مجله هفته/ عدو شود سبب خیر؟

۲۷ آبان ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۹ کد : ۱۷۹۵۷ اخبار اصلی
پس از کشمکش های سیاسی ایران در سال 88 که منجر به حذف برخی جریان ها و احزاب سیاسی و قدرت گیری جریان های دیگر شد، این اولین بار است که بخشی از سخنان یکی از رهبران مخالفان دولت به مذاق رسانه های دولتی خوش آمده و آن را در راستای تودهنی زدن به دشمنان منعکس کرده اند.
مجله هفته/ عدو شود سبب خیر؟
دیپلماسی ایرانی: چند روزی است که در رسانه های طرفدار دولت یا بطور کلی در میان جناح اصولگرای حاکم، سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران با یک درجه تخفیف نسبت به بقیه سران مخالف دولت نگریسته می شود. البته او طی دو سال و نیم گذشته از حمله های خفیف تر و تعدیل یافته تری نسبت به شخصیت هایی چون موسوی و کروبی بهره مند بوده است.

با این حال باید گفت که نحوه مواجهه با اظهارنظرها و نطق های خاتمی طی زمان پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر متفاوت بوده و گاهی ابری و گاهی آفتابی و البته در پاره ای اوقات همراه با رگبارهای پراکنده بوده است.

شاید این اولین باری است که پس از جنجال های سیاسی ایران از سال 88 به این سو، تصویر، نام و تیتری از سیدمحمد خاتمی بر خبرگزاری های رسمی کشور بازتاب می یابد و تکه هایی از سخنانش در دیدار با جوانان اصلاح طلب آذربایجان مورد پذیرش اصولگرایان قرار می گیرد و مجال بروز در این رسانه ها را پیدا می کند.

محتوای مورد علاقه و مورد پذیرش این رسانه ها به آن بخش از صحبت های خاتمی برمی گردد که از اتحاد میان اصلاح طلبان و غیراصلاح طلبان در صورت بروز جنگ یا دخالت خارجی سخن گفته بود. او با ابراز نگرانی از توطئه های خارجی و خطراتی که کشور را تهدید می کند، برگزاری انتخابات آزاد را بهترین راه تأمین امنیت کشور و گذر به آینده بهتر دانسته و گفته بود: "اگر روزی و روزگاری خارجی بخواهد بیاید و دخالتی انجام ‏بدهد اصلاح طلب و غیر اصلاح طلب با آن مقابله خواهند کرد"

البته خاتمی عنوان کرد که همچنان راه مصالحه و گفتگو میان جناح ها در ایران باز است و برگزاری انتخابات سالم و ایجاد فضای آزاد سیاسی فرصت ‏مناسبی است که جلوی بسیاری از این توطئه ها گرفته شود و مخاطرات را دفع کند.

بطور طبیعی آن بخش از بیانات خاتمی که از لزوم آزادی زندانیان آزاد سیاسی و رفع ‏حصرها و گذشت و امیدواری مردم سخن گفته بود، زیاد از سوی این رسانه های رسمی تحویل گرفته نشد و در ارزیابی یا ارزشیابی این رسانه ها نمره قبولی نگرفت.

صحبت های خاتمی واکنش های مختلفی در رسانه های خارجی و داخلی داشت. همانطور که انتظار می رفت خارجی ها به آن بخش از سخنان او که گفته بود اصلاح طلب و غیراصلاح طلب در مقابل حمله احتمالی خواهند ایستاد، توجه بیشتری نشان داده و از آن برداشت هایی ملی گرایانه کردند. البته این نکته نیز از چشم آنها پنهان نماند که خاتمی از این فرصت بار دیگر استفاده کرده و سیاست های چند سال اخیر مسئولان داخلی را موجب بروز تهدیدهای خارجی اعلام کرده و خواستار تغییر نگرش و روش حاکمیت شده بود.

با این وجود آنچه بیش از هر چیز در داخل بازتاب داشت، این بود که رئیس جمهور سابق ایران که تا پیش از این به فتنه گری و گنهکاری متهم و به توبه و استغاثه توصیه می شد، بی هیچ لقب زننده و گزنده ای روی تلکس خبرگزاری های رسمی کشور آمد و با وجودی که بخش های انتقادی حرف هایش تعدیل یا نادیده گرفته شده بود، حکایت از آن می کرد که احتمال سوگیری نرم تر و مهربان تر از گذشته در مورد او دور از ذهن نیست.

 

حدود چهار ماه تا برگزاری انتخابات مجلس مانده و از صحبت های خاتمی اینطور پیداست که تصمیم گیری در مورد چگونگی مشارکت سیاسیون و احزاب مختلف، آزادی زندانیان پس از انتخابات و نیز تغییر نگرش در شیوه اداره کشور، با انجام انتخابات اسفند مشخص می شود و تصیم گیرندگان می توانند با اعتدال و نرمش بیشتری که اتخاد می کنند زمینه اتحاد در کشور و رفع تهدیدهای همه جانبه دشمنان را فراهم بیاورند.

