تاریخ نگاری روابط ایران و انگلیس

از جنگ جهانی دوم تا تهران 2011

۰۹ آذر ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۸۴۱۵ اخبار اصلی
بیش از هفت دهه رابطه میان دو کشور گاه با مدارا همراه بود و گاه با خصومت ورزی های دیپلماتیک.
از جنگ جهانی دوم تا تهران 2011
دیپلماسی ایرانی : روابط انگلیس با ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 تا کنون متزلزل بوده است.با توجه به ورود افراد تندرو به سفارت انگلیس در تهران و باغ قلهک در اعتراض به تحریم‌های اعمالی از سوی انگلیس علیه ایران، خبرگزاری بی بی سی به تاریخچه اختلافات دو کشور نگاهی انداخته است.

29 نوامبر 2011
معترضان ایرانی به سفارت انگلیس در تهران با پرتاب سنگ، بمب‌های بنزینی، و به آتش کشیدن اسناد،‌حمله کردند. آنها قصد داشتند قبل از سر رسیدن پلیس ضد شورش، سفارت را اشغال کنند. وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که از این اقدام به شدت خشمگین شده است.

27 نوامبر 2011
مجلس ایران به اخراج سفیر انگلیس از تهران رای داد. روابط تجاری و اقتصادی با انگلیس نیز تضعیف شد.

21 نوامبر 2011
انگلیس به دنبال انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای مورد نگرانی ایران، تحریم‌های مالی را علیه بانک‌های ایرانی شامل بانک مرکزی اعمال کرد.

نوامبر 2011
تلویزیون دولتی پرس تی وی اعلام کرد 4 نفر که گفته می‌شوند تروریست‌هایی هستند که روابطی با انگلیس دارند در ایران دستگیر شده‌اند. البته وزارت امور خارجه ارتباط این افراد با انگلیس را تکذیب و تاکید کرد که این اقدامی دیگر در جهت اتهام زنی به انگلیس است.

سپتامبر 2009
ایران تایید کرد که در نزدیکی قم تاسیسات غنی سازی اورانیوم راه‌اندازی کرده است و این در حالی بود که سرویس‌های جاسوسی انگلیسی نقشی اساسی در افشای این سایت داشتند.

19 ژوئن 2009
پس از انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به سمت رئیس جمهور ایران،‌اعتراضاتی انجام شد و رهبران ایران کشور های خارجی را به تحریک معترضان متهم کردند. در این زمینه از انگلیس به عنوان شیطانی ترین کشور در تحریک معترضان نام برده شد و رسانه های انگلیسی نیز با انتقاد گرفته شدند.

ژانویه 2009
کنسول‌گری انگلیس که از سال 1961 در ایران فعال بود اعلام کرد که به دلیل فشار مقامات ایران بر کارمندانش، فعالیت خود را متوقف کرده است.

دسامبر 2008
محمود احمدی‌نژاد برای انگلیس پیام تبریک کریسمس فرستاد.

جولای 2008
گوردون براون در سخنرانی در پارلمان اسرائیل تاکید کرد که ایران راهی جز متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای و پذیرش درخواست مذاکره ندارد.

مارس 2007
ایران 15 دریانورد انگلیسی را در شط‌ العرب که راهی آبی در مرز‌های آبی ایران و عراق است را دستگیر کرد. ایران گفت که قایق این ملوانان به آب‌های ایران وارد شده است. به دنبال این اقدام بحرانی دیپلماتیک در روابط تهران – لندن ایجاد شد و این ملوانان در 4 آوریل آزاد شدند.

ژوئن 2004
انگلیس، آلمان و فرانسه قطعنامه ‌ای را در جهت محکومیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه دادند و چند روز بعد 8 سرباز انگلیسی به مدت 3 روز در ایران دستگیر شدند. جرم آنها ورود به آب‌های مرزی ایران با عراق اعلام شده بود.

می 2004
معترضان در اعتراض به عملیات نظامی آمریکا و انگلیس در نزدیکی شهر‌های مقدس عراق در مقابل سفارت انگلیس در تهران تجمع کردند.

سپتامبر 2003
آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نخستین بار در مورد فعالیت‌های هسته ای 18 ساله ایران که به طور محرمانه انجام می‌شد گزارش داد. به دنبال این گزارش شماری از کشور‌ها به خصوص آمریکا و انگلیس در مورد فعالیت های هسته ای ایران ابراز نگرانی کردند .

فوریه 2002
ایران دیوید ردوی را به عنوان سفیر انگلیس نپذیرفت و وی را جاسوس خطاب کرد.

21 سپتامبر 2001
جک استراو به عنوان نخستین وزیر امور خارجه انگلیس پس از انقلاب اسلامی به ایران سفر کرد. هدف از این سفر ایجاد اتحاد با ایران در مقابل طالبان در افغانستان بود.

فوریه 2001
یکی از وزرای کابینه انگلیس به تهران سفر کرد و تعهد کرد که لندن به تهران در جهت مقابله با قاچاق مواد مخدر از افغانستان کمک می‌کند.

1999
انگلیس و ایران برای نخستین بار پس از انقلاب ،‌ سفرای خود را در لندن و تهران تعیین کردند .

سپتامبر 1998
پس از اینکه ایران به طور رسمی موضوع سلمان رشدی و حکم قتل وی را کنار گذاشت، روابط با انگلیس در سطح سفیر ارتقاء یافت.

1992
ابتدا یک دیپلمات ایرانی و پس از آن 3 دیپلمات ایرانی دیگر نیز به اتهام تلاش برای قتل سلمان رشدی از انگلیس اخراج شدند.

1991
به دنبال آزادی تری ویت، که در لبنان برای بیش از 5 سال اسیر بود،‌روابط دیپلماتیک ایران وانگلیس بهبود یافت.

فوریه 1989
ایران فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کرد و روابط دیپلماتیک تهران – لندن کاهش یافت.

1988
سفارت انگلیس در تهران بازگشایی شد.

30 آوریل – می 1980
6 ایرانی به سفارت ایران در انگلیس حمله کرده و 22 کارمند سفارت را به گروگان گرفتند. نیروی ویژه انگلیس وارد عمل شد و 5 نفر از گروگانگیران کشته شدند. 19 گروگان آزاد شدند اما یکی از آنها کشته شد و دو نفر دیگر نیز زخمی شدند.

1979
به دنبال انقلاب اسلامی،‌انگلیس سفارت خود در ایران را تعطیل کرد.

1955
سازمان معاهده مرکزی با شرکت انگلیس، ایران،‌عراق، افغانستان، ترکیه به منظور مقابله با نفوذ جماهیر شوروی سابق راه ‌اندازی شد.

1953
محمد مصدق، نخست وزیر وقت به دنبال کودتای تحت حمایت آمریکا و انگلیس برکنار شد.

1950
مصدق به عنوان نخست وزیر ایران پس از علی رزم‌آرا تعیین شد. وی در سال 1951 تلاش کرد شرکت نفت ایران تحت کنترل انگلیس را ملی کند اما لندن در مقابل این اقدام ایستادگی کرد.

1941
ایران اعلام کرد که در جنگ جهانی دوم بی طرف می‌ماند . اما انگلیس و روسیه ایران را اشغال کرده و رضا شاه را از قدرت پایین کشیدند. نیرو‌های انگلیس و روسیه در سال 1946 ایران را ترک کردند.




نظر شما :