پرونده ایران در شورای امنیت به کجا می‌رسد؟

۲۵ مهر ۱۳۹۰ | ۲۰:۴۰ کد : ۱۷۱۱۷ اخبار اصلی
ارزیابی دکتر داوود هرمیداس باوند؛ استاد حقوق و روابط بین الملل از ارجاع پرونده اتهام ترور به شورای امنیت.
پرونده ایران در شورای امنیت به کجا می‌رسد؟
دیپلماسی ایرانی:‌ امریکا و عربستان در صدد هستند تا با همکاری یکدیگر، پرونده جدیدی در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران و با مضمون تهدید صلح و امنیت بین المللی بازگشایی کنند.  این پرونده در حالی دارد در راستای اتهام ترور سفیر عربستان در واشنگتن توسط یک فرد ایرانی-امریکایی به شورای امنیت می‌رود که به گفته دکتر داوود هرمیداس باوند هنوز ماهیت این اتهام مشخص نشده است.  به منظور بررسی این رویداد تازه سیاسی علیه ایران، ارزیابی دکتر باوند، استاد حقوق بین الملل و روابط بین الملل را جویا شده ایم که تقدیم خوانندگان محترم می‌شود:

 

پس از اعلام خبر اتهام "ترور سفیر عربستان در واشنگتن" توسط فردی که تابعیت امریکایی-ایرانی دارد، بلافاصله مقامهای امریکایی و عربستانی در سازمان ملل متحد اعلام کردند که در حال ارجاع این پرونده به شورای امنیت هستند. ارزیابی شما از این وقایع چیست؟

هنوز ماهیت طرح این اتهام ترور مشخص نشده است. به هرحال راجع به اصل این مطلب باید گفت مسئله ای است که بحث و نظرات مختلفی را درپی داشته است. ولی ارجاع آن به شورای امنیت سابقه ای دارد که به بعد از واقعه11سپتامبر 2001 باز می‌گردد که دو قطعنامه درشورای امنیت در مورد تروریسم بین المللی به تصویب رسید.

به موجب این دو قطعنامه،کمیسیونی مرکب از15  نفر مانند اعضای شورای امنیت تشکیل شد که مسئولیت آن این بود که موضوع تروریسم بین اللملی را پیگیری کند و مسائل چگونگی تامین مالی این جنبش و یا کشورهایی را که به نحوی به آنهاکمک مالی می‌شود را ردگیری و سپس پیگیری کنند و به هرحال گزارشی را در خصوص تروریسم بین الملل به شورای امنیت سازمان ملل متحد تسلیم کنند. این کمیسیون ابتدا فعال بود ولی بعد از مدتی دیگر گزارشی از چگونگی فعالیت‌های آن منتشر نشده است. احتمالا امریکا و یا عربستان از این کمیسیون بخواهند که قضیه اتهام ترور سفیر عربستان در واشنگتن را پیگیری کنند و گزارش آن را به شورای امنیت ارجاع دهند.

نکته دوم، ترور رفیق حریری در لبنان بودکه بعدها فرانسه و امریکا این قضیه را هم به شورای امنیت بردند. معمولامسئله ای به نام "صلح و امنیت بین المللی"را مطرح می‌کردند.

 

در بیانیه عربستان و همچنین اقدامات خانم سوزان رایس در سازمان ملل متحد نیز این خبر منتشر شده است که دارند بر مبنای همین تهدید "صلح و امنیت بین المللی" پرونده اتهام ترور سفیر عربستان را به شورای امنیت ارجاع می‌دهند.

 

رویدادی که در رابطه با فردی صورت می‌گیرد سابقه ای نیست که صلح و امنیت بین المللی را به خطر بیندازد. ولی ترور رفیق حریری این سابقه را به وجود آوردکه پیرامون آن بحث شود که آیا می‌تواند صلح و امنیت بین المللی را به خطر بیندازد؟

ولی اینگونه که صلح و امنیت بین المللی از طریق یک نفر به خطر بیفتد،جای سئوال دارد و گزارش باید به شورای امنیت ارجاع شود.

ولی دو کمیسیون پیگیری مسئله تروریسم بین المللی و چگونگی مبارزه با آن وجود دارد. یعنی اینکه تروریسم بین المللی از چه طریق تامین مالی می‌شود و اینکه چه کسانی به طور مستقیم و غیرمستقیم به آنها کمک مالی می‌کنند. مسئله دیگر ترور رفیق حریری بود که دادگاه‌های مختلفی برای رسیدگی به ماهیت قضیه تشکیل شد و احتمالا این دو سابقه مبنای استفاده بوده که عربستان و امریکا می‌خواهند آن رابه شورای امنیت ببرند.

ولی در اینکه شورای امنیت بخواهد این پرونده را بپذیرد و آن را تهدید صلح و امنیت بین المللی قلمداد کند، در واقع می‌توان گفت که:

1-بپذیرند که این موضوع در دستور کار شورای امنیت قرار گیرد.

2- از طریق بحث و گفت و گو موافقت کنند که این رویداد یک تهدید جدی علیه صلح و امنیت بین المللی خواهد بود. سپس راجع به آن تصمیم گیری کنند.

بنابراین، این دو نکته ابتدا باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

ولی آقای اوباما تقریبا روزانه به اعمال فشارهای خود می‌افزایند و به تازگی نیز این فشارها را روی برنامه صلح آمیز هسته ای ایران واردکرده اند.

 

این رویداد به همین‌جا محدود نخواهد شد و فعلا مقدمه آن است. احتمالا مسائل دیگری در این رابطه مطرح خواهد شد. یعنی مقدمه‌ای است برای فرایند مسائل دیگر که پیرامونش مطرح می‌شود و احتمالا این امر برای تقویت شدن پرونده برای ارجاع به شورای امنیت صورت خواهد گرفت.

 

نظر شما :