همکارى تهران و پاريس به نفع لبنان

۱۳ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۸:۰۹ کد : ۱۸۰ اخبار اصلی
سخنگوى وزارت خارجه فرانسه گفته که کشورش به پيشنهاد ايران آماده‌ استبا جناح‌هاى سياسى لبنان برقرار کرده است آماده‌ايم با نمايندگان حزب‌الله لبنان در سطح مسوولان ادارى اين حزب ديدار کنيم. سفارت فرانسه در لبنان با مسوولان حزب‌الله لبنان در ارتباط است و به گفته پاريس هم چنان در جهت ثبات و حاکميت و امنيت لبنان تلاش مى‌کند.
همکارى تهران و پاريس به نفع لبنان

دونى سيمونو، سخنگوى وزارت خارجه فرانسه گفته که  کشورش بنابر پيشنهاد دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران آماده‌ است با نمايندگان حزب‌الله لبنان ديدار کند. سخنگوى وزارت خارجه‌ فرانسه گفته که  در چارچوب ارتباطاتى که دولت فرانسه با جناح‌هاى سياسى لبنان برقرار کرده است آماده‌ايم با نمايندگان حزب‌الله لبنان در سطح مسوولان ادارى اين حزب ديدار کنيم.

 

سيمونو درباره موضع‌گيرى کشورش در قبال طرح چهار بندى ايران که از سوى على لاريجانى، دبير شوراى عالى امنيت ملى در راستاى همکارى ميان فرانسه و حزب‌الله لبنان در جهت تحکيم ثبات در لبنان مطرح شده است گفت که پاريس از انجام مذاکرات با تمام گرو‌ه‌ها در خصوص حل مشکلات منطقه استقبال مى‌کند.

 

وى با اشاره به مذاکرات ايران و آمريکا که در جهت حل بحران عراق بود نيز گفته فرانسه آماده بررسى اوضاع لبنان است. به گفته وى فرانسه در راستاى مذاکره با حزب‌الله لبنان درخواستى را از سوى يکى از نمايندگان حزب‌الله دريافت کرده‌ و در واکنش به اين درخواست گفته‌که آماده مذاکره هستيم.

 

اين در حالى است که ديدار ميان دو طرف به علت فراهم نشدن زمان مناسب اين ديدار از ديدگاه فرانسه و حزب‌الله لبنان هنوز برگزار نشده است. سفارت فرانسه در لبنان با مسوولان حزب‌الله لبنان در ارتباط است  و به گفته پاريس هم چنان در جهت ثبات و حاکميت و امنيت لبنان تلاش مى‌کند.

 

پاريس  ديدار برنار کوشنه، وزير خارجه‌ى فرانسه را با ميشل عون، رهبر مارونى‌هاى لبنان مثبت ارزيابى کرد. سيمونو درباره‌ طرح على لاريجانى گفته پيشنهادات لاريجانى از سوى برنارد کوشنه نيز که اخيرا به لبنان سفر کرده مطرح شده بود.

 

آقاى لاريجانى پيشنهاد تشکيل دادگاه در لبنان در ضمن چارچوب جهانى‌اش اجراى انتخابات رياست جمهورى و تبديل حزب‌الله لبنان به يک جنبش سياسى و ايجاد دولت متحد ملى را پيشنهاد کرده بود.

 

 

وى در اين رابطه موضع‌گيرى پاريس در قبال تشکيل دادگاه بين‌المللى گفت  فرانسه هنوز موضع‌گيرى‌اش را در قبال اين مساله روشن نکرده است و در حال حاضر نيز شوراى امنيت در اين باره بنا به درخواست دولت لبنان تلاش مى‌کند. وى ابراز اميدوارى کرد که دادگاه بين‌المللى در سريع‌ترين زمان ممکن تشکيل شود.

 

سخنگوى وزارت خارجه فرانسه مى گويد که پاريس  با پيشنهاد ايران درباره مساله تشکيل دادگاه در لبنان مخالف است.

