جنجال حمله به ایران نتانیاهو را به مجلس کشاند

۱۲ آبان ۱۳۹۰ | ۲۰:۰۲ کد : ۱۷۵۶۹ اخبار اصلی
زیپی لیونی گفت: «من فکر می‌کنم مسئولان امنیتی بهتر می‌توانند درباره ایران نظر بدهند. مقامات امنیتی ما از جمله مئیر داگان، رئیس سابق موساد تاکید بسیار دارند که باید مانع حمله نظامی نتانیاهو به ایران شد.»
جنجال حمله به ایران نتانیاهو را به مجلس کشاند

دیپلماسی ایرانی: خبر حمله اسرائیل به ایران فضای داخلی این رژیم را متشنج کرده است. روز دوشنبه 31 اکتبر، کنست اسرائیل در حالی کار خود را آغاز کرد که بحث تلاش مشترک بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم و ایهود باراک، وزیر دفاعش برای حمله به ایران تا زمستان پیش رو که بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات و رسانه‌های اسرائیلی داشته بر فضای مجلس نمایندگان صهیونیستی سایه انداخته بود. در همین روز روزنامه‌های یدیعوت احرونوت اسرائیل و گاردین بریتانیا گزارشی را منتشر کردند مبنی بر این که اسرائیل در راستای طرح حمله به ایران توانایی‌های هسته‌ای و موشکی‌اش را تقویت کرده است.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، ترس از این موضوع کار را به جایی رساند که کنیست اسرائیل روز دوشنبه نخست‌وزیر این رژیم را به صحن علنی مجلس کشاند و از او در این باره توضیح خواست. نتانیاهو در سخنرانی خود مدعی شد: «ایران هسته‌ای تهدیدی برای جامعه جهانی به ویژه اسرائیل است.»

وی بدون رد یا تایید این شایعات همچنین گفت: «این که ایران بخواهد به سمت تسلیحات هسته‌ای حرکت کند به هیچ وجه برای اسرائیل قابل قبول نیست.»

صحبت‌های نتانیاهو با واکنش صریح زیپی لیونی که ریاست مخالفان اکثریت کنست را بر عهده دارد مواجه شد. وی در اعتراض به اظهارات نتانیاهو گفت: «من فکر می‌کنم مسئولان امنیتی بهتر می‌توانند درباره ایران نظر بدهند. مقامات امنیتی ما از جمله مئیر داگان، رئیس سابق موساد تاکید بسیار دارند که باید مانع حمله نظامی نتانیاهو به ایران شد.»

جنجالی که بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک در فضای رسانه‌ای و سیاسی اسرائیل به راه انداخته اند باعث شده است تا جزئیات بیشتری از آن‌چه در جلسات ویژه کابینه نتانیاهو می‌گذرد منتشر شود. در حال حاضر روزنامه‌ها و شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی اسرائیل مملو از گزارش‌ها و تحلیل‌هایی در رد و تخطئه حمله نظامی اسرائیل به ایران است و اظهار نظر می‌کنند که باید برای جلوگیری از نابودی اسرائیل به دلیل تصمیم مهورانه نتانیاهو و ایهود باراک وظیفه دارند افکار عمومی را روشن کنند.

این در حالی است که دیدار اخیر نتانیاهو با عوفادیا یوسف، خاخام روحانی تندروی صهیونیست که مرجع فکری و مذهبی حزب شاس، یکی از احزاب افراطی اسرائیل محسوب می شود، نخست‌وزیر اسرائیل را به انجام خطر حمله نظامی به ایران ترغیب کرده است. وی به اطلاع نتانیاهو رسانده است که حزب شاس از حمله نظامی به ایران حمایت می‌کند. تلویزیون اسرائیل با پخش تصاویری از دیدار نتانیاهو با یوسف اظهارات ایلی یشای، رهبر این حزب را پس از دیدار نتانیاهو با یوسف پخش کرد که در میان اعضای حزبش گفت: «ما به فکر جنگ با ایران هستیم و این امری محتوم و نزدیک است.»

