کدام بهتر است: اوباما یا نامزد حزب تی پارتی؟

۱۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۲:۴۲ کد : ۱۶۸۸۱ اخبار اصلی
باراک اوباما، می‌خواهد برای بار دوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا از حزب دموکرات شود. اما این رقابت این بار به سادگی سال 2008 نیست. اوضاع اقتصادی آن طور که امید می‌رفت در طول سه سال ریاست جمهوری‌اش بهبود یابد، بهبود نیافته است.
کدام بهتر است: اوباما یا نامزد حزب تی پارتی؟
دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، می‌خواهد برای بار دوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا از حزب دموکرات شود. اما این رقابت این بار به سادگی سال 2008 نیست. اوضاع اقتصادی آن طور که امید می‌رفت در طول سه سال ریاست جمهوری‌اش بهبود یابد، بهبود نیافته است. بیکاری همچنان بالا است و بهبودی که پس از آن بحران اقتصادی سنگین مالی در بخش پول و مسکن در روزهای آخر دوران ریاست جمهوری جورج بوش حاصل شد چندان دوام نیافت و فرصت‌های شغلی جدیدی به وجود نیاورد.

بحران مالی و پولی یا بهتر است بگوییم کلا اقتصادی که از اروپا آغاز شد و اوضاع اقتصادی بسیاری از کشورها را به هم ریخت، انعکاس سلبی بر واحد پول اروپایی گذاشته است. همه این موارد می‌تواند تاثیرات مستقیم بر امریکا بگذارد و حتی آن را گرفتار بحرانی شدیدتر از بحران اقتصادی اخیر کند. آنچه وضعیت را در امریکا به ویژه برای اوباما سخت‌تر می‌کند میزان بدهی‌های امریکا است که متاثر از سیاست‌های اشتباه جورج بوش پسر بوده است. سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌ای که در سیاست‌های داخلی و خارجی امریکا کاملا مشهود بود و اوباما هنوز نتوانسته است خود را از آنها به آسانی برهاند، مساله‌ای که به شدت باعث عصبانیت وی شده و هر کار می‌کند نمی‌تواند سایه آنها را از خود دور کند.

اهالی خبره و کارشناسانی که از نزدیک انتخابات امریکا را پیگیری می‌کنند، می‌گویند که هنوز وقت اوباما تمام نشده و او تا انتخابات ریاست جمهوری کشور هنوز فرصت دارد. آنها می‌گویند او هنوز شانس پیروزی در انتخابات برای دور دوم ریاست جمهوری امریکا را دارد. به ویژه این که فهرست افرادی که در میان جمهوری‌خواهان برای رقابت با اوباما مطرح می‌شوند چندان چهره کاریزماتیکی ندارند و از تجربه و خبرگی لازم برای اداره بحران‌های جاری چه داخلی و چه خارجی امریکا نیز برخوردار نیستند تا شهروندان امریکایی را قانع کنند که به آنها رای دهند.

داده‌هایی که در حال حاضر از جبهه جمهوری‌خواهان به برون درز کرده است، نشان می‌دهد که در میان افراد این حزب هنوز کسی که بتواند رقیب جدی برای اوباما باشد، ظهور نکرده است. به ویژه این که این حزب نیز خود دچار انشقاق و دو دستگی شده و جریان افراطی و تندرویی موسوم به تی پارتی از دل آن بیرون آمده است. آنها به رغم این که 40 کرسی کنگره امریکا را در اختیار دارند و اقلیت مهمی در کنگره محسوب می‌شوند اما بازگوکننده یک سوم جمهوری‌خواهان بیشتر نیستند. با این حال اقلیتی تندرو و مزاحم محسوب می‌شوند که توانسته‌اند بارها بسیاری از خواسته‌های خود را بر اکثریت جمهوری‌خواهان کنگره تحمیل کنند. آنها بارها باعث شکست توافقات اوباما با اکثریت جمهوری‌خواهان کنگره شده‌اند که تبدیل به بحرانی عمیق در کشور شده است. این واقعیتی است که اکثر کارشناسان و صاحب‌نظران امریکایی بر آن تاکید دارند و می‌گویند که انزجار همه را در پی داشته است. به اعتقاد بسیاری این حزب تی پاری و نه حزب جمهوری‌خواه بود که باعث شد دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره که سال گذشته برگزار شد، شکست بخورد و اکثریت کنگره را از دست بدهد. همچنین این حزب تی‌پارتی بود که بسیاری از طرح‌های اقتصادی دولت را که با سیاست خارجی امریکا ارتباط مستقیم دارد، به شکست کشاند.

با این حال بسیاری نیز بر این اعتقادند که ترس از قدرت گرفتن تی پارتی که افکار افراطی‌اش باعث نگرانی همگان شده سبب خواهد شد تا اوباما مجددا برای ریاست جمهوری امریکا انتخاب شود، مبادا که ریاست جمهوری به دست طرفداران این حزب بیفتد. به خصوص این که کسی دقیقا نمی‌داند این حزب چه برنامه‌های داخلی و خارجی‌ای دارد و آیا همانند جورج بوش پسر مجددا امریکا را وارد جنگی سخت و خانمان‌سوز مانند جنگ‌های افغانستان و عراق می‌کند یا خیر. جنگی که تبدیل به رویارویی تمام عیار امریکا و غرب با مسلمانان حتی آزادیخواهان مسلمان شد. به ویژه این که در حال حاضر پرونده هسته‌ای ایران نیز مطرح است و چهره‌های تندروی حزب تی پارتی نیز علیه آن شعارهای تند و تیزی سر می‌دهند و حتی با افراطیون و تندروهای صهیونیست نیز هم‌صدا شده‌اند.

به رغم این که اوباما امیدهای بسیاری از مسلمانان را ناامید کرد، اما با این حال چه کسی برای دنیای عرب و دنیای اسلام بهتر است، اوباما یا نامزد حزب تی پارتی؟ اوباما در سخنرانی‌اش در قاهره چند ماه پس از انتخابش به سمت ریاست جمهوری امریکا صحبت از حل مسالمت‌آمیز پرونده هسته‌ای ایران و حل عادلانه مشکل فلسطین زد. ولی اکنون سیاست دیگری را در پیش گرفته است. در برابر ایران به سیاست تهدید و اعمال تحریم روی آورده و درباره فلسطین نیز با تبدیل شدنش به یک کشور مستقل ایستاده است. بسیاری می‌گویند شانس اوباما برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری امریکا کم است چرا که اولا، متحدان یهودی نتانیاهو در امریکا به سمت انتخاب گزینه‌ای غیر از اوباما متمایل شده‌اند و آنها نیز طبیعتا ترجیح می‌دهند کسی غیر از اوباما و ترجیحا جمهوری‌خواه که رویکردی دوستانه‌تر در برابر مسلمانان و فلسطینیان نداشته باشد، انتخاب شود. نباید فراموش کرد که در انتخابات امریکا یهودی‌ها نقشی موثر در انتخابات ریاست جمهوری دارند. ثانیا، جمهوری‌خواهان تندرو در درون جامعه امریکا نیز به شدت فضا را علیه اوباما مشتنج کرده‌اند و این مساله شانس را پیروزی اوباما را کم کرده است.

منبع: النهار

 

نظر شما :