عراق دیپلماسی آب را کلید می‌زند

۰۷ مهر ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۸ کد : ۱۶۵۹۷ اروپا
عراق که مدتی است از خشک‌سالی شدید رنج می‌برد و به رغم وجود دو رود از بزرگترین رودهای بزرگ جهان روز به روز از ذخایر آبی آن کم می‌شود قصد دارد به زودی نشستی بین‌المللی درباره آب با هدف تجدید نظر در معاهدات امضا شده میان کشورهای همسایه و امضای معاهده‌های جدید برای تقسیم آب برگزار کند.
عراق دیپلماسی آب را کلید می‌زند
دیپلماسی ایرانی: عراق که مدتی است از خشک‌سالی شدید رنج می‌برد و به رغم وجود دو رود از بزرگترین رودهای بزرگ جهان روز به روز از ذخایر آبی آن کم می‌شود قصد دارد به زودی نشستی بین‌المللی درباره آب با هدف تجدید نظر در معاهدات امضا شده میان کشورهای همسایه و امضای معاهده‌های جدید برای تقسیم آب برگزار کند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن این نشست قرار است اکتبر آینده در بغداد برگزار شود. وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد، تصمیم به برگزاری این نشست پس از مذاکرات نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه بر سر آب‌های مشترک اتخاذ شده است.

عادل مختار، مشاور پارلمانی عراق در امور آب در این باره گفت: «مجلس نمایندگان عراق خود را برای میزبانی این نشست آماده می‌کند که در این رابطه دو کمیسیون روابط خارجی و آب و کشاورزی مجلس با هماهنگی وزارت امور خارجه و وزارت کشاورزی و دفتر سازمان ملل در عراق و سازمان‌های بین‌المللی دیگر در برگزاری آن فعال هستند.»

وی در ادامه گفت: «قرار است در این نشست درباره طرح‌ها و راهکارهای عملی که حکومت عراق می‌تواند برای رویارویی با کاهش آب عراق و تثبیت حقوق آبی آن به کمک کشورهای همسایه و تخصیص سهم‌های آبی اتحاذ شود مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.»

مختار تاکید کرد، عراق تصمیم دارد مشارکت بین‌المللی بزرگی در این کنفرانس صورت بگیرد و جدای از دعوت از کشورهای همسایه یعنی ایران، ترکیه و سوریه برای حضور در آن، سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با آب و امور حقوق بین‌المللی نیز در آن شرکت خواهند کرد تا بعد بین‌المللی بیابد و در آخر نیز توافق‌نامه‌های تازه‌ای برای تقسیم آب‌های دجله و فرات و شاخه‌های آنها با حضور نمایندگان آن کشورها امضا خواهد شد.

روزنوری شاویس، معاون نخست‌وزیر عراق در امور اقتصادی در سخنرانی خود در شست و ششمین نشست سازمان ملل گفت که عراق تا سال 2015 به دلیل بهره‌برداری‌های آبی ایران، ترکیه و سوریه از 45 درصد آب‌های خود محروم خواهد شد.

وی همچنین گفت: «عراق از ابتدای دهه شست قرن بیستم مذاکرات سه‌ جانبه‌ای را با کشورهای مشترک با رودهای دجله و فرات یعنی ترکیه و سوریه انجام می‌داده تا با این دو کشور بر سر تقسیم آب‌ این رودها مطابق با قوانین بین‌المللی و توافق‌نامه‌های دو جانبه به توافق برسد ولی هیچ کدام از این مذاکرات تا کنون به یک نتیجه عملی که سهم هر کشور را مشخص کند نرسیده است.»

مهدی ضمد القیسی، سرپرست وزارت کشاورزی عراق نیز در این باره گفت: «وزارت‌ کشاورزی در نشست آب مهم‌ترین ابزارهایی که عراق برای استفاده از آب‌هایش به کار خواهد برد را مطرح خواهد کرد تا طرحی برای آینده کشور در استفاده از این آب‌ها کشیده شود. ما در حال حاضر به دلیل کاهش میزان آب‌مان در بسیاری از زمینه‌های مرتبط متحمل زیان‌های سنگین شده‌ایم.»

خانم صفیه السهیل، عضو کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق نیز در این باره گفت: «پیگیری پرونده آب با کشورهای همسایه مساله‌ای است که باید سال‌ها پیش مورد توجه قرار می‌گرفت. کمیسیون روابط خارجی با کشورهای دیگر مذاکرات بسیاری در این زمینه انجام داده و از دولت نیز خواسته است که در روابطش با ترکیه این موضوع را لحاظ کند.»

وی تاکید کرد، مجلس نمایندگان در گذشته چندین بار از نخست‌وزیر پرسیده است که چرا در توافق‌نامه‌های استراتژیکش با ترکیه موضوع آب‌ها را لحاظ نمی‌کند ولی نخست‌وزیر تا کنون هیچ پاسخی به این پرسش‌ها نداده است.

بیشتر رودهای جاری در عراق رودهای مشترک با کشورهای همسایه هستند به این ترتیب که آب‌های 68 درصد از رود دجله و 97 درصد رود فرات از ترکیه، سوریه و ایران تامین می‌شوند. اما در حالی که این کشورها برای بهره‌برداری بهینه از ذخایر آبی خود اقدامات متعددی از جمله ساخت سد انجام داده‌اند عراق از آنها عقب افتاده و طی سالیان گذشته نتوانسته است فعالیت قابل توجهی در این زمینه انجام دهد و این مساله باعث شده تا سهم آبی آن به شدت کاهش یابد.

 

نظر شما :