عربستان هم‌زمان در چهار جبهه علیه ایران فعال شد

۱۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۷۵۸۴ اخبار اصلی
عربستانی‌ها به طور هم‌زمان در چهار جبهه فعالیت ضد ایرانی خود را آغاز کرده‌اند. نخست در داخل عربستان، امیر نایف، ولیعهد این کشور با جدا دانستن بحث حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام از اختلاف‌های دیپلماتیک ریاض – تهران، بر عدم مذاکرات دیپلماتیک میان تهران و ریاض برای کاستن از تنش‌ها تاکید کرد و گفت که لزومی نمی‌بیند که بر سر ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در امریکا با ایرانی‌ها گفت‌وگویی انجام شود تا از کنار این موضوع بگذرد.
عربستان هم‌زمان در چهار جبهه علیه ایران فعال شد
دیپلماسی ایرانی:  در حالی که گمان می‌رفت پس از اتهام امریکا به ایران مبنی بر دست داشتن تهران در ترور سفیر عربستان در واشنگتن که حتی تا کنون خود امریکایی‌ها نیز آن را به سختی باور کرده‌اند، امریکایی‌ها مواضع خود را تعدیل کرده و کمتر بر طبل برخورد با ایران بر سر این اتهام بزنند تا آب‌ها از آسیاب بیفتد و فضای ضد ایرانی آرام شود، عربستانی‌ها مواضع تندی علیه ایران اتخاذ کردند تا نشان دهند حتی اگر امریکا هم بخواهد از کنار این موضوع بگذرد، آنها اجازه این کار را نخواهند داد.

عربستانی‌ها به طور هم‌زمان در چهار جبهه فعالیت ضد ایرانی خود را آغاز کرده‌اند. نخست در داخل عربستان، امیر نایف، ولیعهد این کشور با جدا دانستن بحث حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام از اختلاف‌های دیپلماتیک ریاض – تهران، بر عدم مذاکرات دیپلماتیک میان تهران و ریاض برای کاستن از تنش‌ها تاکید کرد و گفت که لزومی نمی‌بیند که بر سر ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در امریکا با ایرانی‌ها گفت‌وگویی انجام شود تا از کنار این موضوع بگذرد.

وی با شرکت در یک کنفرانس خبری در مکه گفت: «عربستان آماده مقابله با هر سناریویی است و در این راه تمامی اقدامات لازم را انجام می‌دهد.»

نایف که تازه یک هفته است ولیعهد عربستان شده است با این اظهارات نشان داد که نه تنها سر سازش با ایران ندارد و هر گونه رویکرد آشتی‌جویانه نسبت به ایران را رد می‌کند بلکه در حقیقت دست ردی بر سینه قطر که اخیرا پیشنهاد وساطت میان ایران و عربستان برای حل اختلاف‌ها داده بود، زد. همچنین نشان می‌دهد که سفر آقای علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان به عربستان برای شرکت در مراسم خاک‌سپاری سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد سابق که برای تلطیف فضای ملتهب سیاسی حاکم بر دو کشور صورت گرفت و با انتقادهای محافل سیاسی داخل ایران نیز مواجه شد، چندان مورد توجه عربستانی‌ها قرار نگرفته است.

از سوی دیگر هم‌زمان با این اظهارات، مواضع تند بحرین علیه ایران نیز قابل تامل است. در حالی که مدتی بود که دو طرف علیه یکدیگر مواضع تندی نگرفته بودند و حتی وزیر امور خارجه بحرین دو بار ایران را کشوری دوست که می‌توان اختلاف‌ها را با آن حل کرد، دانسته بود، اخیرا این مقام بحرینی با تغییر 180 درجه‌ای در مواضع خود اظهارات تندی را علیه ایران بیان داشت تا ثابت کند منامه چندان به فکر تلطیف روابط با ایران نیست. در همین راستا بحرین روز یک‌شنبه 31 اکتبر اعلام کرد، تعلیق پروازهایش به مقاصد ایران و عراق را برای یک ماه دیگر تمدید کرده است.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین که در قاهره به سر می‌برد در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد، ایران به بحرین به چشم "نگین تاج" ورود به خلیج ]فارس[ نگاه می‌کند. او از کشورهای عربی خواست که از منامه در برابر تهران حمایت کنند و گفت آنها نسبت به تامین امنیت بحرین در برابر آنچه او تهدید ایرانی نامید، مسئولند. او که کاملا روشن بود مواضعش هماهنگ با مواضع عربستان سعودی اتخاذ شده است، همچنین مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران درصدد رهبری جهان تشیع و گرد آوردن آنها دور محوریت خودش با نگاه حاکمیت دینی است. بدین ترتیب بحرین جبهه دوم عربستان در رویارویی با ایران مجددا دست به کار شد تا تحت تاثیر عربستان سیاست‌های ضد ایرانی‌اش را پی بگیرد.

جبهه سوم عربستان، عراق است. روزنامه نیویورک‌ تایمز خبر داده است که عربستان سعودی درصدد حمایت مالی از اهل سنت پس از خروج نیروهای امریکایی در عراق در صورت درگیری داخلی در این کشور است.

این نشان می‌دهد که عربستانی‌ها مصمم هستند تا در عراق برای تحت فشار قرار دادن ایران قوای ایذایی خود را مجددا تقویت کنند و به تضعیف حکومت متمایل و متحد با ایران عراق بپردازند. البته تحرکات ضدانسانی عربستانی‌ها در عراق تازگی ندارد. گزارش‌های بسیاری موجود است که ثابت می‌کند عربستان بسیاری از طرح‌های تروریستی عراق را هدایت و حمایت می‌کرده است. سازمان امنیت این کشور نیز در تماس با شبکه القاعده عراق ضمن حمایت مالی و لجستیکی از آنها نیروهای این شبکه را در انجام عملیات تروریستی در شهرهای مختلف عراق ترغیب و حمایت می‌کرده است. این تهدید زمانی نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند که می‌شنویم ریاض با بعثی‌ها ارتباطات تازه‌ای را آغاز کرده است تا دولت شیعی حاکم بر این کشور را سرنگون کند. روز دوشنبه وزارت کشور عراق اعلام کرد، طرحی را خنثی کرده است که بر اساس آن عربستان و قطر با هماهنگ ساختن جریان‌های بعثی موسوم به دو شاخه عزت ابراهیم الدوری، رهبر فراری بعثی و معاون صدام حسین، رئیس جمهوری مخلوع عراق و شاخه الاحمد، درصدد کودتا در عراق بوده‌اند.

جبهه چهارم عربستانی‌ها در خاک امریکا است. گزارش‌ها حاکی از آن است که لابی عربستانی‌ها در امریکا علیه ایران فعالیت خود را به شدت افزایش داده و تلاش دارد تا آن‌جا که می‌تواند ایران را تحت فشار قرار دهد. نیویورک‌ تایمز در همین زمینه به نامه ملک عبدالله، پادشاه عربستان به دیک چنی، معاون سابق رئیس جمهوری امریکا که در روزهای گذشته نوشته و ارسال شده است، اشاره می‌کند و می‌نویسد: ملک عبدالله در این نامه از مخالفت کاملش با از سرگیری گفت‌وگوهای دیپلماتیک میان ایران و امریکا سخن گفته و خواستار تقویت گفت‌وگوهای صلح فلسطین و اسرائیل شده است.

هم‌چنین در این گزارش تأکید شده که عربستان سعودی با خروج نیروهای امریکایی از عراق مخالف است و مدعی شده است که در صورت خروج این نیروها اهل سنت عراق به دست شیعیان «ذبح» خواهند شد.

 

نظر شما :