اکنون عربستان اخوان‌المسلمین را دشمن خود می‌داند

۱۲ آذر ۱۳۹۰ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۸۵۴۱ اخبار اصلی
در 11 سپتامبر 2002 تعامل عربستانی‌ها با اخوان المسلمین تغییرات شگرفی کرد. در این سال، امیر نایف ابن عبدالعزیز وزیر کشور عربستان گفت: «ما از این تشکیلات حمایت جدی کردیم. اما اخوان المسلمین جهان عرب را نابود کردند.»
اکنون عربستان اخوان‌المسلمین را دشمن خود می‌داند
دیپلماسی ایرانی: در 11 سپتامبر 2002 تعامل عربستانی‌ها با اخوان المسلمین تغییرات شگرفی کرد. در این سال، امیر نایف ابن عبدالعزیز وزیر کشور عربستان گفت: «ما از این تشکیلات حمایت جدی کردیم. اما اخوان المسلمین جهان عرب را نابود کردند.»

این اظهار نظر بسیار مهم از سویی کسی بر زبان رانده شد که از اجزای هرم قدرت در خاندان سلطنتی عربستان سعودی محسوب می‌شود و اکنون نیز ولیعهد این کشور است. اگر سن ملک عبدالله را که در حدود 87 سال سن دارد را در نظر بگیریم معقول خواهد بود اگر بگوییم که امیر نایف پادشاه بعدی عربستان خواهد بود. مخالفت نایف با اخوان المسلمین در پرتو تاریخ عربستان سعودی ناگهانی بود.

در دهه شست اخوان المسلمین از سوی جمال عبدالناصر، رئیس جمهوری اسبق مصر تحت پیگرد قرار گرفتند. در همان سال‌ها بود که بسیاری از فعالان این سازمان توانستند از عربستان سعودی پناهندگی سیاسی بگیرند. عربستانی‌ها در آن زمان تلاش می‌کردند که اخوانی‌ها را تقویت کنند تا در برابر ناصری‌ها و سوسیالیست‌های عربی بایستند. عربستانی‌ها به اخوان‌المسلمین که به کشورشان آمده بودند اجازه دادند تا در سازمان‌های تربیتی و آموزشی و سازمان‌هایی که از سوی جهانیان مورد تایید است، نفوذ کنند تا بدین ترتیب اندیشه‌های وهابی اسلامی سنی گسترش یابد. محمد قطب، برادر سید قطب از مصر و عبدالله عزام از اخوان المسلمین اردن هر دو از استادان دانشگاه سلطنتی در جده شدند. در این بین دانشجویی نیز در این دانشگاه درس می‌خواند که اسمش اسامه بن لادن بود. در میان آنان جوانان مسلمانی نیز تربیت شدند که توانستند بعدا کانال ارتباطی مالی برای حماس ایجاد کنند.

در سال‌های اخیر نشانه‌های بسیاری بروز کرده که نشان می‌دهد هم‌پیمانی میان حکومت عربستان و اخوان‌المسلمین به پایان رسیده است. در ماه ژانویه شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که عربستان سعودی توانسته است از این سازمان برای گستردش نفوذ و تاثیر خود بر دنیای اسلام استفاده کند. اما هم‌زمان عربستانی‌ها تحقیق کرده‌اند که چگونه اموال این سازمان به دست القاعده رسیده است.

در ابتدای سال جاری میلادی روزنامه الحیات گزارش داد که وزارت آموزش و پرورش عربستان تصمیم گرفته است که اظهارات تند حسن بنا، موسس اخوان المسلمین و سید قطب را از کتاب‌های درسی خارج کند. این نشان می‌دهد که عربستانی‌ها تلاش می‌کنند که راه خود را از هم‌پیمانان قدیم‌شان به روشنی جدا کنند.

واقعیت امر این است که در ابتدای امر عربستانی‌ها تلاش می‌کردند که میان اخوان المسلمین و نیروهای تروریست جهان رابطه‌ای برقرار کنند. در سال 2005، وزیر آموزش و پرورش سابق کویت به روزنامه الشرق الاوسط که مالک آن یک عربستانی است، گفت: «موسسان بزرگ‌ترین سازمان‌های تروریستی در خاورمیانه از برخی هسته‌های اخوان المسلمین برخاسته‌اند.»

پس از دو سال حسین خاشقجی، از روزنامه‌نگاران عربستانی در همین روزنامه نوشت: این سازمان تا کنون به غیر از تندروی، گسترش اختلاف‌ها و افراط چیزی ارائه نداده است.

در دوره اخیر نیز یکی از روزنامه‌نگاران عربستانی در همین روزنامه "بهار عربی" را "بهار اخوان المسلمین" توصیف کرد تا بدین ترتیب پایانی بر ماه عسل عربستانی‌ها با اخوان المسلمین ترسیم کرده باشد.

اگر نگاه عربستانی‌ها را در سال‌های اخیر ملاک بگیریم آن‌گاه چندان شگفت‌زده نخواهیم شد اگر ببینیم که آنها از گردانندگان اصلی تشکل‌های مخالف انقلاب‌ها هستند. آنها به زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری مخلوع پناهندگی داده‌اند و حاضر نیستند که او را به تونسی‌ها تحویل دهند. آنها از تلاش‌های ایرانی‌ها برای توسعه تاثیر اخوان المسلمین بر منطقه نیز آگاهند. پاسخ عربستان سعودی به جریان‌های اسلامی که امروزه سراسر جهان عرب را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند این حقیقت را فاش می‌کند که سطح دشمنی‌ها و اختلاف‌های عمیقی که میان آنها با اخوان المسلمین به وجود آمده تا سطح کشورها حتی کشورهای دوستشان نیز ارتقا یافته است.

  

منبع: اسرائیل الیوم / القدس العربی

 

نظر شما :