حزب الله مانع اصلی حمله اسرائیل به ایران

۰۶ آذر ۱۳۹۰ | ۲۱:۳۶ کد : ۱۸۲۶۸ اخبار اصلی
به رغم آرامش نسبی که بر جبهه جنوبی لبنان حاکم شده، هفته گذشته انفجارهای مهیبی در این منطقه شنیده شد که به ادعای گزارش های شورای نظامی اسرائیل این انفجارها در انبارهای تسلیحاتی حزب الله صورت گرفته است.
حزب الله مانع اصلی حمله اسرائیل به ایران

دیپلماسی ایرانی: به رغم آرامش نسبی که بر جبهه جنوبی لبنان حاکم شده، هفته گذشته انفجارهای مهیبی در این منطقه شنیده شد که به ادعای گزارش های شورای نظامی اسرائیل این انفجارها در انبارهای تسلیحاتی حزب الله صورت گرفته است. برخی گزارش ها در بیروت حاکی از آن است که این انفجارها نتیجه عملیاتی است که جنگنده های بدون سرنشین اسرائیل در جنوب لبنان انجام داده اند.

به گزارش پایگاه خبری ایلاف، برخی اداره های سیاسی در قاهره، صحبت از تحریک های نظامی اسرائیل علیه حزب الله در مرزهای لبنان می کنند. در حالی که برخی اداره های نظامی در اسرائیل نیز می گویند که حزب الله خود را آماده نبرد با اسرائیل می کند.

همچنین گزارش ها حاکی از آن است که ارتش اسرائیل آموزش های خاصی را در جبهه شمالی آغاز کرده است که به گفته روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت، برای رویارویی با هر حمله احتمالی حزب الله علیه اسرائیل است. اداره های نظامی اسرائیلی می گویند که در صورتی که جنگی با حزب الله در بگیرد این بار فقط مختص به عناصر وابسته به این حزب نخواهد بود بلکه ارتش لبنان که همکاری های بسیار تنگاتنگ و نزدیکی با حزب الله دارد نیز علیه اسرائیل وارد عمل خواهد شد.

سرهنگ شادی ابو فارس، رهبر کتیبه سیف، وابسته به ارتش اسرائیل در غرب این رژیم در این باره به این روزنامه اسرائیلی می گوید: «نیروهای کتیبه در منطقه غربی در طول هفته گذشته آموزش های لازم را دیده اند و آماده هر گونه درگیری با لبنانی ها در خط تماس هستند.»

وی همچنین می گوید: «سربازان اسرائیلی مستقر در نوار مرزی با لبنان، بارها مانع عبور غیر قانونی نیروهای فلسطینی از دیوار حائل موجود در مرز میان اسرائیل و لبنان شدند.»

منظور او آن دسته از فلسطینیانی است که می خواستند در روز نکبت یعنی سال روز جنگ ژوئن وارد لبنان شده و به همراه لبنانی ها این روز را گرامی بدارند.

ابوفارس که یک شهروند درزی در اسرائیل است، تاکید می کند، سربازان اسرائیلی حق ندارند خود ابتدا به ساکن به سمت لبنانی ها شلیک کنند اگر چه اسرائیل نیروهای ویژه لبنانی وابسته به حزب الله را دشمنان خود می داند.

تنش های میان اسرائیل و لبنان به دلیل دور شدن بیروت از کشورهای غربی در ماه های اخیر و وابستگی بیش از پیشش به حزب الله افزایش یافته است. اگر چه دو طرف خویشتنداری می کنند و تا کنون وارد جنگ رو در رو نشده اند ولی حجم تبلیغات علیه یکدیگر روز به روز افزایش می یابد و تهدیدهای آنها نسبت به هم نیز هر روز ابعاد تازه ای به خود می گیرد.

در ماه اوت نیروهای حزب الله در حالی که یک سال از کشته شدن دوف هراری، فرمانده کتیبه نیروهای ذخیره اسرائیل گذشته بود، به یک کاروان سربازان اسرائیلی که از خط مرزی عبور کرده بود آتش گشودند که در پی آن درگیری به وجود آمد که به زخمی شدن یک سرباز لبنانی انجامید.

