مجله هفته/ احمدی‌نژاد آزادی دو امریکایی را هماهنگ کرده بود

۲۲ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۶۹۷۲ اخبار اصلی
در هفته ای که گذشت وزیر نیرو در جمع مدیران ارشد این وزارتخانه روایت های متفاوتی را از سفر اخیر محمود احمدی نژاد و هیات همراهش به نیویورک مطرح کرد که در نوع خود خواندنی است.
مجله هفته/ احمدی‌نژاد آزادی دو امریکایی را هماهنگ کرده بود
دیپلماسی ایرانی: بازگشت سفر هیات ایرانی از نیویورک سرآغاز سخن گفتن از حاشیه ها و دستاوردها و پیامدهای سفر بود. این بار برعکس سال های گذشته، کسانی از میان اصولگرایان پیدا شدند که به نقد بخش هایی از سخنان احمدی نژاد پرداختند و موضع گیری های او را درباره فلسطین و بیداری اسلامی مغایر با انتظارات عالی نظام توصیف کردند. همچنین بحث هایی درباره همراهان و خانواده های هیات سفر کرده و نیز هزینه های مربوط به اقامت آنها مطرح شد که برخی تکذیب و برخی فراموش شد 

اما در این میان وزیر نیرو که از سفرکردگان به نیوریورک بود، در همایش مدیران ارشد وزارتخانه اش جزئیاتی جالب را از سفر نیویورک تعریف کرد که گوشه هایی از آن به نقل از ایسنا آورده می شود:

·         خود امریکایی‌ها می‌گفتند که امسال نسبت به سال‌های قبل تدابیر امنیتی را بالاتر برده‌اند، این درحالی است که تیم‌های ویژه امنیتی تنها برای دو نفر یعنی اوباما و آقای احمدی‌نژاد ضریب امنیتی تراز اول را به کار می‌بردند و این رویکرد به راحتی در مقایسه تیم امنیتی رئیس‌جمهور با روسای جمهور سایر کشورها مشخص بود.

·         امسال با وجود تبلیغات گسترده‌ای که علیه ایرانی‌ها صورت گرفته بود، از شعار و اعتراض و برنامه‌هایی که برخی علیه ایران برنامه ریزی می‌کنند خبری نبود و این درحالی بود که رسانه‌های مختلف و شبکه‌های تلویزیونی امریکا مدام محل اقامت ایران را اعلام می‌کردند تا شاید بتوانند تجمعی علیه ایران شکل دهند که باتوجه به فضایی که وجود داشت توفیقی در این زمینه نداشتند.

·         اوباما که پشت تریبون رفت و سخنرانی خود را شروع کرد از تشویق حضار خبری نبود و به نظر می‌رسید رییس جمهور امریکا در سخنرانی امسالش سعی می‌کرد اتفاقاتی که اخیرا در کشورهای اسلامی رخ داده را به شعار "تغییر" خودش ربط بدهد و بقیه بحث‌های سخنرانی‌اش بیشتر تبلیغاتی بود.

·         در جریان سخنرانی رییس‌جمهور ایران، حادثه‌ای که پیش آمد این بود که وقتی ایشان اسم "هولوکاست" را بردند هیات‌های غربی و اروپایی به شکلی که گویی از قبل برنامه‌ریزی کرده بودند، با شنیدین این کلمه مثل فنر از جای خود برخاستند و به شکل نمادین جای خود را ترک کردند، ولی با این وجود در حاشیه‌های سالن ایستادند و در تمام سخنرانی رییس‌جمهور، سالن سراپا گوش بود. در جریان این اتفاق همه متفق القول بودند که اگر رسانه‌هایی در خدمت هیات ایرانی بود به راحتی می‌توانستند از این مساله علیه غربی‌ها استفاده کنند که نشان دهنده این موضوع است که در جایی که خود را مهد آزادی می‌داند، افرادی که در همه زمینه‌ها مدعی هستند، تحمل شنیدن نظر مخالف خود را ندارند.

·         رییس‌جمهور در این سفر نماینده کل نظام بود و در واکنش به اظهاراتی که در نشست‌ها مطرح می‌شد از طرف قوه مجریه، مقننه و قضاییه به شبهه‌ها پاسخ می‌داد.

·         رییس جمهور با ایران هماهنگ کرده بودند که دو امریکایی در آن زمان آزاد شوند که هیات ایرانی بتواند از این موضوع استفاده کند. هرچند که این دو امریکایی پس از آزادی به نوعی نامردی کردند، ولی درکل این موضوع فضای مثبتی را برای مانور هیات ایرانی ایجاد کرده بود.

·         بان کی مون در این دیدار [با احمدی نژاد] از ایران خواست با توجه به نفوذی که در سوریه دارد کمک کند که مشکلات این کشور حل شود و همچنین دو تا گله را مطرح کرد که به نظر می‌رسید به طور غیر مستقیم پیام امریکایی‌ها را به رییس‌جمهور ایران می‌رساند.

·         گله اول دبیرکل سازمان ملل از رییس‌جمهور این بود که چرا موضوع 11 سپتامبر و موضوع هولوکاست را مطرح می‌کنید و موضوع دوم هم این بود که بان کی مون مدعی بود که چرا فردی زیر 18 سال در کشور شما اعدام شده که اشاره‌اش به قاتل قهرمان کشور در کرج بود. رییس‌جمهور در این زمینه به دبیرکل سازمان ملل توضیح داد که قوه قضاییه براساس سن قمری اقدام به اجرای احکام می‌کند که به نظر می‌رسد ابهامات دبیرکل سازمان ملل در این زمینه برطرف شد. رییس‌جمهور همچنین در رابطه با موضوع سوریه به دبیرکل سازمان ملل گفت اگر ناتو دست به دخالت در این موضوع نزند، مشکلات سوریه راحت‌تر حل می‌شود و همچنین اگر امریکایی‌ها پایشان را از عراق بیرون بکشند بسیاری از موضوعات دیگر منطقه نیز حل خواهد شد.

 

نظر شما :