یکی از کارشناسان مسائل سیاسی در گفت‌وگو با شبکه دوم اسرائیل گفت: «مناقشه و بحث درباره ایران فقط منحصر به احزاب و جریان‌های خارج از حکومت نیست. بلکه کمیته 8 نفره نیز اختلاف‌های شدیدی بر سر این موضوع دارند. سه نفر از اعضای این هیئت که از اعضای حزب لیکود به رهبری نتانیاهو هستند یعنی موشه یعلون، دان میریدور و بینی بیگن با حمله نظامی به ایران به شدت مخالفند در حالی که نتانیاهو و باراک از حمله به شدت دفاع می‌کنند و تلاش دارند تا موافقت یوفال اشتاینتس، وزیر دارایی، آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه و ایلی یشای را نیز جذب کنند.»

وی درباره مواضع این سه نفر می‌گوید: «اشتایتس که از افراد بسیار نزدیک به نتانیاهو است در حال حاضر با گزینه حمله به ایران مخالف است در حالی که لیبرمن نسبت به این موضوع تردید دارد، ایلی یشای نیز نظرش را منوط به نظر لیبرمن کرده است. نظر لیبرمن بر نظر او بسیار تاثیر می‌گذارد.»

خبر محرمانه تصمیم نتانیاهو و ایهود باراک برای حمله نظامی به ایران تا زمستان زمانی به بیرون درز کرد که ناحوم بارنیع، کارشناس مشهور اسرائیلی در روزنامه یدیعوت احرونوت نوشت، نتانیاهو و باراک در حال بررسی حمله نظامی به ایران به رغم مخالفت فرماندهان و مسئولان سازمان‌های امنیتی‌شان هستند.

با این حال ایهود باراک تلاش کرد فضا را تا حدودی آرام کند. وی اتخاذ تصمیمی میان او و نتانیاهو برای حمله به ایران را رد کرد و گفت: «خیلی ناشیانه خواهد بود اگر یکی از ما دو نفر بخواهد در سال 2012 خارج از مسئولیت هایمان کاری انجام دهیم. شاید در سال 2006 در وزارت دفاع کارهایی از این دست انجام می شد که البته آن موقع هم ده ها نفر کارشناس بودند که قبل از تصمیم برای انجلم کاری مطالعات بسیاری انجام می دادند.»

او تاکید کرد، البته همه ما درباره ایران فکر می کنیم. ده ها سال است که ایران ذهن ما را به خود مشغول کرده است. ما هم افکارمان را مخفی نمی کنیم. به اعتقاد ما ایران نه تنها تهدیدی برای ما بلکه برای کل خاورمیانه است. ما باید همه تلاش خود را بکنیم که جلوی ایران گرفته شود. همه گزینه ها نیز روی میز است. من معتقدم که باید فشارها و اعمال تحریم ها به ایران افزایش یابد. هر موقع که با مقامات خارجی از امریکا گرفته تا چین صحبت می کنیم موضوع ایران در اولویت گفت وگوهای ما بوده است.  

باراک که با رادیو اسرائیل صحبت می کرد همه تلاش خود را به کار گرفت تا فضای مرتبط با این اخبار را آرام کند. با این حال او گفت: «من این عبارات را که می گویند اسرائیل توسط ایران نابود خواهد شد را نمی پذیریم. اسرائیل در کنار تهران دو قدرت برتر منطقه هستند.»

این در حالی است که ایالات متحده نیز به شدت از رویای اسرائیل برای حمله به ایران نگران است و دائما گوشزد می کند که چنین اتفاقی می تواند منطقه را به آتش بکشد. از این رو در تمامی ملاقات هایی که میان مقام های اسرائیلی و امریکایی صورت می گیرد، امریکایی ها به اسرائیلی ها نسبت به هر گونه خطایی در این زمینه هشدار می دهند.  

نظر شما :