آن چه سارکوزی را دشمن سوریه می‌کند

۰۳ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۸ کد : ۱۶۵۰۳ اروپا
نیکلا سارکوزی در سخنرانی خود در اظهاراتی تند از کشورهای جهان خواست تا اقدام نظامی‌ در سوریه را مشروعیت بخشند. دیپلماسی ایرانی در گفت و گو با دکتر پیروز ایزدی، کارشناس مسائل اروپا انگیزه‌های سارکوزی از چنین اظهاراتی را بررسی کرده است.
آن چه سارکوزی را دشمن سوریه می‌کند
دیپلماسی ایرانی: نشست سالیانه مجمع عمومی‌ سازمان ملل، امسال سخنرانی‌های متفاوتی از روسای جمهور و رهبران جهان را تجربه کرد. نیکلا سارکوزی در سخنرانی خود در اظهاراتی تند از کشورهای جهان خواست تا اقدام نظامی‌ در سوریه را مشروعیت بخشند. دیپلماسی ایرانی در گفت و گو با دکتر پیروز ایزدی، کارشناس مسائل اروپا انگیزه‌های سارکوزی از چنین اظهاراتی را بررسی کرده است:

 

سارکوزی از بیان چنین سخنانی علیه سوریه در مجمع عمومی‌ سازمان ملل چه هدفی را دنبال می‌کند؟

 

سازمان ملل برای حمایت از غیر نظامیان و جلوگیری از کشتار مردم در لیبی و ساحل عاج تصمیم گرفت از طریق ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا انجام حملات هوایی وارد عمل شود. در هر دوی این مناطق فرانسه منافع زیادی داشت و نقش جدی ای ایفا کرد و تلاش کرد که تا حدودی این ذهنیت که فرانسه به دلیل منافع اقتصادی خود با دیکتاتورهایی که در کشورهای افریقایی حکومت می‌کنند، روابط خوبی دارد، ترمیم کند و نشان دهد به آرمان‌های خود در زمینه اشاعه دموکراسی پایبند است. چون موج حوادث هم به این سمت می‌وزید، فرانسه توانست از این اتفاقات بهره برداری سیاسی هم به نفع خود انجام دهد.

به خصوص اگر به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه هم توجه کنیم شاید انگیزه سارکوزی از این اقدامات را بهتر درک کنیم. سارکوزی توانست از این اقدامات به نفع خود بهره برداری کند و برگ برنده ای را در کارنامه سیاست خارجی خود ثبت کند. هرچند که در انتخابات ریاست جمهوری معمولا سیاست‌های داخلی نقش مهم تر و تاثیرگذار تری را ایفا می‌کند. البته واضح است که سارکوزی نتوانست در این زمینه موفق باشد. در زمینه اقتصاد با توجه به بحران‌هایی که در سطح جهان و از جمله در اروپا در اقتصاد به وجود آمده است، سارکوزی نتوانست از میزان بیکاری در فرانسه کم کند یا قدرت خرید مردم را افزایش دهد، لذا نارضایتی‌های داخلی به لحاظ وضعیت معیشتی و اقتصادی پابرجا است.

بنابراین سارکوزی با این کار خواست که حداقل در زمینه سیاست خارجی از خود کارنامه مثبتی را ارائه و از این طریق کسب آبرو کند.

سخنان سارکوزی در مجمع عمومی‌ سازمان ملل در مورد سوریه هم در همین راستا است. او می‌خواهد پیروزی‌های دیپلماتیک خود را با این پیشنهاد در مورد سوریه و پیشگام شدن در این زمینه ، همان طور که در مورد لیبی پیشگام شد، پیش ببرد.

 

آیا فرانسه منافع مشخصی را در سوریه دنبال می‌کند؟

 

منافع فرانسه در سوریه بیشتر به مسائل لبنان باز می‌گردد. از آن جا که فرانسه در دوره ای قیمومت لبنان را به عهده داشته و بخشی از مسیحیان لبنان به فرانسه بسیار نزدیک هستند و گروه چهارده مارس به رهبری سعد حریری که حزب الکتائب (مسیحیان فالانژ) هم از متحدین آن است، و با توجه به این که این گروه در تقابل با سوریه قرار دارند و در مقابل گروه هشت مارس صف آرایی کرده اند که مورد حمایت سوریه است، مشخص است که سرنگونی دولت بشار اسد به نفع فرانسه است. چرا که می‌تواند از این طریق نفوذ خود را در سوریه تقویت کند. با سرنگونی دولت بشار اسد، دولت کنونی لبنان که متمایل به جریان هشت مارس است، تضعیف می‌شود.

 

به نظر شما این صحبت‌های سارکوزی خریداری پیدا خواهد کرد؟

 

مسئله این است که قطعنامه‌هایی که منجر به جریانات لیبی و ساحل عاج بود در شورای امنیت تصویب شده بود. در حال حاضر روسیه و تا حدود کمتری نیز چین، مخالف تصویب چنین قطعنامه ای درباره سوریه هستند. روسیه به دلیل روابط نزدیکی که با سوریه از چندین جهت هم از نظر تسلیحاتی و هم از نظر اقتصادی دارد، طبعا چنین قطعنامه ای را وتو خواهد کرد و شانس این که چنین قطعنامه ای در شورای امنیت به تصویب برسد، نزدیک به صفر است.

 

بنابراین تنها انگیزه سارکوزی از بیان این مسئله بحث انتخابات و اهداف او در سیاست داخلی است؟

 

انتخابات هم یکی از انگیزه‌های مهم او است. مجموعه ای از دلایل موجب ابراز چنین مواضعی می‌شود. فرانسه می‌خواهد نقش مثبت و فعال تری در صحنه بین المللی داشته باشد. به ویژه با توجه به این که امریکا در حال حاضر در شرایطی نیست که بتواند چندان نقش فعالی ایفا کند. نتیجه گرفتن فرانسه در مورد لیبی و ساحل عاج هم مشوقی برای اقدامات بیشتر در این زمینه در اختیار این کشور قرار می‌دهد. علاوه بر این که سوریه سدی در مقابل نفوذ فرانسه در منطقه و به خصوص در لبنان به شمار می‌رود. مجموعه این عوامل نشان می‌دهد فرانسه انگیزه کافی برای اظهار چنین مواضعی در اختیار دارد.

 

نظر شما :