 

در حالى که تهران و پاريس تلاش هاى براى برقرارى آرامش در لبنان را آغاز کرده اند، رهبران فلسطينى دوشنبه28 مى 2007 تلاش هاى ديگرى را براى ميانجيگرى براى پايان درگيرى خونين ميان ارتش لبنان و گروه شبه نظامى فتح الاسلام که در اردوگاه آوارگان فلسطينى نهرالبارد در شمال طرابلس مستقر است، آغاز کردند.

تقابل ارتش لبنان و گروه فتح الاسلام، خونين ترين درگيرى در لبنان پس از پايان جنگ داخلى اين کشور در سال 1990 است. به گزارش رويترز دولت لبنان مدت زمان معينى را براى رهبران گروه هاى فلسطينى تعيين کرده است تا از طريق مذاکره با سران گروه فتح الاسلام به اين غائله خونين که از حدود 10 روز پيش آغاز شده است، پايان دهد. در جريان اين درگيرى ها که در اطراف اردوگاه نهرالبارد و شهر طرابلس جريان دارد، تاکنون لااقل 78 نفر کشته شده اند که 33 سرباز ارتش لبنان، 27 نفر از اعضاى فتح الاسلام و 18 غيرنظامى در ميان شان به چشم مى خورند.

 

به گزارش شاهدان عينى، در شامگاه يکشنبه و اوايل بامداد دوشنبه، صداى انفجار هاى سنگين و شليک گلوله در اطراف اردوگاه نهرالبارد شنيده مى شد، اما از اواسط روز دوشنبه آرامش نسبى در اطراف اردوگاه حاکم شده است. ارتش لبنان براى مقابله با نيروهاى فتح الاسلام، در روزهاى اخير با موضع گيرى در اطراف اردوگاه نهرالبارد، به سوى شبه نظاميان شليک مى کرد. بر اساس پيمانى که در سال 1969 ميان اعراب منعقد شده است، ارتش لبنان حق ورود به اردوگاه هاى آوارگان فلسطينى در اين کشور را ندارد. ابو عماد الرفائى نماينده گروه جهاد اسلامى در لبنان مى گويد؛ «گروه هاى مختلف فلسطينى هنوز بر سر اينکه چگونه به شيوه اى صلح آميز به پديده فتح الاسلام خاتمه داده شود، به نتيجه نرسيده اند.» به گفته الرفائى مذاکرات گروه هاى فلسطينى در اين مورد همچنان ادامه دارد. دولت لبنان خواهان تسليم بى قيد و شرط شبه نظاميان فتح الاسلام است که با حمله به پايگاه هاى ارتش لبنان در اطراف اردوگاه و شمال شهر طرابلس، موجب آغاز اين درگيرى هاى خونين شدند. اما الرفائى مى گويد موضوع تسليم اعضاى فتح الاسلام به دولت لبنان هنوز در اين مذاکرات مطرح نشده است. به گفته الرفائى گروه هاى فلسطينى در موارد ديگرى چون تشکيل يک کميته فلسطينى براى برقرارى امنيت در اردوگاه به توافق رسيده اند.

 

اما اسامه حمدان، نماينده جنبش حماس در لبنان، از هر گونه اظهارنظرى درباره چگونگى پيشرفت و محتواى مذاکرات خوددارى کرد. در همين حال سخنگوى فتح الاسلام گفت که اين گروه به هيچ وجه حاضر به تحويل نيروهاى مسلح و جنگجويان خود به دولت لبنان نيست. ابوسليم طاها در يک گفت و گوى تلفنى که از داخل اردوگاه انجام مى شد، به خبرنگار رويترز گفت که چنين چيزى غيرممکن است.

 

 به گفته سخنگوى فتح الاسلام، گفت و گوى مستقيمى با نمايندگان گروه هاى فلسطينى نداشته اند و از طريق رهبران مذهبى حاضر در اردوگاه از پيشنهادات اين گروه ها آگاه مى شوند. طاها گفت؛ «تلاش هايى براى ميانجيگرى در حال انجام است. اما تاکنون تمام پيشنهادها غيرمنطقى بوده است. حال بايد ببينيم چه پيش خواهد آمد.» مقامات لبنان مى گويند اعضاى گروه فتح الاسلام مليت هاى مختلف عربى از جمله عربستان سعودى، الجزاير، تونس، سوريه و لبنان دارند.عبدالعزيز خوجه سفير عربستان در لبنان مى گويد تاکنون چهار شبه نظامى داراى مليت سعودى که عضو گروه فتح الاسلام بوده اند، در جريان درگيرى ها کشته شده اند.

