اورشلیم پست فاش کرد

کمک وین به تهران برای دور زدن تحریم ها

۲۹ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۸۰۴۶ اخبار اصلی
در هفته های اخیر همزمان با موضع گیری تند مقامات اسرائیلی علیه ایران و طرح دوباره موضوع اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران، رسانه های اسرائیلی نیز جنگ تبلیغاتی هماهنگ با مواضع رهبرانشان را دنبال می کنند.
کمک وین به تهران برای دور زدن تحریم ها
دیپلماسی ایرانی : در هفته های اخیر همزمان با موضع گیری تند مقامات اسرائیلی علیه ایران و طرح دوباره موضوع اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران، رسانه های اسرائیلی نیز جنگ تبلیغاتی هماهنگ با مواضع رهبرانشان را دنبال می کنند.
علاوه بر دامن زدن به اخبار جنگ، رسانه های اسرائیلی در جبهه دیگری نیز فعالیت می کنند و آن به چالش کشیدن سیسات های اتحادیه اروپا در برخورد با ایران است. برای مثال روزنامه هاآرتص مدعی شده که مرکل برای برخورد با ایران انگیزه سیاسی نداشته و این در حالی است که آلمان بیشترین روابط تجاری را در بین کشور های اروپایی با ایران دارد.
بحران بدهی ها در یونان نیز موجب شده است که این کشور بیشتر به خرید نفت ایران تمایل پیدا کند و این نیز نکته دیگری است که مورد انتقاد روزنامه های اسرائیلی قرار دارد.
اما اورشلیم پست در تازه ترین اقدام خود موضوع روابط تجاری ایران و اتریش را مورد توجه قرار داده و تاکید کرده است که وین به تهران در راه دور زدن تحریم های بین المللی کمک می کند.

به گزارش این روزنامه اسرائیلی، در هشت ماهه نخست سال جاری شرکت های اتریشی کالا و خدمات مورد نیاز ایران را به ارزش 189 میلیون یورو تامین کرده اند و این در حالی است که این حجم روابط تجاری بسیار بیشتر از معاملاتی است که اتریش با اسرائیل، تایلند یا ایرلند انجام داده است.
از سوی دیگر گزارش روزنامه دای پرس چاپ وین نیز حاکی از آن است که شرکت بزرگ او ام وی اتریش که یکی از غول های انرژی اروپا به شمار می رود همچنان به سوخت گیری هواپیما های ایران کمک می کند که در تضاد با روندی قرار دارد که بسیاری از کشور های اروپایی در مقابل ایران پیش گرفته اند.

دیانا گرگور، یک تحلیلگر سیاسی متخصص در روابط اتریش و ایران اخیرا در گفت و گویی با اورشلیم پست این نکته را یادآور شده که در حالی که سیاستمداران عالی رتبه انگلیسی و دیگر مقامات کشور های اروپایی به دنبال زمینه چینی تحریم های تازه علیه ایران هستند، وین سکوت اختیار کرده است. به گفته وی در سال های اخیر اتریش به ایران کمک کرده است تا از ایزوله بین المللی دور شود و هیچ اقدامی در جهت متزلزل کردن ساختار اقتصادی جمهوری اسلامی به عمل نیاورده است.

یکی از تحلیلگران کمیته مرکزی اسرائیل برای یهودیان وین مدعی شده است که واضح است اتریش باید چه اقدامی در مقابل ایران انجام دهد اما این اقدامات را انجام نمی دهد و روابط تجاری برای اتریش بیش از تعهداتش به جامعه یهودیان و اسرائیل اهمیت دارد. به گفته وی اتریش به جای اینکه به یهودیانی که به این کشور مهاجرت کرده اند توجه کند، به روابط تجاری با ایران چشم دوخته است.
زمانی که سخن از تجارت با ایران به میان می آید، برنارد سالزر، سخنگوی وزارت بازرگانی اتریش که 440 هزار شرکت تحت نظارت ان قرار دارند، اعلام می کند که وزارت بازرگانی اتریش به نوبه خود روابط تجاری با ایران ندارد. وی با اشاره به تحریم های اعمالی علیه ایران مدعی شد که باید از این تحریم ها پیروی کرد و به شرکت ها نیز در مورد مقرراتی که در این زمینه وجود دارد هشدار داد.
با این حال مدیر بخش ایران وزارت بازرگانی اتریش از اظهار نظر در این زمنیه خودداری کرده است.

اما دای پرس در گزارشی تاکید کرده است که وزارت بازرگانی اتریش، سازمات قراردادی اصلی برای مشاوره در خصوص صادرات اتریش به ایران است.
گروگر مدعی است که دولت اتریش باید هر چه سریعتر فعالیت شرکت هایی را که در تامین سوخت هواپیما های ایران نقش دارند متوقف کرده و از عقد قرار داد های جدید در این زمینه جلوگیری کند. همچنین وین باید خدمات دهی بانک ها به شرکت های ایرانی فعال در صنایع موشکی و هسته ای ایران را ممنوع کند.

این در حالی است که مایکل اسپیندلگر، وزیر امور خارجه اتریش اوایل ماه جاری میلادی گفته بود که وین در مورد سیاست به کارگیری مجازات های بیشتر علیه ایران به دلیل فعالیت های هسته ای اش تصمیمی اتخاذ نکرده است.
گفتنی است سفارت اتریش در ایران نیز در زمره معدود سفارتخانه های اروپایی در ایران است که برنامه های فرهنگی و تحصیلی وسیعی برای ایرانیان در نظر گرفته است و این برنامه ها با هماهنگی کامل و طبق مقررات پیش می روند.


نظر شما :