نمی‌توانند با ایران بجنگند به جان سوریه افتاده‌اند

۱۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۸ کد : ۱۸۳۴۳ اخبار اصلی
اتحادیه عرب عضویت سوریه را به تعلیق در آورده و ترکیه‌ای که تا همین دیروز دوست نزدیک او بود و هم‌پیمانی قدرتمندی با آن داشت، اکنون رهبری هم‌پیمانی‌ای را بر عهده دارد که تلاش می‌کند نظامی که چهل سال بر این کشور حکومت می‌کرده را سرنگون کند.
نمی‌توانند با ایران بجنگند به جان سوریه افتاده‌اند
دیپلماسی ایرانی: دشمنان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تلاش می‌کنند که نظام اسد را به سخره بگیرند و او را سرنگون کنند. اتحادیه عرب عضویت سوریه را به تعلیق در آورده و ترکیه‌ای که تا همین دیروز دوست نزدیک او بود و هم‌پیمانی قدرتمندی با آن داشت، اکنون رهبری هم‌پیمانی‌ای را بر عهده دارد که تلاش می‌کند نظامی که چهل سال بر این کشور حکومت می‌کرده را سرنگون کند.

در حال حاضر رهبران عرب در حال رایزنی با کشورهای غربی هستند تا مجموعه‌ای از تحریم‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی را علیه سوریه اعمال کنند، تصمیمی شبیه آن‌چه علیه لیبی گرفته شد.

این در حالی است که این هجوم اخیر علیه سوریه تشنجات شدید و خطرناکی در خاورمیانه و خارج از آن ایجاد خواهد کرد. چرا که نتیجه این درگیری‌ها انفجارهای مهیبی را به دنبال خواهد داشت که سراسر منطقه را به طور کامل در خواهد نوردید. یعنی مشابه همان عملیاتی که برای سرنگونی سرهنگ معمر قذافی اعمال شد که در حالتی از بیم و امید به وجود آمد. پیچیدگی‌ها در تحولات سوریه را در شیوه پوشش اخبار این کشور در رسانه‌ها که تلاش می‌کنند به صورت یک‌جانبه تحولات سوریه را پوشش دهند و این گونه وانمود کنند که آنچه می‌بینیم تنها تظاهراتی شجاعانه توسط ملت سوریه علیه حکومت پلیسی بعثی است، به خوبی می‌توان دید.

این قطعا یک جانبه از این بحران است. جدای از بازی موجود در رسانه‌ها که عموما توسط مخالفان نظام سوریه هدایت می‌شود و در سایه نقصان بزرگ اطلاع‌رسانی و وجود اطلاعات دقیق از این کشور تلاش دارند نهایت استفاده را از وضعیت موجود در سوریه ببرند، حقیقت این است که دیگر نیات و مقاصد مخالفان برای همه روشن شده و دیگر بر کسی پوشیده نیست.

مخالفان نظام سوریه با همه تنوعات تشکیل دهنده‌شان باید این حقیقت را دریابند که موضوعات بسیاری وجود دارد که باعث نگرانی‌های بسیار بیشتری می‌شوند و باید توجه بین‌المللی بیشتری بهشان کرد و آنها باید مواضع خود را در قبال این موضوعات به روشنی بیان کنند. به ویژه این که می‌بینیم رهبران این حمله تبلیغاتی ناجوانمردانه بازگوکننده نظرات و نیات کشورهایی هستند که خود هیچ اعتقادی به دموکراسی و حقوق بشر نه از نزدیک نه از دور ندارند.

در این جا چالش دیگری نیز برای دخالت بین‌المللی در سوریه وجود دارد و آن درگیری مزمن ایران با ایالات متحده امریکا و متحدانش در ناتو و اسرائیل به همراه حکومت‌های سنی‌ مذهب در خاورمیانه است. جدای از این که در چند سال اخیر تحرکاتی برای محدود کردن ایران صورت گرفته است اما حقیقت این است که واشنگتن و اسرائیل همچنان می‌ترسند که به سراغ جنگ رو در رو با ایران بروند. اما سوریه یک تفاوت بزرگ نیز دارد. غسان عطیه، محلل سیاسی عراقی که از ایجاد کشوری مدافع حقوق بشر و دموکراسی در خاورمیانه در منطقه عربی خلیج فارس ابراز شگفتی می‌کند، در این باره می‌گوید: «آنها می‌گویند اگر نمی‌توانیم به ایران حمله کنیم پس بهتر است راه دوم را انتخاب کنیم یعنی کیان سوریه را بشکنیم.»

اما پرسشی که در این جا به وجود می‌آید این است که ایران و عراق با افزایش خطر سقوط نظام در دمشق چه رفتاری در پیش خواهند گرفت؟ کاملا روشن است که ایران همه تلاش خود را به کار می‌گیرد که از سقوط نظام حاکم بر دمشق جلوگیری کند.

در حالی که ایران نتواند هم‌پیمانی‌اش با سوریه را حفظ کند، بر روی افزایش نفوذش در عراق کار خواهد کرد و این کشور به جبهه معرکه ایران و امریکا تبدیل خواهد شد. کما این که ایران بر روی تقویت نفوذش در بحرین، عربستان، کویت، یمن و لبنان نیز کار خواهد کرد.

این حقیقت نیز بدیهی است که در صورت فروپاشی نظام سوریه نتایج آن فقط متوجه این کشور نخواهد بود، یعنی مثل چیزی که در لیبی رخ داد، بلکه خاورمیانه را به طور کامل در بر خواهد گرفت و ناآرامی و بی‌ثباتی سراسر آن را احاطه خواهد کرد. رهبران ترک می‌گویند که از سوی امریکا و بریتانیا چراغ سبز دریافت کرده‌اند که هر کار می‌خواهند بکنند اما عربستانی‌ها هم نمی‌خواهند که ترکیه به قهرمان دنیای اسلام تبدیل شود. این بدان معنا است که معرکه سوریه به تولید خصومت‌ها و دشمنی‌های جدید منتهی خواهد شد و در آینده بذر بحران‌های تازه‌ای را خواهد کاشت.
 

منبع: ایندیپندنت / السفیر

 

نظر شما :