میقاتی در لبه پرتگاه سقوط

۰۵ آذر ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۴ کد : ۱۸۲۵۵ اخبار اصلی
یکی از اعضای نزدیک به جریان 8 مارس گفته است: «جناب میقاتی روزهای آخرش را می‌گذراند و ما خود را برای مراحل سخت که اگر بنا باشد جریان 14 مارس اکثریت را به دست آورد و نامزد جدیدی معرفی کند، آماده کرده‌ایم.»
میقاتی در لبه پرتگاه سقوط
دیپلماسی ایرانی: تندباد تحولات منطقه به لبنان نیز رسید. البته این تغییر ماهیتا با آن‌چه در دیگر کشورهای عربی دنیا می‌گذرد، متفاوت است. دولت لبنان متاثر از سیاست‌بازی‌های کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده امریکا و تحت تاثیر فشارهای کشورهای عربی به اسم تامین مالی دادگاه ترور رفیق حریری به مرز سقوط رسیده است. روز پنج‌شنبه نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان در گفت‌وگو با شبکه ال‌بی‌سی اعلام کرد که در صورتی که هیئت وزیران با تصویب تامین مالی دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری موافقت نکند، از سمت خود استعفا خواهد کرد.

قرار است هیئت وزیران روز 30 نوامبر یعنی چهار روز دیگر تشکیل جلسه داده و این موضوع را به رای بگذارد، در صورتی که طرح تامین مالی دادگاه بین‌المللی حریری تصویب نشود، به گفته میقاتی او از سمتش استعفا خواهد داد.

در همین رابطه روز جمعه، 25 نوامبر حرکت جریان میهنی آزاد به رهبری میشل عون از شرکت کردن وزرای خود در کابینه لبنان ممانعت کرد تا برای نخستین بار از زمان تشکیل دولت میقاتی دولت وی از اکثریت بیفتد. حرکتی که به ادعای روزنامه النهار، چاپ لبنان، حزب الله و دیگر جریان‌های موید آن در جریان 8 مارس نیز از آن آگاه بودند. اگر چه یکی از وزرای کابینه این خبر را رد کرده و گفته است که اعضای جریان 8 مارس به هیچ وجه از خروج وزرای وابسته به جریان میهنی آزاد خبر نداشته‌اند. حالا سوال این است: آیا شمارش معکوس برای سقوط دولت میقاتی آغاز شده است؟

یکی از اعضای نزدیک به جریان 8 مارس که نامی از آن برده نشده به روزنامه النهار گفته است: «جناب میقاتی روزهای آخرش را می‌گذراند و ما خود را برای مراحل سخت که اگر بنا باشد جریان 14 مارس اکثریت را به دست آورد و نامزد جدیدی معرفی کند، آماده کرده‌ایم.»

در همین رابطه منابع آگاه به این روزنامه اطلاع داده‌اند که نبیه بری قبل از تشکیل جلسه هیئت وزیران با نجیب میقاتی دیدار کرد و تلاش کرد او را قانع کند که وارد بحث استعفا نشود تا مشخص شود که در گردهمایی جریان 14 مارس که قرار است فردا یک‌شنبه برگزار شود، چه خواهد گذشت. در همین حال بری به دنبال یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران تامین مالی دادگاه حریری در همین روزهای تعطیلات آخر هفته لبنان است. اما ظاهرا میقاتی به اطلاع او نیز رسانده است که به طور جدی به استعفا فکر می‌کند تا بدین ترتیب همه محاسبات به هم بریزد. او به بری گفته است که موضعش بر سر استعفا جدی است و کاری هم به نظر هم‌پیمانانش در جریان 8 مارس ندارد. او به بری ابلاغ کرده است که کاملا آمادگی دارد که در راس دولت صرفا کاری باشد تا نخست‌وزیر آینده معرفی شود.  

روزنامه الحیات نیز به نقل از منابع آگاه نوشته است که میقاتی بر این باور است که عدم پایبندی لبنان به تصمیم‌های بین‌المللی بیش از همه به سود اسرائیل تمام خواهد شد.

