آژانس پرونده هسته‌ای ایران را مختومه اعلام کند

۲۸ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۷ کد : ۱۶۳۶۸ سرخط اخبار

رئیس سازمان انرژی اتمی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست که نسبت به تعهدش در مدالیته عمل کرده و پرونده هسته‌ای ایران را در آژانس مختومه اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، فریدون عباسی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر امروز (به وقت وین) در اولین روز از پنجاه و پنجمین کنفرانس عمومی آژانس سخنرانی خود را ایراد کرد که متن کامل آن در زیر می‌آید.

به نام خداوند بخشنده مهربان
 
آقای رئیس، هیئت‌های محترم، خانمها و آقایان

سی و یک سال پیش در چنین روزهایی، ارتش رژیم صدام، تهاجم همه جانبه­ای را از زمین، هوا و دریا، به کشورم آغاز کرد. به راستی، چرا رژیم صدام به جمهوری اسلامی ایران حمله کرد و این تهاجم نظامی، با پرونده هسته­ای ایران چه ارتباطی دارد که در این اجلاس آن را یادآوری می­کنیم.

پیروزی انقلاب اسلامی، پایگاه نظامی، اقتصادی و سیاسی برخی کشورهای دارنده سلاح هسته­ای را در یک منطقه استراتژیک جهان، برچید و منجر به ظهور جمهوری اسلامی ایران در این بخش مهم از جهان گردید.

در آن زمان، بوجود آورندگان رژیم صهیونیستی، سرمست از کشتار مردم مظلوم فلسطین و غصب سرزمین آنها، در این خیال بودند که صهیونسیت­های منحرف، منافع آنها را در منطقه تامین خواهند کرد. اما دعای همه موحدان برای التیام آلام مردم فلسطین، در سال 1979 میلادی در کشور ایران، اجابت شد و با اراده خداوند و همت والای ایرانیان بر اساس اصول آزادایخواهی اسلامی، قدرتی در منطقه بوجود آمد که منادی صلح، دوستی و دفاع از مردم مظلوم فلسطین، در منطقه و جهان باشد.

شکست صهیونیست­ها و اربابان آنها و برهم خوردن برنامه­های سلطه‌گرانه آنها در جهان، باعث شد که آنها بخواهند برنامه­های تکراری سرکوب انقلاب­های مردمی را در ایران نیز اجرا کنند لذا به سامان­دهی و اجرای کودتاهای حزبی، رسانه­ای و نظامی، در ایران پرداختند که همگی به لطف الهی و هوشمندی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران و پیروان وی، خنثی گردیدند.

این بازندگان، آخرین حربه را که تحمیل جنگ و تجزیه کشور بود، تجربه کردند. اما از مقاومت ایرانیان مسلمان و خداجو غافل بودند و از این رهگذر نیز، عایدی نداشتند و ایران، استوار و قدرتمندتر از گذشته، با حفظ تمامیت ارضی باقی ماند. با گذر جمهوری اسلامی ایران از این فراز و نشیب­ها،­ خصومت چند کشور شرور و تمامیت­خواه، با آزادی و استقلال ملت ایران، هر زمان به شکلی ظاهر می­شود. زمانی به صورت کودتا و یا تحمیل جنگ و در زمان حاضر، با پرونده­سازی و خدشه واردکردن به فعالیت­های هسته­ای صلح­آمیز ایران.
 
آقای رئیس؛ خانم ها و آقایان؛

در آن دوران سخت دفاع از میهن، مجامع بین­المللی و آژانس­های مدافع قوانین و پروتکل­ها کجا بودند؟ چرا کسی جلوی حملات ناجوانمردانه، به ایران و بخصوص استفاده از سلاح­های شیمیائی و کشتار جمعی رژیم صدام را نگرفت؟ چرا رسانه­ها، وجدان جامعه جهانی را برای مقابله با پدیده شوم استفاده از سلاح شیمیائی که نزدیک به یکصد هزار نفر شهید و مجروح داشته‌است، بیدار نکردند؟
در دوران دفاع در برابر دشمن مهاجم نیز، ما تحریم بودیم. همدستان دشمن ما، چون دزدان دریائی راه­های حیاتی ما را مسدود می­کردند. ولی کم نبودند کشورهای مستقل و اذهان بیداری که، آزادی و آزادیخواهی را دوست داشتند. همانگونه که امروز نیز کم نیستند و به مقاومت ما احترام می­گذارند و منتظر فرصت، برای یاری رسانی هستند.

