روز ملی فن آوری هسته ای دو ساله شد

۲۱ فروردین ۱۳۸۷ | ۰۰:۳۴ کد : ۱۷۲۴ اخبار اصلی
دو سال است در روز بیستم فرودین، روز ملی فن آوری هسته ای، جشنی برپاست.دو سال پیش، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، در شهر مشهد اعلام کرد ایران به فرآوری اورانیوم و تولید کیک زرد دست یافته است. از آن روز مقرر شد بیستم فروردین روز ملی فن آوری هسته ای نامگذاری شود.
روز ملی فن آوری هسته ای دو ساله شد
دو سال است در روز بیستم فرودین، روز ملی فن آوری هسته ای، جشنی برپاست.
 
دو سال پیش، محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، در شهر مشهد اعلام کرد ایران به فرآوری اورانیوم و تولید کیک زرد دست یافته است. از آن روز مقرر شد بیستم فروردین روز ملی فن آوری هسته اینامگذاری شود.
 
با تکرار این جمله که " خبر خوشی در راه است " از بهمن ماه سال قبل از آن و در بین رسانه های داخلی و خارجی هیجان شنیدن خبر را برای مردم افزایش داده بود و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز همواره در پاسخ به کنجکاوی های خبرنگاران برای اطلاع از ماهیت این خبر می گفت:" خبر را به زودی از زبان رئیس جمهور خواهید شنید ".
 
اما با وجود این تاکید، پیش از اعلام رسمی خبر از سوی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در اقدامی که برخی ناظران از آن به عنوان " پیشدستی " یاد کردند، از موفقیت ایران در راه اندازی اولین آبشار متشکل از 164 دستگاه های سانتریفوژ در نطنز و تولید مقداری اورانیوم غنی شدن با غلظت صنعتی در این فرآیند خبر داد.
 
اهل نظر دریافتند خبر خوش هسته ای اعلام شده است، اما با این وجود در روز بیست فروردین سال 85 رئیس جمهور ایران رسما خبر دست یابی ایران به فن آوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز را اعلام کرد.
 
اما در اولین سالگرد بزرگداشت روز ملی فن آوری هسته ای این بار محمود احمدی نژاد در شهر نطنز حاضر شد و اعلام کرد:" سال گذشته در مشهد، دستیابی ایران به فن آوری تولید سوخت هسته ای را اعلام کردم، امروز اعلام می کنم ایران در زمره کشورهای تولید کننده صنعتی سوخت هسته ای قرار گرفته است، امروز در روز ملی فن آوری هسته ای، دانشمندان هسته ای به مرحله تولید صنعتی رسیده اند ".
 
از سوی دیگرعلی لاریجانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، همزمان با حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، در نطنز،  به مشهد رفت و جمله ای مشابه جمله رئیس جمهور گفت:" ایران به چرخه کامل سوخت هسته ای دست یافته است"، او در ادامه افزود:" نتیجه تصویب قطعنامه ها علیه ایران کاهش ارتباط ما با آژانس بین المللی انرژی هسته ای و دست یافتن دانشمندان هسته ای ایران به دانش چرخه کامل سوخت هسته ای است.
 
امسال  دومین بزرگداشت روز ملی هسته ای ایران است. امروز جشنی همانند سال گذشته برگزار می شود، احتمال دارد این جشن با جشنی که پیش از سال جدید، رئیس جمهور ایران، به واسطه آخرین گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در خصوص فعالیت های هسته ای ایران ارائه کرده بود؛ پیوند داشته باشد. چرا که رئیس جمهور اعلام کرد در آینده نزدیک جشنی در این زمینه برگزار خواهد شد.
 
اما به نظر می رسد هدف از نام گذاری بیست فرودین ماه به  عنوان روز ملی فن آوری هسته ای، تاکید جمهوری اسلامی بر حق برخورداری از فناوری هسته ای است. برخی از تحلیلگران خارجی معتقدند که ایران می خواهد به این وسیله نشان دهد قادر به راه اندازی سانتریفوژها به صورت گسترده و بی وقفه با سرعتی بهینه است. این ها در واقع شرایطی هستند که می توان به کمک آن اورانیوم غنی شده با کیفیت تولید کرد.
 
