وال استریت ژورنال ادعا کرد

عراق میزبان جنگ نیابتی ایران - عربستان

۲۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۳ کد : ۱۷۰۹۰ اخبار اصلی
افزایش تنش‌ها بین ایران و عربستان سعودی، نگرانی ها در مورد احیای جنگ نیابتی بین دو کشور در عراق را تشدید کرده است، جایی که نیرو‌هایی آمریکایی به زودی از آن خارج شده و خلاء قدرت در این کشور ایجاد خواهد شد.
عراق میزبان جنگ نیابتی ایران - عربستان
دیپلماسی ایرانی: افزایش تنش‌ها بین ایران و عربستان سعودی، نگرانی ها در مورد احیای جنگ نیابتی بین دو کشور در عراق را تشدید کرده است، جایی که نیرو‌هایی آمریکایی به زودی از آن خارج شده و خلاء قدرت در این کشور ایجاد خواهد شد. یکی از پیامد‌های جانبی بهار عربی در منطقه پایان موازنه بین دولت‌های حامی عربستان و دولت‌های حامی ایران و فعالان سیاسی بود. ریاض، جمهوری اسلامی را به ایجاد بی ثباتی سیاسی در مرز‌های بحرین و یمن متهم می‌کند و این در حالی است که تهران نفوذ خود در منطقه که با تهدید‌هایی مانند برخاستن سوری‌ها علیه حکومت بشار اسد مواجه است را زیر نظر دارد.

اما به نظر می‌رسد که عراق به عنوان کشوری که با ایران و عربستان سعودی مرز مشترک دارد به صحنه تازه‌ای برای تقابل و رویارویی ایران و عربستان تبدیل شود. این در حالی است که سابقه درگیری‌های فرقه‌ای بین ایران و عربستان وجود داشته و هر دو کشور می‌کوشند از امنیت نظامی و سیاسی خود اطمینان حاصل کنند.
از سوی دیگر دولت اوباما نیز در ماه‌های اخیر به شدت در مورد تلاش تهران برای افزایش نفوذ خود در عراق و منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کرده است.
روزنامه وال استریت ژورنال در این زمینه می‌نویسد: اتهامات وارده به ایران که اخیرا از سوی وزیر دادگستری آمریکا مطرح شده و در آن ادعای دست داشتن ایران در طراحی ترور سفیر عربستان در واشینگتن مطرح می‌شود، موجی از نگرانی را در جهان عرب پدید آورده است و این در حالی است که اعراب سنی مذهب هم اکنون نیز از نفوذ ایران در کشور هایی مانند عراق، لبنان و سوریه ابراز نگرانی می‌کنند.

هرچند جمهوری اسلامی اتهامات وارده از سوی آمریکا در خصوص ترور الجبیل را بی اساس خوانده و آن را تکذیب می‌کند اما سناتور‌های آمریکایی به دنبال تحریم بانک مرکزی و صنعت نفت ایران هستند. همچنین ایران تاکید دارد که ادعا‌های اخیر آمریکا در جهت ایجاد تشنج در روابط تهران و ریاض صورت می‌گیرد. اما مقامات سعودی از اتهامات وارده به ایران استفاده کرده اند تا به طور علنی اعلام کنند که جمهوری اسلامی در طول سالیان متمادی با عربستان رفتاری غیر دوستانه داشته است.
در سا‌ل‌های اخیر، عربستان سعودی در تلاش برای کاهش نفوذ ایران در سوریه و لبنان ناکام مانده است. ریاض همچنان بر این باور است که حضور گسترده نیرو‌های آمریکایی در عراق مانعی در مقابل افزایش نفوذ جمهوری اسلامی به شمار می‌رود ، هرچند که حضور مقامات شیعه در راس حکومت عراق چشمگیر است.
این در حالی است که اتهام زنی در مورد ترور سفیر عربستان در شرایط و فضای نامساعد دیپلماسی جمهوری اسلامی به آن وارد شده است. در حال حاضر ایران به دنبال توسعه روابط خود با کشور‌های عرب است که به تازگی بهار عربی را تجربه کرده اند اما بحران‌هایی مانند سوریه و اتهامات اخیر این روند را دشوار کرده‌اند. ادامه تنش‌ها در سوریه یک چالش واقعی برای سیاست خارجی ایران به شمار می‌رود زیرا در صورتی که ایران از معترضان سوری حمایت کند، بشار اسد، متحد خود در منطقه را از دست خواهد داد. از سوی دیگر حمایت از اسد نیز افکار عمومی اعراب را علیه ایران تحریک کرده است. برخی کشور‌های عربی به همراه آمریکا و متحدانش تهران را به حمایت از اسد از طریق کمک به وی در سرکوب معترضان متهم می‌کنند. اتهامی که تهران آن را رد می‌کند اما به هر ترتیب این اتهام در تغییر ذهنیت اعراب سنی در مورد ایران نقش داشته است.

به گزارش وال استریت ژورنال، گزارش اخیر اسوشیتدپرس در خصوص اینکه آمریکا می‌تواند از طرح خود برای حفظ هزاران سرباز آمریکایی در عراق صرفنظر کند، زنگ‌های خطر را در عربستان به صدا در آورده است. سعودی‌ها از این نکته در هراسند که عراق به صحنه‌ای برای نفوذ هرچه بیشتر ایران در منطقه تبدیل شود.
یک مقام سعودی در این زمینه ادعا می کند که ایران یک تهدید نه تنها برای پادشاهی سنی عربستان بلکه برای سنی‌ها در سراسر منطقه است و این تهدید در عراق، لبنان، سوریه ، بحرین و یمن قابل لمس است. وی این نکته را خاطرنشان می‌کند در صورتی که آمریکا نتواند از منافع اعراب سنی در منطقه حفاظت کند آنگاه خود اعراب باید دست به کار شود.

این در حالی است که واشینگتن از ماه‌ها پیش در تلاش است تا به منظور حفظ امنیت عراق و جلوگیری از بیشتر شدن نفوذ ایران طرح خروج نیرو‌ها را به تعلیق درآورده یا تعداد نیرو‌های باقی مانده را افزایش دهد اما به نظر می‌رسد که نوری المالکی، نخست وزیر تحت حمایت ایران نتوانسته تندرو‌های شیعه را برای این اقدام آمریکا، توجیه کند.
اما عربستان سعودی که سابقه نفوذ ایران در سال‌های 2006 و 2007 در عراق را به خاطر دارد، از نفوذ جمهوری اسلامی در کشوری که زمانی حیاط خلوت دیپلماتیک ریاض به شماری می‌رفت، ابراز نگرانی می‌کند. عربستان به منظور مقابله با این نفوذ ، نیرو‌های نظامی سنی در عراق را تحت حمایت مالی خود قرار داد و شماری از شهروندان سعودی نیز برای مقابله با نفوذ ایران به عراق سفر کردند. البته با ساختار‌های امنیتی جدید در عراق که طی آن فضای مانور بیشتری در اختیار سنی‌ها برای حضور در ساز وکار امنیت ملی و سیاسی قرار داده شد، این اقدامات عربستان تا حدودی فروکش کرد.
با این حال سعودی‌ها بر این باورند که راه انتقال پول و تجهیزات از ایران به شیعه‌های عراقی نسبت به 5 سال گذشته مستحکم‌تر است و در صورت خروج نیرو‌های آمریکایی، بازسازی راه حمایت عربستان از سنی‌های عراقی امکانپذیر خواهد بود. به این ترتیب باید در انتظار میدانی جدید برای عرض اندام ایران و عربستان بود.
 

نظر شما :