تثبیت سرزمین و ثبات سیاسی جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌ساز رشد علمی-صنعتی کشور، در همه ابعاد گردید و منطقی است که یک کشور رو به رشد، به دنبال تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود باشد. در این مسیر، استفاده از انرژی هسته­ای، یکی از راه­های امتحان شده در دنیا می‌باشد.

دانش و فناوری هسته­ای، به دلیل ماهیت دقیق و گسترده بودنِ دایره علمی و فنی آن، علاوه بر فوائد مختلف آن در تامین انرژی و توسعه کاربرد پرتوها در زندگی و سلامت مردم، باعث رشد سایر شاخه‌های علمی و بخش­های مختلف صنعتی و نیز بالا بردن ظرفیت­های خدمات تخصصی، در کشورها می­شود. مغز متفکر در رهبری جمهوری اسلامی ایران، به خوبی از این مهم آگاه است و در رشد و توسعه علم و فناوری هسته­ای در کشور تأکید دارد.

در این ایام از اکثر اعضاء آژانس و مدیرکل محترم انتظار می‌رود که ناخواسته تحت تاثیر چند کشور معدود، از دارندگان و اشاعه­دهندگان سلاح­های هسته­ای قرار نگرفته و کشورها را از حقوق مسلم خود محروم نسازند و کاری نکنند که به منظور بهره­مندی از چنین حقوقی، به دلیل برخی موضع­گیری­ها و اقدامات  خصمانه اندک کشورها، بقیه اعضاء آژانس مجبور به انجام فعالیت­های صلح­آمیز پنهانی شوند.

در این دوران که کشورهای مستقل و یا در حال توسعه در مضیغه قرار می­گیرند، آژانس باید با تامل و سعه صدر نسبت به تامین حقوق هسته‌ای کشورها، از طریق مقابله با اعمال محدویت­ها، ممانعت از پرونده‌سازی­ها و اشتراک گذاشتن دانش بدست­ آمده، به وظایف ذاتی اساسنامه‌ای خود عمل نماید.

آقای رئیس؛

ما باید این اعتماد را در جامعه جهانی بازسازی کنیم که آژانس، به کانون حفظ منافع دارندگان سلاح­ هسته­ای و مانعی برای استفاده کشورها از مزایای صلح­آمیز فناوری هسته­ای، تبدیل نشده ‌است. یادآوری می‌نمایم، آژانس طی دهه 70 ساخت سیستم­های انفجاری با عنوان «استفاده­های صلح­آمیز از انفجارات هسته­ای» را منتشر، تبلیغ و ترویج نموده ‌است و با این توجیه، کشتار هزاران انسان بیگناه در هیروشیما و ناکازاکی و آلودگی­های ناشی از آزمایش­های سلاح­های کشورهای درگیر در رقابت­های تسلیحاتی، را موجه نشان داده‌است.

توصیه می کنم که آن انتشارات را مطالعه کنید. تلاش چند قدرت هسته‌ای این بود که آژانس، تحت نفوذ و کنترل آنها باشد تا فرصت کافی برای انجام آزمایش­های تجربی و آلوده کننده محیط زیست، را داشته باشند و با کسب داده­های تجربی کافی، مقدمات سلطه نرم­افزاری خود را فراهم سازند. هم چنین آژانس با آن اقدامات، این امکان را، برای دارندگان سلاح­های هسته­ای فراهم نمود، تا از طریق رسانه و صنعت سینما و ذخایر سلاح هسته­ای، خود را به عنوان منجی و ضامن آینده بشریت، در مقابل حملات طبیعی و مصنوعی فضایی، در برابر افکار عمومی معرفی کنند.

امروزه علی­رغم همکاری خوب و حتی اجازه به بازرسی و نظارت فراتر از قراردادهای پادمانی کشورها، آژانس چه راهی را در پیش گرفته‌است؟ خود را بی­طرف معرفی می­کند، اما آیا آژانس واقعاً بیطرف است؟ اگر چنین است، پس چرا از فعالیت­های پنهانی احتمالی برخی کشورهای غربی و یا استقرار چند صد کلاهک هسته­ای در خاک اروپا و برخی کشورهای اشغال شده -که سلامت مردم این جوامع را به شدت تهدید می‌کند- چیزی نمی­گوید و یا گزارشی به نهادهای بین­المللی، مانند سازمان ملل متحد ارسال نمی­کند؟

چرا آژانس در خصوص مواد هسته­ای مفقود شده در آمریکا، سکوت کرده و به تدریج آن را به فراموشی سپرده‌است؟ این مواد در حال حاضر، در دست چه کسانی است؟ امنیت و سلامتِ جامعه آمریکا و جهان، در خطر است. انتظار است در آینده نزدیک، گزارشِ دقیقِ آن توسط آژانس، در اختیار همگان قرار گیرد و به این نگرانی جدی جامعه جهانی، پاسخ داده شود.

