انقلاب و آینده لیبی به روایت فرزند عمر مختار

۲۹ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۳ کد : ۱۶۳۸۳ سرخط اخبار

فرزند عمر مختار نماد آزادی مردم لیبی گفت: قذافی از شهرت و محبوبیت پدرم می‌ترسید و همیشه‌ سعی می‌کرد خودش را به‌ عنوان شخص اول مملکت در طول تاریخ معرفی کند.

"محمد عمر مختار " فرزند عمر مختار نماد آزادی مردم لیبی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس با اشاره به تحولات اخیر لیبی گفت: خانواده‌ ما همیشه‌ و در طول تاریخ در صف مردم قرار داشته‌ و همیشه‌ علیه‌ دیکتاتوری و اشغالگری جنگیده‌ است. دوران حکومت معمر قذافی برای مردم لیبی یک کابوس بود که‌ خوشبختانه‌ به‌ لطف پروردگار و با بیداری مردم لیبی پایان یافته است. 
 
وی افزود: من از ابتدا به‌ مردم تظاهر‌کننده‌ در بنغازی پیوستم، یعنی هنوز چند روزی از آغاز انقلاب نگذشته‌ بود که‌ بنده‌ به‌ نمایندگی از خانواده‌ عمر مختار حمایت خود را از انقلاب اعلام کردم.
 
تلاش قذافی برای کمرنگ کردن نقش مبارزاتی عمر مختار

محمد مختار افزود: یکی از تلاش‌های قذافی طی این 42 سال، کم رنگ کردن نقش پدرم و تلاش های وی برای آزادی لیبی و جنگ وی علیه‌ استعمار بود، قذافی در کتاب های درسی به‌‌طور مختصر به‌ انقلاب بزرگ پدرم اشاره‌ می‌کرد؛ اما در عوض انقلاب یا بهتر بگویم کودتای نظامی خودش را به‌‌عنوان یکی از بهترین انقلاب‌های جهان به‌ مردم نشان می‌داد.

قذافی از شهرت عمر مختار وحشت داشت

وی رابطه‌ خانواده‌‌اش با قذافی را بسیار بد توصیف کرد و گفت: قذافی از شهرت و محبوبیت پدرم می‌ترسید و همیشه‌ سعی می‌کرد خودش را به‌ عنوان شخص اول مملکت در طول تاریخ معرفی کند، به‌ همین دلیل خانواده‌ ما را در انزوا قرار داد تا کمترین اسمی از عمر مختار در جامعه‌ لیبی شنیده‌ شود. از طرفی دیگر خانواده‌ ما به‌ دلیل دیکتاتوری بودن حکومت قذافی، حاضر به‌ شرکت و پذیرفتن نقش در چنین حکومتی نبودند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره همراهی کردن قذافی در سفر به ایتالیا ضمن تأیید آن گفت: بله‌ درست است؛ اما اینطور نیست که من به‌ خاطر قذافی این دعوت را پذیرفته باشم؛ من به‌‌خاطر مردم لیبی و برای‌ اینکه به‌ مردم ایتالیا ظلم و ستم سالهای استعمار را یادآوری کنم، حاضر شدم همراه‌ با قذافی به‌ ایتالیا بروم.


مخالفت با دخالت نظامی ناتو در لیبی

وی در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی‌هایش درباره‌ اشغال دوباره‌ لیبی توسط ناتو و کشورهای غربی و احتمال حضور نیروهای خارجی در این کشور گفت: من به‌‌طور کامل مخالف دخالت نظامی ناتو در لیبی بودم، دوست داشتم حکومت قذافی فقط با قدرت بازوی جوانان لیبیایی سقوط کند؛ اما خوب بنا به‌ دلایلی این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: مردم لیبی در طول تاریخ هیچ وقت اشغالگری را قبول نکرده‌اند؛ ما مخالف حضور هر نیروی خارجی در لیبی هستیم و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، من با وجود کهولت سن و پیری و بیماری اولین کسی خواهم بود که‌ مبارزه‌  علیه‌ اشغالگری را آغاز خواهم کرد.
 
فرزند عمر مختار اشغال خاک این کشور را توسط نیروهای خارجی محال دانست و تاکید کرد: مردم و خوشبختانه‌ افراد سیاسی این کشور مخالف حضور نیروهای خارجی در لیبی هستند.

نباید به برلسکونی اجازه سفر به لیبی داده شود  

وی درباره سفر سلویو برلسکونی نخست وزیر ایتالیا به لیبی گفت: مگر می‌شود از سفر رئیس کشوری که‌ در سال 1931 پدرم را اعدام کرده‌ خوشحال باشم؟ من مخالف استقبال از وی در لیبی هستم، با بسیاری از مسئولان کشور هم تماس گرفته‌ و گفته‌ام نباید اجازه‌ سفر برلسکونی را به‌ لیبی بدهید.
 
تمجید از روحیه ضد اشغالگری ایران

وی از ملت ایران به دلیل روحیه ظلم ستیزی تمجید کرد و اظهار داشت: ایران همیشه‌ و در طول تاریخ مخالف اشغالگری بوده‌ است، من این روحیه‌ مردم و مسئولان این کشور را تحسین می‌کنم و به‌‌عنوان یک مسلمان به‌ داشتن چنین کشوری در میان جامعه‌ اسلامی به‌ خودم افتخار می‌کنم، به‌ نظر من همه‌ کشورهای اسلامی باید بیش از پیش وحدت خود را در مقابل دیگران حفظ کنند.

افق آینده لیبی امیدوار کننده است

فرزند مبارز علیه استعمار لیبی درباره آینده این کشور افزود: من به‌ آینده‌ و جوانان این کشور ایمان دارم، می‌دانم در کوتاهترین زمان بنیاد های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی لیبی را دوباره‌ و از نو بازسازی خواهند کرد. هم اکنون ما علیه‌ یک دیکتاتور 42 ساله‌ قیام کرده‌ایم، مردم ما به‌ آزادی رسیده‌اند، من بهترین ها را برای لیبی آرزو دارم و معتقدم این کشور در سالهای آینده‌ نقش خود را در جامعه‌ بین الملل و در میان کشورهای اسلامی باز خواهد یافت.



( ۲ )

نظر شما :