بخشی از سخنان سیدمحمد خاتمی در دیدار با جوانان اصلاح طلب آذربایجان:

·         اگر آزادی ها به معنی درست کلمه باشد ما در جامعه فساد کمتری خواهیم دید؛ ‏امکانات کشور هدر نمی رود، فساد پدید نمی آید و اگر پدید آمد کم هزینه تر و قاطع تر ‏رفع می شود.‏ اگر آزادی باشد جلوی انحراف گرفته می شود، اگر آزادی باشد کسانی که قدرت دارند ‏مجبور می شوند در چارچوب قانون حرکت کنند و مطابق قانون عمل کنند. حتی ‏عدالت اقتصادی هم در سایه آزادی های واقعی که از جمله آزادی بخش خصوصی ‏است محقق می شود. شما نمی توانید پیشرفت در جامعه داشته باشید اما بخش ‏خصوصی شما و تولید و سرمایه گذاری صادرات و واردات شما در دنیا مشکل باشد.‏

·         اگر دین به طور عام و اسلام به طور خاص بتواند خواست های تاریخی و اجتماعی ‏جوامع را که عدالت و آزادی و پیشرفت و عزت و حرمت است تامین کند چرا ‏بی خود جامعه به سمت سکولاریسم برود؟ اگر دین مقابل آزادی انسان ها درعرصه و سپهر اجتماعی و رویارو با حق حاکمیت ‏انسان ها باشد، اگر دین مقابل حقوق بشر و حقوقی که انسان ها باید داشته باشند ‏قرار گیرد نتیجه طبیعی آن سکولاریسم است.‏

·         چرا ما اینقدر روی انتخابات تکیه می کنیم؟ چرا انتخابات را مهم می دانیم؟ چون ‏انتخابات اصل جمهوریت نظام و مردم سالاری نظام است.‏ بحث پارلمانی یا ریاستی که مطرح می شود اصل این است که آیا مردم سالاری ‏هست یا نه؟ اگر باشد شکل آن مشکل ندارد ولی اگر نباشد هر کدام ممکن است ‏مشکل داشته باشد. دغدغه باید این باشد که چقدر رای مردم موثر است؟ چقدر مردم ‏می توانند اظهارنظر کنند؟ چقدر اظهارنظر و رأی آنها تاثیرگذار در سرنوشت جامعه ‏است، این مساله مهمی است.

·         واقعا امروز در تمام ‏مناطق اسلامی چرا نبایند بگویند یک نظام اسلامی می خواهیم؟ چرا از کنار این رد ‏می شوند و می گویند فلان الگو را قبول نداریم و الگوی جای دیگر را قبول داریم.‏

·         من معتقدم هنوز هم راه خوشبختی ملت، تقویت نظام و حاکمیت و البته برآوردن ‏خواست های ملت برگزاری انتخابات آزاد و درست و خوب است.‏

·         اگر زندانیان آزاد شوند و فضا باز شود البته که همه با رغبت در انتخابات شرکت می کنند. ‏انتخابات با شکوه این چنینی بزرگ ترین تضمین کننده امنیت کشور است.‏

·         جمهوری اسلامی و ملت ایران از سه نقطه در معرض فشار است. یکی هسته ای، ‏یکی حقوق بشر و دیگری مساله ترور. البته کاملا معلوم است ‏یک فشاری و حتی پشت آن یک سناریویی برای فشار بیشتر روی ایران وجود دارد.‏

·         سال ۲۰۰۸ آمریکا گزارش داد که از سال ۲۰۰۳ به این طرف ایران فعالیت نظامی ‏هسته ای ندارد که البته من هم آن روز رییس جمهور نبودم ولی موضع گرفتم که ‏قبل از ۲۰۰۳ هم فعالیت نظامی نبوده، حالا چطور شد در سال ۲۰۱۱ یک دفعه ‏ادعا می کنند فعالیت ها جهت نظامی پیدا کرده است؟ پیداست فکر بدی پشت این قضیه است که می گویند فعالیت نظامی داریم و می ‏خواهند فشار را بر ایران بیشتر کنند. البته که رفتار و مواضع و گفتار ما ممکن ‏است اثر هم داشته باشد ولی پیداست یک طرح دیگری است برای فشار.

·         مساله دیگر اینکه همیشه ایران متهم بوده به نقض حقوق بشر و متاسفانه در داخل ‏هم کارهایی می کنیم که لااقل این امر توجیه پذیر می شود. ولی امروز نماینده ‏سازمان ملل آمده و گزارش داده و این خطری است که دارد مملکت را تهدید ‏می کند. حرف هایی که فرماندهان و مسئولان اسرائیل می زنند و بعضی غربی ها ‏هم حرف های تند می زنند. البته به نظرم خیلی از آنها جنگ روانی و بلوف است ‏ولی در عین حال دارند افکار عمومی را آماده می کنند که اگر یک روزی خدایی نکرده ‏بخواهند یک کاری بکنند، افکار عمومی آماده باشند.‏ بنده به صراحت بگویم اگر روزی و روزگاری خارجی بخواهد بیاید و دخالتی انجام ‏بدهد اصلاح طلب و غیراصلاح طلب با آن مقابله خواهند کرد.‏

·         متأسفانه هم در آمریکا و هم در ایران کسانی هستند که بدشان نمی آید قضیه ‏به خشونت گرائیده بشود و مساله حادتر بشود. امیدوارم آقای اوباما تحت تاثیر آنها ‏قرار نگیرد و از راه و روش آقای بوش درس بگیرد و در ایران هم کسانی که نانشان در ‏بحران و خشونت و تنش است و ممکن است از حاد شدن قضیه بدشان نیاید، عقلای ‏قوم جلوی این را بگیرند. ولی آنچه مسلم است فرصت انتخابات فرصت ‏مناسبی است تا جلوی بسیاری از این توطئه ها گرفته شود و فضای آزاد و مناسب ‏با حضور همه جریان ها می تواند بسیاری از خطرات را رفع کند.‏

 

نظر شما :