برخوردهای گزینشی آژانس بین­اللملی انرژی اتمی، بخصوص با کشورهای در حال توسعه، در منحرف نشان دادن فعالیت­های آنها، تاکنون زمینه­ساز تحریم­های اقتصادی و متعاقب آن، حمله نظامی به این کشورها شده ‌است. این دخالت­ها و تاثیرگذاری­ها، معمولاً توسط سه کشور غربی صورت می­گیرد که در پرونده‌سازی علیه ایران پیشتاز بوده و منافعشان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از دست رفته است.

ما توجه مدیرکل محترم و تمامی آزاد اندیشان جهان را، به این نکته جلب می­نماییم که آژانس بر اساس اساسنامه باید تمام تلاش خود را معطوف به کنترل کشورهای جنگ افروز و دارنده سلاح هسته­ای نماید زیرا آنها به دنیا ثابت کرده­اند که هر موقع بخواهند، تهدید و قدرت نمایی می­کنند. آژانس باید با کشورهایی برخورد کند، که در صورت احساس کوچکترین خطر، هواپیمای مسافربری بی دفاع را در خلیج فارس سرنگون کرده و مدال افتخار و شجاعت به فرمانده آن عملیات می­دهند. بی‌تردید خطر چنین کشوری که دارای سلاح هسته‌ای می‌باشد و تاکنون به تعهدات خود به کنوانسیون شیمیایی نیز عمل نکرده‌است، برای صلح و امنیت جهان یک نگرانی جدی است و اقدام آنی جامعه جهانی را می‌طلبد.
 
جناب آقای رئیس،

امروز جمهوری اسلامی ایران، در تامین متخصصان مورد نیاز خود، در اکثر زمینه­های علمی-تخصصی، به خودکفایی رسیده است. تلاش جدید چند کشور و سرویس­های امنیتی-تروریستی آنها، به حذف فیزیکی متخصصان ما، متمرکز شده است. تاکنون آقایان دکتر مسعود علیمحمدی، دکتر مجید شهریاری و مهندس داریوش رضائی­نژاد را -که همه از اندیشمندان و متخصصانِ برجسته کشور ما بوده­ و تمام مدارج تحصیلی خود را در ایران کسب کرده بودند- به شهادت رسانده‌اند و تعداد دیگری را نیز، در فهرست ترورهای آتی خود گذاشته­اند که نام و مشخصات آنها در فهرست تحریم اعلام شده توسط شورای امنیت و اتحادیه اروپا و یا اطلاعاتی که سرویس‌های جاسوسی در اختیار آژانس قرار داده‌اند ذکر شده ‌است.
 
ما به جد، خواهان اعلام برائت آژانس، از همکاری و بسترسازی در این اقدامات هستیم و ضروری می­دانیم، کشورهای عضو و مدیرکل آژانس، ضمن محکوم کردن این اقدامات تروریستی و خصمانه، برای دلجوئی از مردم ایران و بازماندگان این وقایع تلخ و نیز اثبات حسن­نیت خود، نسبت به تعهدش در برنامه کاری توافق شده (مدالیته) عمل کند و پرونده هسته­ای ایران در آژانس را شجاعانه مختومه اعلام نماید.
 
 
حضار محترم؛

نیروگاه اتمی بوشهر یکی از منحصر به فردترین نیروگاه­های هسته­ای جهان، از نظر زمان ساخت تا شروع بهره­برداری می­باشد. بوشهر، منتظر بهره­برداری دیگران، از فرصت ایجاد شده، برای نشان دادن عزم همگان برای تحقق "انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچکس" است. ما این فرصت را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی، مناسب می­دانیم، که با تبلیغ نظارت­های خود، بر ساخت و راه­اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، افکار عمومی را، نسبت به استفاده ایمن از انرژی هسته­ای، ترغیب نموده و به آنها آرامش دهد، که می­توان، از تکرار حوادث تلخ نیروگاهی، جلوگیری به‌عمل آورد. انتظار می‌رود، آژانس در توسعه نیروگاه اتمی بوشهر و احداث واحدهای جدید در ایران، مسئولانه­تر ازگذشته رفتار کند و همکاری­های فنی و علمی خود را افزایش دهد، تا بوشهر، به عنوان کانونی، برای استفاده از انرژی هسته­ای و الگوئی برای رفاه بشر، تبدیل شود.
جمهوری اسلامی ایران، علی­رغم کارشکنی­های انجام شده، توسط برخی کشورها، به دانش فنی و فناوری تمام مراحل چرخه سوخت و تامین مجتمع­های سوخت راکتورهای تحقیقاتی و قدرت، دست یافته و با مستندسازی آن، آمادگی دارد سایر کشورها را، با اطلاع و نظارت آژانس، از این فناوری بهره­مند نماید.
 
