اتحادیه اروپا آماده همکاری‌های بیشتر با افغانستان می‌شود

۲۲ آبان ۱۳۹۰ | ۲۳:۰۶ کد : ۱۷۸۴۰ آسیا و آفریقا
قرار است اتحادیه اروپا در زمینه همکاری ها و مشارکت بیشتر با افغانستان در زمینه های اقتصادی، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم دیدارهایی را با مقام های این کشور انجام دهد.
اتحادیه اروپا آماده همکاری‌های بیشتر با افغانستان می‌شود
دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد با پایان ماموریت نظامی و امنیتی نیروهای خارجی در افغانستان، دوره جدیدی از ماموریت آنها تحت عنوان همکاری و مشارکت در این کشور آغاز شود.

حدود یک دهه از سرنگونی حکومت طالبان به دست امریکایی ها می گذرد و افغانستان با پشت سر گذاشتن چند انتخابات و تشکیل احزاب و شکل گیری رسانه ها و ارکان دموکراتیک، به سمت آینده ای متفاوت قدم برمی دارد. اختلاف نظرها و تنوع دیدگاه ها در افغانستان هر روز جدی تر از قبل می شود و فضای اجتماعی و سیاسی این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگرچه همچنان حضور و بروز طالبان یا اندیشه های منسوب به این گروه در جای جای افغانستان مشاهده می شود و هر از گاه دردسرها و دشواری هایی برای شهروندان و دولت افغانستان به وجود می آورد، با این حال برنامه ریزی بلندمدتی که برای این کشور ریخته شده و کنفرانس های پیاپی ای که به میزبانی کشورهای منطقه یا اروپایی با موضوع ‌آینده افغانستان برگزار می شود، باعث شده است تا تکالیف نوشته و نانوشته مربوط به افغانستان کم و بیش در این کشور پیاده شده و هر سال گام تازه ای در این راستا برداشته شود.

حتی وقایع پرشمار تروریستی در افغانستان طی یک سال گذشته و به خصوص چند ماه اخیر، موجب تغییر استراتژی ها نشده و برنامه ریزی های مربوط به افغانستان به شیوه گام به گام و با مشارکت قدرت های منطقه نظیر روسیه و ترکیه و قدرت های جهانی چون فرانسه و انگلیس به پیش می رود.

اکنون انتظار می رود وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل، روی توافق همکاری های بیشتر برای مشارکت در پیشرفت افغانستان با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند. منابع دیپلماتیک روز جمعه گفتند، این یک موضوع کلیدی و مهم است که اتحادیه اروپا پس از سال 2014 میلادی با افغانستان شریک و متعهد باشد. یک دیپلمات اروپایی در این باره گفته است، تامین حقوق مدنی پس از انتقال مسئولیت های امنیتی به نیروهای افغان و با خروج نیروهای بین المللی از این کشور بسیار مهم است.

ظاهرا مسائلی که در قرارداد و توافق های اتحادیه اروپا با افغانستان مطرح است، شامل ساخت زیربناها، اداره امور مالی، احترام به قواعد حقوق بشر و مبارزه با مواد مخدر و کشت خشخاش می شود. اروپا بر آن است تا پس از خروج نیروهای نظامی ناتو از افغانستان، زمینه های تقویت همکاری میان دو طرف را بیش از پیش سازد و افغانستان را تا رسیدن به نقاط مشترک فرهنگی و سیاسی با اروپا همراهی کند.

انتظار می رود اتحادیه اروپا و کشورهای عضو که حدود یک میلیارد یورو برای همکاری با افغانستان فراهم کرده اند ماموریت اروپا را جهت آموزش پلیس افغان برای سه سال دیگر تمدید کنند.

در آستانه برگزاری نشست بروکسل، فرانسه که یکی از قدرتمندترین اعضای اتحادیه اروپا به حساب می آید، در نظر دارد 400 تن از نیروهایش را از افغانستان خارج کند. نیکولا سارکوزی روز جمعه گفت: 200 تن از نیروهای نظامی این کشور در ماه اکتبر افغانستان را ترک کرده و 200 نفر دیگر تا پایان امسال از این کشور خارج خواهند شد.

فرانسه حدود چهار هزار نیرو در افغانستان دارد که در چارچوب نیروهای ناتو در شرق افغانستان مستقرند. سارکوزی گفته است تعداد نیروهای کشورش را در افغانستان به صورت تدریجی کاهش خواهد داد اما هر گونه تقاضای احزاب مخالف را برای خروج فوری از افغانستان رد کرده است.

 

نظر شما :