 

 خوجه در گفت وگو با روزنامه الحيات گفت اعضاى گروه فتح الاسلام داراى مليت هاى مختلف عربى هستند و از نظر ايدئولوژيک نزديکى زيادى به القاعده دارند. در همين حال وليد جنبلاط رهبر دروزى لبنان و يکى از اعضاى بانفوذ دولت ائتلافى اين کشور، روز يکشنبه گفت که دولت لبنان هنوز تصميم ندارد با يک برخورد نظامى شديد به غائله گروه فتح الاسلام خاتمه دهد. رفائى، نماينده گروه جهاد اسلامى، هم مى گويد؛ «عمليات نظامى راه حل اين بحران نيست.» از زمان آغاز درگيرى ها بيش از 20 هزار آواره فلسطينى که پيش از اين محل سکونت 40 هزار فلسطينى بود، از اين اردوگاه فرار کرده اند.

 

بيشتر اين افراد به اردوگاه بداوى در نزديکى اردوگاه نهرالبارد رفته اند که موجب تراکم بيش از حد جمعيت در اين اردوگاه شده است. آن دسته از اعضاى دولت لبنان که ديدگاه هاى ضدسورى دارند، فتح الاسلام را آلت دست دستگاه هاى اطلاعاتى سوريه خوانده اند. فتح الاسلام در سال 2006 و پس از انشعاب از فتح الانتفاضه تشکيل شد. فتح الانتفاضه خود يک گروه مورد حمايت سوريه است که در لبنان مستقر بود و خود شاخه اى از جنبش فتح به رهبرى ياسر عرفات محسوب مى شد.

 

فتح الاسلام مى خواهد به نبرد ادامه دهد

 

شاکر العبسى رهبر گروه فتح الاسلام با ارسال يک پيام ويدئويى گفت که اين گروه تحت هر شرايطى به جنگ خود با «امريکايى ها و يهوديان» ادامه خواهد داد. پخش اين نوار ويدئويى از شبکه الجزيره در يکشنبه شب، نخستين تصويرى بود که از العبسى در رسانه ها منتشر مى شد. در اين پيام ويدئويى العبسى خطاب به مسوولان دولت لبنان گفت؛ «ما به شما که پاسداران منافع و پروژه هاى امريکا هستيد مى گوييم که ما سنى ها رهبر جنگ با يهودى ها، امريکايى ها و وفاداران به آنها خواهيم بود.» شبکه الجزيره همچنين تصاويرى نيز از آنچه اردوگاه تمرينات نظامى گروه فتح الاسلام خواند، پخش کرد. تهديد العبسى درست هنگامى پخش مى شد که امريکا با ارسال تسليحات نظامى و ديگر تجهيزات براى ارتش لبنان، تلاش کرد براى مقابله با گروه فتح الاسلام به دولت لبنان کمک کند.

 

شاکر العبسى يک چريک کهنه کار است که گفته مى شود با ابومصعب الزرقاوى، رهبر القاعده در عراق، رابطه داشته است. زرقاوى در جريان حمله هوايى نيروهاى امريکايى در سال 2006 در عراق کشته شد. اما زرقاوى و عبسى پيش از اين هر دو به جرم قتل يک ديپلمات امريکايى به نام لارتس فولى در اردن به طور غيابى به اعدام محکوم شده بودند.

 

عبسى از سال 2003 به مدت سه سال در سوريه زندانى بود و پس از آن به لبنان فرار کرد.فتح الاسلام مى گويد اين گروه از منافع مسلمانان سنى مذهب و فلسطينيان در لبنان دفاع مى کند، اما فواد سنيوره نخست وزير لبنان اين گروه را «سازمانى تروريستى» خواند که ادعاى دفاع از اسلام و مردم فلسطين را دارد.


نظر شما :