شب گذشته نبیه بری با حاج حسن الخلیل، معاون سیاسی دبیر کل حزب الله لبنان و وزیر بهداشت کابینه میقاتی در منطقه عین التینه دیدار کرد. خلیل پس از آن با میشل سلیمان، رئیس جمهور و نجیب میقاتی نیز دیدار کرد و درباره جزئیات این دیدارها گفت: «در این جلسات درباره آینده دولت به طور کلی بحث و تبادل نظر کردیم.»

میشل عون، رهبر جریان میهنی آزاد شب گذشته مجددا با تامین مالی دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری مخالفت کرد و گفت: «ما از هیچ چیز نمی‌ترسیم. روز گذشته جناب میقاتی، نخست‌وزیر و قبل از او میشل سلیمان، رئیس جمهوری درباره تامین مالی دادگاه ترور رفیق حریری صحبت کردند، آنها گفتند که ما هیچ حقی نسبت به دخالت در این موضوع نداریم. ولی ما همچنان می‌گوییم که تامین مالی دادگاه را کاملا رد می‌کنیم. برای ما قانون اساسی وجود دارد و این قانون است که بر کشور حکم‌رانی می‌کند. اگر کسی از به خطر افتادن اموالش می‌ترسد بفرماید کنار برود فقرایی هستند که از چیزی نترسند و بتوانند امور را اداره کنند.»

وی تاکید کرد، جامعه جهانی نمی‌تواند آنچه لبنانی‌ها نمی‌خواهند را بر آنها تحمیل کند. در گذشته خطری کردم و با تامین مالی دادگاه مخالفت کردم هزینه‌های آن را هم پرداختم. اکنون هم کاملا آمادگی دارم که مخاطرات جدید را بر خود تحمل کنم فقط برای این که لبنان حفظ شود.

شب گذشته دفتر اطلاع‌رسانی نجیب میقاتی بیانیه‌ای صادر کرد و در آن همه اظهارات جریان ملی آزاد را رد کرد و اظهار داشت که نخست‌وزیر اختیار دارد که جدول کاری تعیین کند و وزیران نیز حق ندارند بر سر آن مناقشه کنند. برخی هستند که نخست‌وزیری را متهم می‌کنند که هر مرتبه عصای تلاش کار حکومت را شکانده است، در حالی که به هیچ وجه چنین نیست، این افرادی سودجو هستند که می‌خواهند با استفاده از بحران‌ها فرصت‌ها را غنیمت شمرده و از حقوق طبیعیشان فراتر رونند.

این در حالی است که جریان 14 مارس به رهبری سعد حریری خود را برای گردهمایی خود در روز 27 نوامبر در شهر طرابلس به مناسبت سالگرد استقلال لبنان آماده می‌کند. یک منبع نزدیک به این جریان به النهار گفته است که هدف از برگزاری این جشنواره بزرگ بازگشت حریری به عرصه سیاسی و آغاز تحرکات سیاسی او در برابر جریان مخالف برای قبض مجدد قدرت است.

حریری روز گذشته در پاریس با فرید مکاری، معاون رئیس مجلس و سمیر فرنجیه و فارس سعید، دو نماینده مجلس لبنان دیدار کرد و با آنها آخرین تحولات جاری در لبنان را در میان گذاشت.

امروز نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان و سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله در میان هواداران خود سخنرانی خواهند کرد و پیش‌بینی می‌شود که مواضع صریح خود را نسبت به تحولات کشور بیان کنند، از سویی ظرف روزهای آینده میقاتی راهی واتیکان خواهد شد تا سفری کوتاه را به این کشور انجام داده و فورا به بیروت باز گردد تا در جلسه روز چهارشنبه شرکت کند. بسیاری این سفر را برای آینده سیاسی میقاتی سرنوشت‌ساز می‌دانند. اکنون همه می‌پرسند که آیا میقاتی به پایان راه خود رسیده است؟


نظر شما :