جمهوری اسلامی ایران طی یک سال گذشته دو زنجیره 164 تایی از دستگاه های سانترفیوژ را نصب و راه اندازی کرده و در حال تکمیل زنجیره سه هزار تایی سانترفیوژ برای رسیدن به مرحله تولید نیمه صنعتی سوخت هسته ای نیروگاه در سایت نطنز است.
 
خبرگزاری های خارجی در اخباری ضد و به نقل از منابع ناشناخته اعلام کردند که ایران در حال به کارگیری از نسل جدید سانتریفوژها است که به وسیله آنها می توان با سرعت بیشتر عملیات غنی سازی را انجام داد. با این حال در مورد این که آیا این نسل جدید سانتریفوژها را باید تحول جدید در روند غنی سازی اورانیوم توسط ایران دانست، تردید دارند.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس در این مورد نوشت:" معلوم نیست که افزودن سانتریفوژهای جدید به منظور استحصال اورانیوم غنی شده است، یا این که این ها سانتریفوژهایی تجربی هستند."
 
این خبرگزاری ادعا کرده است که مقامات رسمی ایران در فوریه گذشته استفاده از سانتریفوژ IR2 را که می تواند به دو برابر سرعت پیشین به غنی سازی اورانیوم بپردازد، تایید کردند.
 
خبرگزاری رویتر هم در این مورد نوشت:" ایران درصدد است که به تدریج سانتریفوژهای P-1 را جایگزین نسل جدید سانتریفوژهای خود کند."
 
با این حال این خبرگزاری گزارش داد که سفیر ایران در آژانس اعلام کرده است که از پیشرفت های جدید در سایت نظنز اطلاع ندارد.
 
در این گزارش ها تلاش شده است که سریع تر شدن روند تولید اورانیوم در ایران مورد تاکید قرار گیرد و به نوعی خطرناک تلقی شود. این در حالی است که به هیچ وجه نمی توان از این طریق نتیجه گرفت که جمهوری اسلامی با تکیه به تحول قادر به تولید اورانیوم غنی شده با درجه خلوص بالا است.
 
به هر حال دیپلمات های نزدیک به آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام کرده اند که این آژانس در تلاش است که اواسط ماه جاری میلادی با مقامات ارشد هسته ای ایران در وین ملاقات داشته و در مورد گزارش های اخیر با آنها به گفت و گو بنشینند.
 
اما امروز که مصادف با سالگرد بزرگداشت روز ملى فن آورى هسته اى است با اعلام خبرى ديگر از دست آوردهاى هسته اى ايران از سوى رئيس جمهور اين بار هم در سايت نطنز؛ دور تازه اى از جنجال هاى خبرى در فضاى رسانه اى داخلى و خارجى به راه افتاده است، خبرى تحت اين عنوان که "مرحله‌ى نصب 6000 سانتريفيوژ جديد در نطنز آغاز شد".
اين خبر را احمدى نژاد صبح امروز و در راستاى رسم دو ساله اى که هر سال در روز ملى فن آورى هسته اى دولت خبر خوش هسته اى را به اطلاع مردم مى رساند؛ اعلام شد .
احمدى نژاد با اعلام اين خبر دستاوردهاى فنى و فناورى و صنعتى حول مساله‌ هسته‌ اى را  خيره کنندهتوصيف کرد و گفت:اميدواريم اينها به زوديوارد عرصه صنعتى کشور خواهد شد و اين دستاوردها مى‌تواند تحولات بزرگى را در صنعتکشور به وجود آورد.
وى همچنين خطاب به مردم اين نويد را داد که امسال در خصوص مسئله هسته اى و هوا - فضا در سال نوآورى و شکوفايى، خبرهايى خوبى را بشنوند.
 

نظر شما :