ادعای آمریکا در مورد گزارش آژانس

این گزارش نگرانی‌های ما را بازتاب می‌‌دهد

۱۷ آبان ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۷۶۸۲ پرونده هسته ای
در آستانه گزارش یوکیا آمانو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، کاخ سفید مدعی شد که این گزارش نگرانی‌های آمریکا در خصوص برنامه‌های هسته ‌ای ایران را بازتاب می‌دهد.
این گزارش نگرانی‌های ما را بازتاب می‌‌دهد

دیپلماسی ایرانی: در آستانه گزارش یوکیا آمانو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، کاخ سفید مدعی شد که این گزارش نگرانی‌های آمریکا در خصوص برنامه‌های هسته ‌ای ایران را بازتاب می‌دهد و به همین دلیل واشینگتن فشار را بر تهران به منظور متوقف ساختن فعالیت‌های تهدید آمیز افزایش خواهد داد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست ماه گذشته خود با اعضای شورای حکام اعلام کرد که منابع نگرانی خود در مورد احتمال نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به زودی در غالب گزارشی منتشر می‌کند. اعلام این تصمیم از سوی آمانو روسیه و چین را از سویی و آمریکا و متحدانش را از سوی دیگر به تکاپو واداشت. تا جایی که پکن و مسکو به عنوان دو متحد تجاری ایران از طریق یادداشتی دیپلماتیک برای آمانو از وی خواستند تا از انتشار این گزارش صرفنظر کند. اما در مقابل آمریکا و متحدانش آمانو را تشویق کردند هر چه سریعتر و جامع‌تر این گزارش را علنی کند.

به هر ترتیب آنچه از نتیجه این تلاش‌ها به دست آمد انتشار قریب‌الوقوع گزارش آمانو است که گفته می‌شود با لحنی نزدیک‌تر به آنچه کاخ سفید انتظار داشته تنظیم شده است. گفتنی است نسخه‌ای از این گزارش که هنوز به طور علنی منتشر نشده برای مقامات ایران ارسال شده و آنها نیز مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌اند. تهران معتقد است که آمانو تحت فشار آمریکا و متحدانش اقدام به تهیه این گزارش کرده و سفر اخیر وی به آمریکا نیز گمانه‌زنی‌ها در این خصوص را تقویت کرده است.

دیپلمات‌های نزدیک به آژانس می‌گویند در گزارش آمانو به نگرانی‌ها و اطلاعاتی در مورد تلاش تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای اشاره شده اما به طور کلی نتیجه قطعی تلاش 100درصد تهران برای تولید سلاح هسته‌ای اعلام نشده است. گفته می‌شود که در این گزارش به نمونه‌های رایانه‌ای اشاره شده که مهندسان ایرانی در مورد کلاهک هسته‌ای تهیه کرده‌اند. همچنین تصاویر ماهواره‌ای از کانتینر فولادی به دست آمده که در نزدیکی سایت پرچین قرار داشته و کارآیی آن در آزمایش‌های هسته‌ای است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جی کارنی، که مسئولیت امور رسانه‌ای کاخ سفید را بر عهده دارد،‌مدعی شده که گزارش آژانس بازتابی از نگرانی‌های آمریکا در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. وی یادآور شده که آمریکا همچنان بر دیپلماسی در مورد ایران تاکید دارد اما در عین حال گزینه‌های دیگر را نیز از روی میز حذف نمی‌کند. کارنی در بخش دیگری از اظهارات خود از تحریم ها و ایزوله ایران به عنوان الگویی کم نظیر در جهان یاد کرده و مدعی شده که ادامه فشار و در تنگنا قرار دادن ایران می‌تواند در تغییر مسیر دولت تهران موثر باشد.

 

اشاره به زمان 6 ماهه

اما گزارش آژانس در حالی منتشر خواهد شد که برخی منابع خبری از بازتاب برآورد‌های کارشناسان در مورد زمان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در این گزارش سخن می‌گویند. با وجود تاکید جمهوری اسلامی بر دنبال کردن فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز، تا کنون گزارش‌های متعددی در مورد زمان دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای منتشر شده که بسته به دیدگاه تحلیلگران بین 8 هفته تا دو سال متغیر است. برخی کارشناسان بر این باورند که ایران به تکنولوژی لازم برای تولید مقادیر کافی اورانیوم غنی شده دست یافته و در صورت تصمیم گیری برای تولید سلاح می‌تواند این اقدام را در زمانی نه چندان طولانی انجام دهد.

به گزارش لس آنجلس تایمز، بارسان آژانس به این نتیجه رسیده‌اند که ایران به طرح تکنیکی سلاح هسته‌ای دست یافته و به زمانی 6 ماهه نیاز خواهد داشت تا برای تولید سلاح به میزان کافی اورانیوم غنی شده با خلوص بالا تولید کند. گفته می‌شود که در بخشی از گزارش قریب‌الوقوع آمانو به این نکته اشاره شده است.

البته در این گزارش حکم قطعی در مورد اینکه جمهوری اسلامی در راه تولید سلاح حرکت می‌کند، صادر نشده تا اینکه کشور‌هایی که به دنبال اقدام نظامی یا فشار‌های بیشتر علیه ایران هستند به بهانه‌ای برای اقدام خود دست نیابند.

هرچند انتشار گزارش‌های دوپهلو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران رویه‌ای معمول بود که در دوران مدیر کلی محمد البرادعی ادامه داشته اما آمانو به عنوان جانشین وی تا حدودی این رویه را تغییر داد و این نکته از انتشار همان اولین گزارش آمانو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشخص بود. مدیر کل کنونی آژانس بر خلاف همتای اسبق خود رفته رفته از لحن دوپهلوی گزارش‌ها کاست و لحنی جدی تر را چاشنی گزارش‌هایش کرد. تا اینکه سرانجام به طور واضح از احتمال نظامی بودن فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد.

منابع آگاه می‌گویند در گزارش تازه آمانو این نکته مورد توجه قرار گرفته که بر خلاف تصوری که در مورد متوقف شدن برخی فعالیت‌های هسته‌ای نگران کننده ایران در سال 2003 وجود داشت. شماری از اقدامات تهران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای نظامی از این تاریخ به بعد البته با سرعتی کند‌تر دنبال شده است.

دیوید آلبرایت مقام سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اطلاعات زیادی در مورد برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی دارد، تایید کرده است که بازرسان آژانس به این نتیجه رسیده اند که ایران به تکنولوژی لازم برای طراحی سلاح هسته‌ای و تولید اورانیوم غنی شده به این منظور دست یافته است.

از سوی دیگر برخی مقامات شامل کارنی تاکید دارد که گزارش قریب‌الوقوع آژانس در مقایسه با گزارش‌های قبلی تند‌تر و رویکردی انتقادی‌تر دارد.  

 

نظر شما :