امریکا از فشار بر ISI دست نمی‌کشد

۱۵ آبان ۱۳۹۰ | ۲۱:۲۵ کد : ۱۷۶۵۸ آسیا و آفریقا
پس از وقوع حملات تروریستی از سوی گروه حقانی به مقر نیروهای ناتو و سفارت امریکا در افغانستان و نیز ترور برهان الدین ربانی که گفته شد به رهبری همین شبکه انجام شده است، فشارها و اتهام زنی ها بر اسلام‌آباد افزایش یافت و روابط افغانستان – پاکستان و امریکا – پاکستان را تحت الشعاع قرار داد.
امریکا از فشار بر ISI دست نمی‌کشد
دیپلماسی ایرانی: سفر چند هفته پیش هیلاری کلینتون به اسلام آباد و کابل و سپس برگزاری اجلاس استانبول با موضوع افغانستان با حضور وزیران و دیپلمات های کشورهای منطقه و فرامنطقه ای، زمینه ای بود تا روابط از هم گسسته و بدبینانه افغانستان – پاکستان اصلاح شود و مناسبات تیره شده واشنگتن – اسلام آباد هم نه به روزهای خوب که دست کم به روزهای سابق بازگردد.

البته این تصور که امریکا و پاکستان بتوانند همچون گذشته بر سر موضوع افغانستان و جنگ با تروریسم در این منطقه نظر مثبت پاکستانی ها را جلب کنند و به دولت و ارتش این کشور به عنوان بازویی مطمئن بنگرند، تصوری بیهوده بوده و خواهد بود. امریکا و پاکستان از سر ناگزیری است که باید با یکدیگر همکاری کنند. درواقع نیاز به همکاری بر سر مشکلات موجود است که دو طرف را به ادامه رابطه با یکدیگر ترغیب و توجیه می کند.

پاکستانی ها به لحاظ موقعیت و جلب اعتماد نزد افغان ها و امریکایی ها در یکی از بدترین موقعیت های تاریخی خود به سر می برند اما شرایط گنگ و پیچیده ای که بعد از گسترش حملات تروریستی در چند ماه اخیر مشاهده شده، سبب شده تا بخش اعظم این بی اعتمادی و تنش ها لاپوشانی شود و روابط اسلام اباد با کابل و واشنگتن به هر ترتیب ممکن ادامه پیدا کند.

بعد از سفر هیلاری کلینتون به منطقه، این گمانه تقویت شد که اسلام آباد و به خصوص بخش هایی از حکومت و دستگاه اطلاعاتی این کشور که مورد ظن و اتهام قرار دارد، بیشتر زیر فشار قرار گیرند و مجبور شوند شکاف ها و منفذهای موجود را که گفته می شود به حمایت از برخی گروه های خرابکار دست می زنند، پر کنند تا دست کم از زیر فشارهایی که در مقطع فعلی بر اسلام آباد وارد آمده، بکاهند.

بدبینی ملت افغانستان به پاکستان هم مزید بر علت است و این مسئله باعث می شود تا افغان ها از دولت امریکا بخواهند که فشارها بر پاکستان را حفظ کند. به تازگی تعدادی از اعضای مجلس افغانستان که به امریکا سفر کرده اند گفته اند، مذاکره در مورد صلح با شبکه حقانی، جز اتلاف وقت چیز دیگری نیست و ایالات متحده باید میلیاردها دلار کمک خود را به پاکستان قطع کند و به جای تمرکز بر فرایند صلح به فکر فشار بیشتر بر سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) باشد تا بتواند مانع روابط و حمایت های آنها از شبکه حقانی شود.

این نمایندگان مجلس به روزنامه واشنگتن تایمز گفته اند، ایالات متحده امریکا باید از یک طرف کمک های اقتصادی اش را به پاکستان قطع کند و از طرف دیگر چنان فشارها را بر ISI بیفزاید که حتی از سفر مقام های این سازمان جلوگیری کرده و به نوعی آنها را مشمول تحریم سفری کند.

عبدالرحمن ایوبی عضو کمیته دفاعی ولسی جرگه (مجلس) افغانستان می گوید، این اداره اطلاعات پاکستان است که شبکه تروریستی حقانی را کنترل و حمایت می کند. بنابراین مقام های امریکایی باید مذاکره با گروه حقانی را قطع کنند و در عوض فشار را بر حکومت پاکستان و اداره اطلاعات این کشور افزایش دهند.

با این حال هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا ماه گذشته در مجلس سنا از استراتژی باراک اوباما در تعامل و معامله با شورشیان دفاع کرد و گفت: یکی از دلایل تماس های ما با گروه های شورشی این است که ببینیم آیا این گروه ها به مذاکره عقیده دارند و قابل مذاکره هستند یا خیر؟

در همین باره علی اکبر جمشیدی معاون کمیسیون دفاعی مشرانو جرگه (مجلس اعیان شورای ملی) افغانستان می گوید، کابل و واشنگتن درباره مذاکره با گروه های تروریستی، نظر یکسان و هماهنگی ندارند. این عدم هماهنگی آنجا آشکار می شود که ایالات متحده می خواهد با طالبان و شبکه حقانی مذاکره کند ولی حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان پس از ماجرای ترور برهان الدین ربانی - رئیس شورای عالی صلح - دیگر اعتقادش را به این پروسه از دست داده و می گوید باید مستقیما با پاکستان مذاکره کرد.

به گزارش رادیو آزادی، محمد نعیم لعلی احمدزی رئیس کمیسیون امور امنیت داخلی پارلمان افغانستان در این باره گفته است: "شبکه حقانی فقط یک نام است؛ حقانی در حقیقت یک شبکه ارتش و اداره اطلاعات پاکستان است. ما شواهدی داریم که نشان می دهد پاکستان از شبکه حقانی پشتیبانی می کند. ما افرادی را بازداشت کرده ایم که با اداره اطلاعات پاکستان ارتباط داشته اند."

به هر روی، گروهی از اعضای پارلمان افغانستان در مذاکرات شان در واشنگتن از مقام های امریکایی خواسته اند تا علیه پایگاه های شبکه حقانی در داخل پاکستان اقدام نظامی انجام دهد چرا که معتقدند هیچ تغییری در حمایت های پاکستان از حقانی مشاهده نشده و چنانچه پاکستان رفتار خود را درخصوص شبکه حقانی و طالبان تغییر ندهد، نیروهای امریکایی باید این گروه را در داخل خاک پاکستان تحت تعقیب قرار دهند.

 

نظر شما :