آیا می‌خواهند به شورای ملی مخالفان سوریه رسمیت دهند؟

۰۶ آذر ۱۳۹۰ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۸۲۴۸ اخبار اصلی
با پایان یافتن ضرب الاجلی دیگر از اتحادیه عرب به رژیم حاکم سوریه، احتمال به انزوا کشاندن بشار اسد و تقویت شورای ملی سوریه از طریق گفتگوهای دیپلماتیک با آنها قوت گرفته است.
آیا می‌خواهند به شورای ملی مخالفان سوریه رسمیت دهند؟
دیپلماسی ایرانی: اتحادیه عرب روز جمعه اعلام کرد که سوریه ضرب الاجل را در مورد ورود ناظرین به این کشور از دست داده است. این اتحادیه پیشتر تاکید کرده بود که اگر دمشق ورود ناظرین اتحادیه عرب را تا پایان روز جمعه رد کند، اعضای آن در تاریخ 26 نوامبر با هم دیدار خواهند کرد تا تحریم های ممکن علیه سوریه از جمله ممنوعیت تجارت با این کشور را بررسی کنند.

تنها واکنشی که تاکنون از جانب دمشق نسبت به تهدیدها و اولتیماتوم های عربی مشاهده شده، اعتراضی است که خبرگزاری رسمی سوریه (سنا) داشته و تصمیم اتحادیه عرب را تقبیح کرده است. آنها می گویند اتحادیه عرب به یکی از ابزارهای مداخله غرب در امور این کشور تبدیل شده و 22 عضو این اتحادیه در جهت افزایش ناآرامی ها در منطقه تصمیم می گیرند.

اتحادیه عرب معتقد است برای اینکه کار سوریه به مداخله خارجی و مصوبه شورای امنیت کشیده نشود، می بایست به پیام های دول عربی توجه کند و میانجی گری و پیشنهاد آنها را بپذیرد. هفته پیش اتحادیه عرب از بشار اسد خواست به ۵۰۰ ناظر اتحادیه اجازه دهد تا برای بررسی وضعیت سوریه وارد این کشور شوند اما این موضوع با مخالفت دمشق روبرو شد.

عفیفی عبدالوهاب نماینده مصر در اتحادیه عرب گفته بود، روز جمعه ضرب‌الاجل سوریه برای رسیدن به توافق است و اگر آنها توافق‌نامه را امضا نکنند، شورای اجتماعی و اقتصادی (اتحادیه عرب) روز شنبه تشکیل جلسه خواهد داد تا اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه دمشق را بررسی کند.

گفته می شود این تحریم‌ها می‌تواند شامل تعلیق پروازها به سوریه و توقف مبادلات با بانک مرکزی این کشور باشد. اما پیام این اوتیماتوم فراتر از مسائل اقتصادی است و بطور قطع رابطه اسد را با دولت های عرب مخالف او دستخوش بحران خواهد کرد. این مخالفت ها بر تیرگی روابط اعراب با ایران نیز تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. رابطه تهران با کشورهای عرب منطقه طی سال های گذشته نوسانات زیادی داشته و در یک سال اخیر به دنبال وقوع انقلاب ها در بحرین و سوریه و یمن به وخامت گذاشته و عرب ها ترجیح می دهند اتحادیه شان را سمت و سویی ضد ایرانی ببخشند.

اعضای اتحادیه عرب هفته گذشته عضویت سوریه را در این اتحادیه تعلیق کردند که این مسئله با عکس العمل منفی ایران روبرو شد. البته روسیه دیگر پشتیبان رژیم اسد، هنوز ورود بارزی به مسائل منطقه ای نکرده و تنها تلاش می کند مانع تصمیم گیری های تند و تیز غرب علیه سوریه شود. روسیه حتی میزبان گفتگویی با برخی مخالفان بشار اسد شد تا از شدت و خشونت حوادث در این کشور بکاهد ولی گفتگوها راه به جایی نبرد و امروز مسکو راه خود را می رود، بشار اسد راه خود را و مخالفان نیز همچنین.

موضوع دیگری که این روزها توجه زیادی را به خود جلب کرده، بزرگنمایی شورای ملی و ارتش آزاد سوریه است. ابتدا گفته می شد که بزرگنمایی حرکت های تروریستی و مسلحانه مخالفان در سوریه از سوی رسانه های حکومتی دمشق انجام می شود تا بدین طریق خشونت ها را درشت نمایی کرده و مانع پیوستن مردم عادی به جرگه مخالفان شوند. اما اکنون که تصاویر ویدئویی واضحی از این گروه های جدا شده از ارتش و دست یافتن مرموزانه آنها به سلاح و مواد منفجره پخش می شود، تا اندازه ای تحلیل ها به هم ریخته و این موضوع به ذهن متبادر می شود که گروه ها و دولت های خارجی به وضوح از آنها حمایت می کنند تا اوضاع داخلی سوریه همچنان – و شاید تا مدت ها – متشنج و درگیر باقی بماند و بشار اسد را مشغول آنها کند و رو به تحلیل و ضعف ببرد. 

