مجله هفته/ چرا به جمهوری آذربایجان اعتراض نمی کنیم؟

۱۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۶ کد : ۱۸۴۵۲ اخبار اصلی
یکی از انتقادهایی که همواره از دستگاه سیاست خارجی کشور می شود و پاسخی برای آن وجود ندارد این است که چرا وزارت خارجه یا دیگر نهادهای حاکمیتی نسبت به اعمال خشونت علیه مسلمانان در ممالکی غیر از خاورمیانه، سکوت می کنند و واکنش درخوری نشان نمی دهند.
مجله هفته/ چرا به جمهوری آذربایجان اعتراض نمی کنیم؟
دیپلماسی ایرانی: ایران 32 سال است که در صف اول کشورهایی قرار داشته که نسبت به سرنوشت مسلمانان دیگر ممالک دنیا حساسیت قابل توجهی از خود نشان داده است. نمونه آن کشتار و قتل عام مسلمانان در بوسنی، فلسطین، عراق و اخیرا در بحرین بوده است.

ولی منتقدان می گویند چرا واکنش درخوری از جانب دستگاه سیاست خارجی و تریبون های رسمی نظام در قبال مسلمانان اویغور در چین یا چچن و حتی جمهوری آذربایجان نشان داده نمی شود و حکومت های این کشورها غالبا به راحتی حقوق مسلمانان کشورشان را نادیده گرفته و در موارد بسیاری به اعمال خشونت و سرکوب علیه آنها دست می زنند.

نمونه آن برخورد خشن و نظامی دولت روسیه با مسلمانان چچن در سال های گذشته و نیز سرکوب گسترده مسلمانان استان سین کیانگ چین به دست ارتش بوده است. اما چند سالی است که جمهوری آذربایجان هم به این فهرست اضافه شده و از منظر برخورد با مسلمانان شیعه مورد انتقاد ناظران و اسلام گرایان قرار گرفته اند. البته تعدادی از مراجع مذهبی در ایران همواره مکاتبات و هشدارهایی را روانه دولت الهام علی اف کرده و او را بابت نقض حقوق شیعیان و سرکوب و زندانی کردن فعالان مذهبی این کشور مورد اعتراض قرار داده اند ولی سوال اینجاست که چرا حساسیت ها و دفاعیاتی که فرضا در قبال مسلمانان بحرین و فلسطین دیده می شود، به آن اندازه در قبال شیعیان این ناحیه مشاهده نمی شود.

اقدام های ضداسلامی دولت آذربایجان اعتراض های بسیاری را در این کشور برانگیخته است و این اعتراض ها پس از مصوبه مجلس ملی این کشور در روز ۲۵ آبان ماه در زمینه «منع تبلیغ دین اسلام» در آذربایجان بیشتر هم شده است.

سایت جهان در این باره می نویسد، برخی از نمایندگان مجلس آذربایجان در هنگام تصویب این لایحه مدعی بودند که بزرگ ترین تهدید برای آذربایجان از ناحیه ایران است و برای کاهش نفوذ ایران این لایحه باید تصویب شود!

تصویب این لایحه و به قانون تبدیل کردن ممنوعیت تبلیغ اسلام آن هم همزمان با گسترش موج بیداری اسلامی در منطقه، هم مردم این کشور و هم مسلمانان دنیا را حیرت زده کرده است.

بیش از ۹۹ درصد از جمعیت ۹ میلیونی آذربایجان را مسلمانان تشکیل می دهند و مذهب ۹۶ درصد از مسلمان این کشور شیعه است. به همین دلیل اقدام اخیر مجلس آذربایجان، مردم این کشور را بهت زده کرده است.

حکومت آذربایجان مدتی است که در نتیجه نزدیکی با غرب و بویژه امریکا و صهیونیست ها، رویکرد‏ اسلام ستیزی خود را با سرعت بیشتری پیگیری کرده است. دولت این کشور حتی حضور حزب اسلام آذربایجان هم بر نتابیده و طی ماه گذشته اعضای این حزب را بدلیل فعالیت علیه سیاستهای ضد دینی دولت، به حبس‏های طولانی از پنج تا دوازده سال محکوم کرده است. همچنین حاج «محسن صمداف اف» رئیس حزب اسلام را هم که از معترضان به سیاست حجاب ستیزی بود، حدود ۸ ماه زندانی کرده است.

دولت آذربایجان چندی پیش استفاده از حجاب را در مدارس ممنوع کرده و با استفاده مردم مسلمان این کشور از حجاب به شدت برخورد می کند. باکو پیشتر نیز رساله های مراجع تقلید شیعه را از کتابخانه‏های این کشور جمع‏آوری و خرید و فروش آنها را در کتاب‏فروشی‏ها ممنوع کرده است.

این اقدامات ضداسلامی با اعتراضات گسترده مردم مواجه شده اما مقام های باکو می کوشند تا مخالفان سیاستهای ضد دینی دولت را به ارتباط با خارج متهم کنند. به عنوان نمونه، "فضائل آقا مالی"، یکی از این نمایندگان مجلس ملی آذربایجان، طلاب آذربایجانی را که در شهر قم مشغول تحصیل علوم دینی هستند، "جاسوس‏های ایران" نامید که باید شدیدا تحت نظر قرار بگیرند.

 

( ۱ )

نظر شما :