افغانستان نگران روند انتقال مسئولیت‌هاست

۱۱ آبان ۱۳۹۰ | ۱۲:۵۸ کد : ۱۷۴۸۴ آسیا و آفریقا
با حمله انتحاری اخیری که در کابل صورت گرفت و یک کاروان نیروهای نظامی خارجی را به کام مرگ فرستاد، نگرانی ها بابت آغاز مرحله دوم انتقال مسئولیت ها در افغانستان و بی اعتمادی این کشور به همسایگان بیشتر شده است.
افغانستان نگران روند انتقال مسئولیت‌هاست
دیپلماسی ایرانی: سالی که برای انتقال مسئولیت های امنیتی از نیروهای خارجی به پلیس و ارتش افغانستان تعیین شد، به سالی پرتنش و مملو از خون و خشونت تبدیل شد. طی چند ماه گذشته حمله های انتحاری متعددی از جانب شورشیان در نقاط مختلف افغانستان صورت گرفته که نیروهای خارجی و داخلی این کشور را با چالشی عمیق روبرو کرده است. مهم تر از چالش های امنیتی، ترسی است که نسبت به آینده افغانستان وجود دارد و مردم این کشور و رهبران شان نمی دانند با خروج نظامیان امریکایی و ناتو از خاک افغانستان، با چه دشوارهایی روبرو خواهند بود.

ترس افغان ها از فردای بدون خارجی ها در کنار ترسی که از همسایگان غیرقابل اعتماد یا بی مسئولیت دارند، چشم اندازی نگران کننده را در مقابل افغان ها قرار داده است. آنها طی روزهای گذشته در تلاش بوده اند تا همسایگانشان را ترغیب به اجلاسی کنند که به زودی قرار است در استانبول برگزار شود. ولی هنوز اقبال چندانی در این امر به دست نیامده و افغاستان نتوانسته در خصوص جلب نظر ایران و پاکستان موفق عمل کند. شاید درحال حاضر تنها کشور هند با انگیزه افزایش نفوذ در منطقه و با هدف صید ماهی از آب گل آلود میان افغانستان و پاکستان، راغب ترین همسایه به مشارکت در امور امنیتی و بازسازی افغانستان باشد.

می توان گفت پاکستان آب پاکی را روی دست افغان ها ریخته است. پس از شدت گیری حوادث تروریستی در کابل و فعالیت روزافزون گروه حقانی در خاک افغانستان، اسلام‌آباد به دخالت در امور داخای این کشور و حمایت از گروه های معارض متهم شده و عملا از اعتبار و اعتماد افتاده و همسایه قابل اتکایی – دست کم در شرایط کنونی – برای افغانستان شمرده نمی شود. تعارفات و پرده پوشی های حامد کرزی هم ثمری ندارد و به آن می ماند که محمود احمدی نژاد هر بار در برابر اتهام زنی های عربستان به تهران، لبخند می سازد و می گوید اختلافی میان ما نیست و همه سوءتفاهمات ساخته و پرداخته غربی هاست.

روز شنبه 13 امریکایی در یک حمله انتحاری از جانب طالبان در کابل کشته شدند. نیروهای ناتو در افغانستان می گویند، یک انتحارگر با موتوری پر از مواد انفجاری کاروان نیروهای خارجی را هدف قرار داد که طی آن پنج سرباز و هشت کارمند دولتی افغان نیز کشته شدند. اما صدیق صدیقی سخنگوی وزارت کشور افغانستان کشته شدن سه غیر نظامی افغان و یک پلیس را تایید کرده است.

به هر شکل مسئولیت این حمله را طالبان بر عهده گرفته است. نکته مهم اینجاست که حملات چند هفته و چند ماه گذشته عمدتا در کابل پایتخت افغانستان رخ داده است نه مناطق جنوبی.

در همین حال اشرف غنی احمدزی رئیس کمسیون تنظیم روند انتقال مسئولیت ها به نیروهای افغان گفته است، مسئولان کشور نگران اند که اگر آنچه برای موفقیت این پروسه تعهد شده عملی نشود، پروسه انتقال ناکام خواهد ماند.

ظاهرا این نگرانی در نشستی با حضور کرزی و مقام های ارشد حکومتی افغانستان ابراز شده و احمدزی مرحله دوم پروسه انتقال مسئولیت ها را نسبت به مرحله اول حساس تر دانسته و گفته است باید برای تجهیز ارتش کار بیشتری صورت گیرد. او همچنین بر افزایش نیروهای پلیس و تقویت و تجهیز نیروهای مرزی تاکید کرده و کرزی نیز قول داده که پیشنهادهای مطروحه را عملی سازد.

به نظر می رسد با رسیدن به مرحله دوم روند انتقال مسئولیت های امنیتی به نیروهای افغان و همزمانی آن با شدت گرفتن حملات تخریبی و انتحاری در نقاط مختلف کشور، تلاش های دولت برای ایجاد همگرایی و نزدیکی با همسایگان نیز وارد مرحله تازه ای شود و پروسه اعتمادسازی میان اسلام‌اباد – کابل و تهران – کابل مدنظر دولتمردان قرار گیرد.

آنچه مشخص است اینکه فضای سال های گذشته میان این سه کشور چندان گرم نبوده و بازی دوگانه غرب و ناتو در افغانستان و پاکستان نیز بر افزایش فاصله میان کابل و همسایگانش تاثیر مضاعف گذاشته است. حالا ملت و دولت این کشور در آستانه خروج نیروهای خارجی و بی اعتمادی بیش از پیش به پاکستان، نگران امنیت آینده خود هستند و مشخص نیست در اجلاس استانبول و سپس بن آلمان چه راهکارهایی برای رفع این نگرانی درنظر گرفته می شود.

 

( ۱ )

نظر شما :