مجله هفته/ پیش‌بینی رحیم صفوی درباره مصر و انتقاد از مدل ترکیه

۲۲ مهر ۱۳۹۰ | ۲۱:۱۴ کد : ۱۶۹۷۴ اخبار اصلی
سردار رحیم صفوی فرمانده پیشین سپاه پاسداران و مشاور رهبر انقلاب که در مناسبت های مختلف درباره مسائل کلان و استراتژیک نظام با رسانه ها گفتگو می کند، طی هفته ای که گذشت مصاحبه ای با خبرگزاری مهر انجام داد و درباره تازه ترین تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه و جایگاه ایران در تحولات خاورمیانه سخن گفت.
مجله هفته/ پیش‌بینی رحیم صفوی درباره مصر و انتقاد از مدل ترکیه
دیپلماسی ایرانی: بخش مهمی از سخنان رحیم صفوی که مواضع او را نزدیک به مواضع کلان کشور قلمداد می کنند، درباره آینده تحولات مصر بوده است. او دراین باره گفته: به نظر من امریکایی ها تا اندازه‌ای توانستند حوادث مصر را مدیریت کنند ولی اینکه فرجام پارلمان مصرچه خواهد شد، امید است که اکثریت کرسی ها به دست مسلمانان بیفتد و اینکه چه کسی رئیس جمهور خواهد شد، امید است که یک چهره وابسته به غرب و امریکا نباشد.

او درباره سرنوشت روابط اسرائیل با مصر نیز پیش بینی کرده است: به نظر من این روابط به هم خواهد خورد و مردم مصر [پیمان] کمپ دیوید را نخواهند پذیرفت و بدترین شرایط را رژیم صهیونیستی پیدا خواهد کرد چون از شمال توسط حزب الله لبنان و از جنوب توسط مردم مصر خصوصا در صحرای سینا محاصره خواهد شد. صحرای سینا به جنوب سرزمین های فلسطین اشغالی چسبیده است که یک مرز طولانی دارد و غیر از منطقه کوچکی که اسرائیلی‌ها غزه را کنترل می‌کنند بقیه آن رهاست. عرب های بادیه نشین در آنجا هستند و سکنه کمی هم دارد پس نمی‌توانند آن منطقه را کنترل کنند. همچنین به نظر می‌رسد خطوط لوله گازی که از مصر به سمت رژیم صهیونیستی کشیده شده متوقف شود. البته همه اینها پیش بینی است.

او معتقد است که در این شرایط، بدترین وضعیت بیش از اینکه متوجه امریکا باشد متوجه صهیونیست ها خواهد بود و آنها به شدت در فشار قرار خواهند گرفت. وی ابراز امیدواری کرده است که بعد از تشکیل پارلمان جدید و ریاست جمهوری جدید در مصر، روابط ایران و مصر نیز که همواره در طول تاریخ روابط خوبی بوده است بیشتر شود. او گفته، البته رسانه‌ها می‌توانند در این رابطه نقش به سزایی ایفا کنند؛ مثلا می‌توان سازوکاری اندیشید که مردم مصر به عنوان گردشگر به ایران بیایند و ایرانی ها هم برای گردشگری به این سرزمین بروند.

رحیم صفوی در ادامه پیش بینی کرده است که زلزله دومی برای امریکایی ها و صهیونیست ها در مصر اتفاق بیفتد به طوری که امواجش به سایر کشورها برسد. مقصود او از زلزله اول، پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 57 است که همه منطقه را تحت تاثیر قرار داد و زلزله دوم نیز همین انقلاب مردم مصر است که چهره جدید خاورمیانه و شمال آفریقا را به نفع مردم و به نفع استقلال سیاسی و حاکمیت مردم تغییر خواهد داد.

او در بخش دیگری از این گفتگو، به اختلاف های به وجود آمده میان ایران و ترکیه بر سر نوع رفتار با رژیم بشار اسد اشاره کرده و گفته است: ترک‌ها در مسیر غلطی حرکت می‌کنند. شاید هم این مسیر را امریکایی‌ها برایشان تعیین کرده‌اند. ترک ها تاکنون مرتکب چند خطای استراتژیک شده‌اند. یکی سفر اخیر اردوغان به مصر و اینکه مدل لائیک را در آنجا مطرح کرد. این مسئله برای مردم مصر دور از انتظار وغیرقابل تصور بود چون مردم مصر مسلمان هستند. و خطای استراتژیک دیگری که ترک ها مرتکب شده‌اند اجازه استقرار سپر موشکی امریکا در خاکشان است که این مسئله، هم برای ایران و هم برای روسیه می‌تواند پیام روشنی داشته باشد، البته بیش از روسیه برای ایران پیام روشنی دارد.

به گفته وی، خطای استراتژیک دیگر ترک ها این است که در راستای فشارهای سیاسی امریکایی ها، صهیونیست ها و سعودی ها برای به هم ریختن اوضاع سوریه تلاش می‌کنند، بنابراین دولتمردان ترکیه‌ای نقش خوبی را ایفا نکردند.

صفوی می گوید: در حقیقت ترکیه می‌خواهد در عرصه‌های مختلف بویژه سیاست و اقتصاد نقش بزرگی را در خاورمیانه ایفا کند و حتی می‌خواهد بین کشورهایی که می‌خواهند در منطقه انقلاب کنند این موضوع را القا کند که مدلی که شما می‌خواهید در حکومت بعدی خود ایجاد کنید مدل حکومت ترکیه است نه مدل حکومت کشورهای دیگری مثل ایران. مدل حکومت ترکیه هم یک مدل لائیسیته است که به اصطلاح دارای پیشرفت و دموکراسی است و هرکسی هر طوری که می‌خواهد زندگی می‌کند. این مدل سیاسی حرکت ترکیه مدل خوبی نیست و مردم ترکیه هم که یک مردم مسلمان و متدینی هستند با این رویکرد دولتمردانشان مخالفند. این نوع رفتارها حتی با شعارهای اسلام گرایانه حزب عدالت و توسعه ترکیه سازگاری ندارد.

فرمانده پیشین سپاه و مشاور مقام رهبری در ارزیابی خود از رابطه آتی تهران و آنکارا گفته است: اگر رهبران سیاسی ترکیه نتوانند سیاست خارجی و روابط خود را نسبت به ایران شفاف کنند به مشکل برخواهند خورد چون ادعا می‌کنند که قصد دارند تا چند سال آینده قراردادهایشان را با ایران به میزان 20 میلیارد دلار ارتقا دهند بالاخره باید از نظر سیاسی هم یک نوع همگرایی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

او معتقد است: نوع رفتار دولتمردان ترکیه با سوریه یا با ایران اشتباه است و من تصور می‌کنم آنها در راستای اهداف آمریکا حرکت می‌کنند. اگر ترکیه از این رفتار سیاسی نابهنجار خود فاصله نگیرد هم در داخل ترکیه مردم از آنها برمی گردند هم در روابط سیاسی کشورهای پیرامونی مثل سوریه ،عراق و ایران تاثیرگذار خواهد بود.

 

نظر شما :