گزارش روزنامه های صهیونیستی حاکی از آن است که کتیبه طایفه درزی، بهترین کتیبه در ارتش اسرائیل است که می تواند به هر هدفی در مرزهای لبنان حمله کند. هفته گذشته نیروهای این شاخه نظامی دهمین سال خدمتشان در ارتش این رژیم را جشن گرفتند. جبهه ای که بیشترین منطقه تنش در مرزهای اسرائیل محسوب می شود. به رغم وجود آرامش نسبی در مرزهای این منطقه که از سال 2006 بر آن حاکم شده، همچنان اداره های سیاسی و نظامی اسرائیل نسبت به وقوع درگیری در این جبهه بسیار نگرانند و نسبت به تکرار سناریوی جنگ میان ارتششان با حزب الله در آینده بسیار هشدار می دهند.

در حال حاضر اسرائیل به شدت از این نگران است که نیروهای حزب الله از مرز گذر کرده و سربازان این رژیم را به گروگان بگیرند. از سویی اسرائیل به شدت تحت فشار است که مبادا حرکت ایذایی در این جبهه مرتکب شود و جنگ تازه ای را در منطقه رقم بزند.

ابوفارس در این باره می گوید: «هنگامی که هفته پیش یک محموله نظامی حزب الله منفجر شد ایرانی ها از طریق رسانه ها نسبت به عواقب این اتفاق به ما هشدار دادند. به گونه ای که ژنرال رحیم صفوی تهدید کرد که ایران می تواند هر وقت که اراده کند تاسیسات هسته ای اسرائیل را هدف قرار دهد و در حملات موشکی آتی نه تنها ایران بلکه حزب الله در لبنان و حماس در غزه نیز مشارکت خواهند داشت.»

وی در ادامه می افزاید: «ما تهدیدهای ایران را جدی می گیریم. می دانیم که ایران برای رویارویی با اسرائیل فقط به موشک های بالستیک اکتفا نمی کند و تنها ویران ساختن شهرهای اسرائیلی آن هم با موشک های سنتی و کاتیوشا که از سوی هم پیمانانش در حزب الله به طرف ما شلیک خواهد شد، راضی اش خواهد کرد.»

دکتر احمد منیسی، کارشناس مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک الاهرام در این باره می گوید: «اسرائیل خوب می داند که حزب الله جبهه دوم ایران در مبارزه با آن است. برای همین غیر منطقی است حرف از جنگ اسرائیلی ایرانی بزنیم بدون این که تصور کنیم جنگی پیشگیرانه میان اسرائیل و حزب الله در نگیرد. اسرائیل قبل از حمله به تاسیسات هسته ای ایران مجبور است که با حزب الله و حتی ارتش لبنان در جنوب این کشور بجنگد.»

وی همچنین می گوید: «اسرائیل اگر به فکر جنگ باشد باید قبل از هر چیز جبهه نظامی و سیاسی خود را مستحکم کند. برای همین به دنبال بهانه ای می گردد تا علیه حزب الله وارد عمل شود و این حزب را تحت فشار قرار دهد یا به هر بهانه جنگی را با این حزب آغاز کند. شاید برای همین است که صحبت از جبهه شمالی می زند و آموزش نیروهای نظامی مستقر در آن تا بگوید که نیت جنگ مسلحانه با حزب الله را دارد.»

احمد عز الدین کارشناس مسائل استراتژیک نیز به ایلاف می گوید: «حزب الله از امکانات امنیتی بی سابقه ای برخوردار است که به سرعت می تواند نیات اسرائیل برای هر گونه حمله نظامی را درک کند و خود را برای هر گونه رویارویی آماده سازد.»

وی تاکید می کند، از سال 2006 تا کنون حزب الله توانست توسط ایران مجهز به تسلیحات پیشرفته امنیتی بسیار بالایی شود که در کنار توانایی های نظامی بسیار بالایش می تواند در خلال جنگ با اسرائیل به خوبی از خود دفاع کند.    

نظر شما :