از سوی دیگر آنچه در دستور کار مخالفان رژیم بشار اسد قرار دارد، حمایت از شورایی است که تحت عنوان شورای ملی تشکیل شده و تعدادی از سیاستمداران دیروز و امروز این کشور را گرد هم آورده است تا برای آینده سوریه و نحوه پشتیبانی از اعتراضات برنامه ریزی کنند. این شورا مدتی است که مورد توجه ترکیه و برخی اعضای اتحادیه اروپا قرار گرفته و معلوم نیست تا چه اندازه قرار است روی آن حساب باز کنند و آیا می خواهند آن را به آلترناتیوی برای رژیم تبدیل کنند یا خیر؟

در روزهای گذشته سخنگوی کاترین آشتون - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا -، از آمادگی این اتحادیه برای گفتگو با شورای ملی مخالفان خبر داد. آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه نیز پس از دیدار با برهان غلیون رئیس شورای ملی مخالفان اعلام کرد، پاریس این شورا را به عنوان نماینده و مذاکره‌ کننده قانونی در سوریه به رسمیت می‌شناسد.

نکته جالب تر این است که این وزیر خارجه اروپایی که در ترکیه نیز دشمنی خود را با بشار اسد و حمایتش را از سرنگونی رژیم او اعلام کرده بود، از هم ‌پیمانان خود در اتحادیه اروپا خواسته است موضوع تاسیس "مناطق تحت حمایت" را در سوریه برای کم کردن مشکلات مخالفان در دستور کار جلسه آینده اتحادیه اروپا قرار دهند.

دور از ذهن نیست اگر چنین پیشنهادی در اتحادیه عرب نیز مطرح شود و با توجه به تداوم خشونت ها در سوریه و روی زمین ماندن پیشنهادها و ضرب الاجل ها، بر آن تاکید کنند و کم کم هم شورای ملی را وارد عرصه رسمی دیپلماتیک کنند و هم مناطقی را تحت عنوان مناطق تحت حمایت در خاک سوریه تشکیل دهند و بدین شکل بر بحران و پیچیدگی اوضاع سوریه بیفزایند.

تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرده است که اخبار منتشر شده مبنی بر موافقت این کشور با ورود ناظران اتحادیه عرب و امضای طرح جدید این اتحادیه کذب است. چنین بن بستی در مذاکرات و مناسبات میان دمشق و اتحادیه عرب، باعث می شود تا رسمیت دادن به شورای مخالفان، اعمال تحریم ها و ورود اتحادیه اروپا به قضیه تسریع پیدا کند.

در سوی دیگر ایران در تازه ترین حرکت ها و پیشنهادهای منطقه ای خود درباره سوریه، سراغ ترکیه رفته و بار دیگر بر انجام اصلاحات در سوریه تاکید کرده است. هفته پیش علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به ترکیه رفت و با برخی مقام های عالی‌رتبه این کشور دیدار کرد و پیشنهاد حل مناقشه سوریه را از طریق کمک به انجام اصلاحات مطرح کرد؛ یعنی کمک به بشار اسد نه دستگیری از مخالفان.

بروجردی در این باره به خبرگزاری فارس گفته است: استدلال ما این بود که سوریه کشوری است که سال ها در کنار مقاومت برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی در خط مقدم قرار دارد و از حماس، مقاومت اسلامی و حزب‌الله حمایت می‌کند لذا رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال این هستند که سوریه را به عنوان خط مقدم مقاومت با مشکل داخلی مواجه کرده و نظام سیاسی این کشور را تغییر دهند.

او گفته است که در مذاکرات با وزیر خارجه و رئیس جمهور ترکیه صراحتاً اعلام کرده که مقدار زیادی سلاح و تروریست از سوی برخی کشورها در سوریه حضور دارد و در این کشور اقدام به خرابکاری می‌کنند؛ بنابراین رویکرد ترکیه در مورد سوریه اشتباه است و فعالیت های خرابکارانه درون سوریه به نفع ترکیه، منطقه و امنیت خاورمیانه نیست.

 

نظر شما :