خانم­ها و آقایان محترم؛

اخیراً به بهانه محدودیت­های ایجاد شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، آژانس از شرکت متخصصان ایرانی، در کارگاه­های آموزشی ایمنی هسته­ای، جلوگیری می­کند. این اقدام غیرحرفه­ای، سلامتی تمام ملت­ها را ممکن است به خطر بیندازد. آپارتاید علمی و اعمال محدودیت برای کشورها، در بالا بردن استانداردهای ایمنی تاسیسات هسته­ای خود، زمینه­سازِ بروز حوادث ناشی از عدم رعایت کامل موارد ایمنی هسته­ای و آسیب دیدن جامعه بشری، خواهد شد. این اقدام مغایر اساسنامه و بیانیه اخیر کنفرانس وزرا پیرامون ایمنی هسته‌ای است. از آژانس مصرانه انتظار می رود که مسئولانه رفتار کند و با اعمال مقررات سلیقه­ای و خارج از عرف، در آینده مقوله ایمنی را به خطر نیندازد و اجازه ورود اختلافات سیاسی را در موضوعات فنی و تخصصی آژانس ندهد.

من در اینجا اعلام می­نمایم، ما به گفتگو و همکاری با آژانس، مثل گذشته، ادامه خواهیم داد و امیدواریم در آینده نزدیک، آژانس، هویتِ مستقل خود را شناخته و آقای آمانو و همکاران ایشان، با اتخاذِ تصمیمات اصولی، بیش از گذشته به آژانس، به عنوان مرجع مستقل و فاقد رفتارهای تبعیض­آمیز، اعتبار ببخشند.

اینجانب اعلام می‌دارم، جمهوری اسلامی ایران، یک کشور دارای دانش و فناوری هسته­ای است و توانایی­های خود را، فقط در حمایت از رفاه مردم ایران و جهان، به کار خواهد بست و متخصصان ایرانی، می­توانند در گروه­های نظارتی آژانس، برای کنترل، کاهش و محو تسلیحات هسته­ای موجود، در آینده نزدیک، مشارکت داشته باشند.

اگر کشورهایی خواهان مذاکره با ایران در خصوص موضوعات هسته‌ای هستند، به آنها توصیه می­کنیم، به عملکرد چند دهه گذشته آژانس توجه نمایند. ساختار سیاست­گذاری و تصمیم­گیری در آژانس، به ویژه شورای حکام، نیاز به اصلاح جدی دارد. ترکیب اعضای شورای حکام، تعداد اعضا و دامنه اختیارات آن، باید تغییر یابد. زیرا اساسنامه­ای که در شرایط جنگ سرد تدوین شده، با شرایط فعلی سازگار نیست. این یک موضوع محوری در گفتگوی ما با آنها، در آینده است.

محور دیگر گفت‌وگو می­تواند پیدا کردن راهکار مناسب، برای بهره­مندی بدونِ تبعیضِ همه کشورها، از انرژی هسته­ای، در جهت رفاه جوامع و حصول اطمینانِ سایر کشورها از عدم وجود مواد هسته­ای و تجهیزات اظهار نشده، در کشورهای دارنده سلاح­های هسته­ای، باشد.

تقاضا دارم کشورهای مختلف، پیشنهادهای ایران را بررسی نموده و ضمن همراهی با آن، زمینه را برای ساختن جهانی امن، بدون تبعیض، و مهیا برای شکوفایی استعدادهای پنهان جامعه بشری، در گسترش صلح و توسعه دانش و رفاه همگانی، فراهم سازند.
 
سفرا و نمایندگان محترم؛

در خاتمه، ضمن تشکر و قدردانی، از کارکنان بخصوص بازرسان آژانس، که با گوش دادن به ندای وجدان بیدار خود، بنا دارند به صورت حرفه‌ای فعالیت‌های هسته­ای واقعی و کاملاً صلح­آمیز ایران را به درستی گزارش نمایند، معتقدم که حاکمیت عقلا در آژانس، و صبر و حوصله ناشی از عقل و استقلال در تحلیل، گزارش­دهی و تصمیم‌گیری و رعایت حقوق ملت­ها، شرایط مناسب را برای انجام تکالیف قانونی، کلیه اعضا فراهم خواهد ساخت.
از توجه شما تشکر می کنم.



نظر شما :