استقبال کم‌رنگ مردم مغرب از انتخابات مجلس

دست اسلام گرایان بالا رفت

۰۶ آذر ۱۳۹۰ | ۰۳:۳۹ کد : ۱۸۲۵۷ اخبار اصلی
اولین آزمون اصلاحات در بهار عربی با پوئن منفی مواجه شد. مردم مغرب با حضور کم‌رنگ خود در انتخابات روز جمعه 25 نوامبر به نخستین اصلاحات حکومتی در یک کشور عربی نه بزرگ گفتند تا آن دسته از کسانی که رای مثبت دادند نیز کسانی باشند که چندان مطابق میل حکومت عمل نکرده‌اند.
دست اسلام گرایان بالا رفت
دیپلماسی ایرانی: اولین آزمون اصلاحات در بهار عربی با پوئن منفی مواجه شد. مردم مغرب با حضور کم‌رنگ خود در انتخابات روز جمعه 25 نوامبر به نخستین اصلاحات حکومتی در یک کشور عربی نه بزرگ گفتند تا آن دسته از کسانی که رای مثبت دادند نیز کسانی باشند که چندان مطابق میل حکومت عمل نکرده‌اند.

بنا به اعلام رسمی الطیب الشرقاوی، وزیر کشور مغرب تنها 45 درصد از مردم این کشور در انتخابات شرکت کردند تا اکثریت مردم مغرب با حضور کم‌رنگ در پای صندوق‌های رای چالشی جدید برای حکومت مغرب به وجود بیاورند. همچنین 55 درصدی که در انتخابات شرکت کردند نیز اکثرا به حزب عدالت و توسعه رای دادند تا در نهایت چیزی خلاف میل حکومت و محمد ششم، پادشاه این کشور رقم خورده باشد.

در انتخابات مجلس 1565 فهرست انتخاباتی برای کسب 395 کرسی مجلس شرکت کرده بودند که نماینده 7000 نامزد از 31 حزب محسوب می‌شوند.

این نخستین انتخابات مغرب پس از اعمال اصلاحات در این کشور است. بر روند انتخابات نیز 5 هزار ناظر بین‌المللی نظارت داشتند. ایالات متحده امریکا، بریتانیا، فرانسه از برگزاری این انتخابات استقبال کردند در حالی که جریان 20 فوریه که شامل سه حزب و تجمع جوانان فعال مغربی در فیسبوک است، این انتخابات را تحریم کرده بودند. این جریان را عموما لیبرال‌ها و اسلام‌گرایان افراطی تشکیل می‌دهند.

به گزارش میدانی پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، نسبت حضور مردان و زنان میانسال و مسن پای صندوق‌های رای بالا بود در حالی که حضور جوانان بسیار کم‌رنگ بوده است.

خانم رقیه التونسی، یکی از شهروندان مغربی در پاسخ به این پرسش که چرا حضور جوانان در این انتخابات کم‌رنگ بوده است، می‌گوید: «دو دلیل برای عدم اقبال جوانان از این انتخابات وجود دارد یکی این که آنها تصور نمی‌کنند تحول تازه‌ای در کوتاه مدت در کشور رخ دهد و دیگر این که بسیاری از جوانان تحت تاثیر تبلیغات جریان 20 فوریه که انتخابات را تحریم کرد قرار گرفتند و در انتخابات شرکت نکردند.»

در این میان استقبال از حزب عدالت و توسعه که یک حزب اسلام‌گرای مغربی است و الگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه را برای خود برگزیده، در این انتخابات بسیار بالا بوده است به گونه‌ای که به احتمال قوی این حزب برنده قاطع انتخابات باشد و نخست‌وزیر را نیز از میان این حزب انتخاب شود تا برای نخستین بار در تاریخ مغرب نخست‌وزیر از میان حزب پیروز انتخابات مجلس انتخاب شود.

سعد بن داوود، دانشجوی رشته اقتصاد در دانشگاه رباط در این باره می‌گوید: «من افتخار می‌کنم که به حزب عدالت و توسعه رای داده‌ام. من فکر می‌کنم این حزب بتواند آنچه به دنبالش هستم تامین کند و بسیاری از نیازهای کشور را بر آورده سازد.»

استقبال از حزب عدالت و توسعه در میان خانواده‌های متمول و ثروتمند مغربی نیز بالا بوده است. جاناتی ادریسی حسن، یکی از بازرگانان ثروتمند مغربی در این باره می‌گوید: «به غیر از من که به حزب دموکراتیک به دلیل خطابه‌های رهبران آن که فکر می‌کنم پاسخگوی اندیشه‌های من است، رای دادم، مابقی اعضای خانواده من همگی به حزب عدالت و توسعه رای دادند.»

بنا به این گزارش بسیاری از زنان محجبه و اسلامی مغرب نیز به حزب عدالت و توسعه رای داده‌اند.

در همین رابطه عبدالاله بنکیران، دبیر کل حزب عدالت و توسعه به هنگام حضور در پای صندوق رای گفت: «امیدوارم این انتخابات قانون‌گذاری که در سراسر مغرب برگزار می‌شود، بتواند دوره دموکراتیک تازه‌ای در کشور ایجاد کند. در رای دادن است که دموکراسی پیروز می‌شود و اپوزسیون می‌تواند در اداره امور کشور تجربه تازه‌ای داشته باشد.»

محمد ابیض، دبیر کل حزب اتحاد قانونی نیز درباره موفقیت در این مرحله از زندگی سیاسی گفت: «موفقیت در این مرحله می‌تواند در موسسه‌های حکومتی اعتماد ایجاد کند. رسیدن به موفقیت در این مرحله می‌تواند اصلاحات در کشور را پیش برده و آن تغییری که ملت مغرب انتظار آن را دارند، به وجود بیاورد.»

 

نظر شما :