخن می گفت.

احمدرضا رادان جانشین فرمانده انتظامی کشور درباره تلاش نیروی انتظامی در کنترل مرزها گفت: "پیش بینی اعتبار برای انسداد و کنترل مرزها مبلغی در حدود سه هزار میلیارد تومان است." و با بیان این رقم بود که همه اذهان را باز متوجه ماجرای اختلاس کرد.

وی با بیان اینکه تامین امنیت مرزها یکی از اولویت های مهم نیروی انتظامی و سایر دستگاه های امنیتی است، افزود: در صورت تامین اعتبار سه هزار ملیارد تومانی اعتقاد داریم با این رقم می توان طی سه سال کلیه مرزها را در حد قابل قبول در کنترل در آورد.

رادان با تاکید بر اینکه هزینه برای تامین امنیت و کنترل مرزها، نوعی سرمایه گذاری و درآمد است، تاکید کرد: با کنترل مرزها می توان از قاچاق کالا جلوگیری کرد.

او به کمک های دولت و مجلس درخصوص تامین اعتبار برای انسداد مرزها اشاره کرد و افزود: دو اولویت در مرزهای کشور مورد نظر است که یکی مرزهای جنوب شرقی شامل سیستان و بلوچستان، قسمتی از خراسان جنوبی و خراسان رضوی و مرزهای شمالغرب از آذربایجان غربی تا قسمتی از کرمانشاه در مرزهای آبی هم در بوشهر و هرمزگان مورد هدف است.

جانشین فرمانده انتظامی کشور همچنین با اعلام رضایت از وضعیت کنترلی در قسمت شمالی سیستان و بلوچستان گفت: قسمت استان سیستان و بلوچستان وضعیت قابل قبولی دارد و مرزهای جنوب استان به سمت انسداد می رود و اکنون منتظر تامین اعتبار و بودجه مورد نیاز هستیم.

سردار رادان با تاکید بر اینکه وضعیت کنترل مرزهای کشور در حال حاضر مطلوب است، گفت: با وجود همه معضلات و مشکلات، کنترل مرزها در وضعیت کاملا مطلوبی نسبت به گذشته قرار دارد و امیدواریم با بودجه کافی وضعیت بسیار مناسبی در کشور حاکم کنیم.

 

نظر شما :