سوریه تحریم شد،لبنان ترسید

۰۹ آذر ۱۳۹۰ | ۱۲:۴۴ کد : ۱۸۳۹۳ اخبار اصلی
تحریم‌های اقتصادی‌ای که اتحادیه عرب علیه سوریه اعمال کرده با مخالفت لبنان، عراق و الجزایر مواجه شده است. هر سه این کشورها اعلام کرده‌اند که به این تحریم‌ها پایبند نیستند و معتقدند که این تحریم‌ها بیش از همه به ضرر آنها تمام خواهد شد.
سوریه تحریم شد،لبنان ترسید
دیپلماسی ایرانی: تحریم‌های اقتصادی‌ای که اتحادیه عرب علیه سوریه اعمال کرده با مخالفت لبنان، عراق و الجزایر مواجه شده است. هر سه این کشورها اعلام کرده‌اند که به این تحریم‌ها پایبند نیستند و معتقدند که این تحریم‌ها بیش از همه به ضرر آنها تمام خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که یمن و اردن نیز چندان به این تحریم‌ها پایبند نباشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، بر اساس قطعنامه‌ای که اتحادیه عرب صادر کرده است، هر گونه تعامل بانکی و تجاری میان بانک مرکزی سوریه با بانک‌های عربی به استثنای تامین مالی برای تهیه منابع حیاتی مورد نیاز مردم سوریه ممنوع می‌شود. همچنین از بانک‌های مرکزی کشورهای عربی خواسته شده است که در هر گونه تعامل مالی با بانک مرکزی سوریه مراقبت کافی را داشته باشد.

در همین رابطه دکتر لویس حبیقه، کارشناس مسائل اقتصادی در این باره می‌گوید: «سوریه خود در بسیاری از موارد خودکفایی دارد. حتی اگر مراودات صنعتی اساسی مثل خودرو، ادوات مکانیکی و تکنولوژی حتی غذایی و پوشاک با آن قطع شود، سوریه خود می‌تواند به تنهایی تمامی این کمبودها را جبران کند. از این رو پیش‌بینی می‌شود در صورتی که تحریم‌های اقتصادی شدیدتری علیه این کشور اعمال شود سوریه نیز برخورد شدیدتری خواهد کرد و در این میان افراد بیشتری قربانی خواهند شد.»

با این حال وی تاکید می‌کند، البته این اتفاق کوتاه مدت خواهد بود چرا که دمشق نیاز به برقراری رابطه با جهان غربی و اروپایی دارد به ویژه در بخش تکنولوژی و تامین خودروهای مورد نیازش که به هر حال باید با آنها رابطه برقرار کند.

سوالی که در این میان مطرح است این است که این تحریم‌ها چه تاثیری بر لبنان خواهد گذاشت؟ لبنانی که روابط تنگاتنگ بسیاری با سوریه دارد و حتی در شدیدترین زمان‌ها نیز روابط تجاری خود را با دمشق حفظ کرده است.

حبیقه در این باره می‌گوید: «اگر ناآرامی‌ها در سوریه استمرار پیدا کند لبنان نیز از این حوادث بی‌تاثیر نخواهد ماند. چرا که لبنان روابط تجاری مستقیمی با سوریه دارد. البته حجم معاملات میان دو طرف زیاد بالا نیست. میزان داد و ستد دو کشور در حدود 250 میلیون دلار است. اما آن‌چه لبنانی‌ها را به سوریه وابسته می‌کند راه ارتباطی زمینی است. ما برای تجارت با دنیای خارج به ویژه منطقه خلیج فارس نیاز به خاک سوریه داریم. تا زمانی که این راه باز باشد گزندی از تحریم‌های سوریه متوجه لبنان نخواهد شد اما اگر به هر دلیلی این راه بسته شود، سختی‌های بسیاری متوجه ما خواهد شد.»

حقیبه در پاسخ به این سوال که رد تحریم‌ها از سوی لبنان چه تاثیری در روابط اتحادیه عرب با بیروت می‌گذارد، می‌گوید: «اگر لبنان اعمال تحریم‌ها را رد کند ممکن است بر روابط بین‌المللی و اقتصادی‌اش با کشورهای دیگر تاثیر بگذارد، وقتی لبنان خودش را از رای گیری کنار می‌کشد این بدان معنا است که نمی‌خواهد این تحریم‌ها را اعمال کند. شاید لبنان را موظف کنند که این تحریم‌ها را اعمال کند ولی احتمال این که بتواند این تحریم‌ها را عملی کند بسیار کم است.»

وی تاکید می‌کند، مرزهای لبنان و سوریه همیشه باز بوده و این که بخواهیم صد در صد بر آن نظارت اعمال کنیم تقریبل غیر ممکن است. اعمال تحریم‌ها از سوی لبنان بسیار محدود خواهد بود.

حقیبه همچنین گفت: «بر اساس بند اول قطعنامه این تحریم‌ها فقط متوجه افراد مشخصی است. آنها خود باید مراقب کارهای آن افراد باشند. نه سوریه و نه کس دیگری نمی‌تواند مانع آمدن آنها به لبنان شود.»

او درباره مقاطعی که ممکن است تحت تاثیر تحریم‌های سوریه قرار بگیرد، می‌گوید: «به طور کلی فضای اقتصادی لبنان تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار خواهد گرفت. سرمایه‌گذاری در لبنان محدود خواهد شد و سرمایه‌گذاری لبنانی‌ها در سوریه نیز به شدت کاهش خواهد یافت.»

وی همچنین تاکید می‌کند، بخش گردشگری که مهم‌ترین بخش اقتصادی لبنان است نیز تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار خواهد گرفت. مثلا از لحاظ زمانی تعداد گردشگران به کشور به شدت کاهش خواهد یافت چرا که بسیاری از توریست‌ها به ویژه توریست‌های سوری زمینی وارد لبنان می‌شوند.

 

نظر شما :