حمایت تمام قد مسیحیان مارونی لبنان از اسد و حزب الله

۲۱ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۳:۳۵ کد : ۱۶۱۹۱ اخبار اصلی
یکی از رهبران دینی و سیاسی مارونی‌های مسیحی لبنان که به فرانسه سفر کرده و با مقام‌های ارشد این کشور از جمله نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری این کشور دیدار و مذاکره داشته است، چنان دفاع تمام قدی از حزب الله و سوریه انجام داده است که سارکوزی و متحدان اروپایی‌اش را بهت‌زده و انگشت به دهان کرده است.
حمایت تمام قد مسیحیان مارونی لبنان از اسد و حزب الله
دیپلماسی ایرانی: در بحبوحه بهار عربی که اکنون در لیبی و سوریه متمرکز شده و آماده شدن فلسطینیان برای رفتن به سازمان ملل برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای 1967، همچنین بمب دیپلماتیکی که در مصر و ترکیه علیه اسرائیل منفجر شد، لبنانی‌ها حرکت تازه‌ای انجام داده‌اند که دست کمی از انفجارهای دیپلماتیک قاهره و آنکارا ندارد. یکی از رهبران دینی و سیاسی مارونی‌های مسیحی لبنان که به فرانسه سفر کرده و با مقام‌های ارشد این کشور از جمله نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری این کشور دیدار و مذاکره داشته است، چنان دفاع تمام قدی از حزب الله و سوریه انجام داده است که سارکوزی و متحدان اروپایی‌اش را بهت‌زده و انگشت به دهان کرده است.

به گزارش روزنامه لبنانی الحیات، چاپ لندن، اظهارات بشاره الراعی، اسقف مارونی لبنان در فرانسه همانند بمب خبری سراسر اروپا را در نوردیده است. وی در دیدار با نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه چنان از سلاح حزب الله دفاع کرد و نسبت به سقوط بشار اسد در سوریه هشدار داد که سارکوزی به عنوان یکی از رهبران جامعه اروپایی و غربی نسبت به همراهی لبنانی‌ها با غرب علیه سوریه و حزب الله احساس ناامیدی کرد.

وی در این دیدار به سارکوزی گفت که در حال حاضر نیروهای 8 مارس اکثریت دولت فعلی لبنان را تشکیل می‌دهند و جریان 14 مارس یک گروه سیاسی اقلیت مخالف است.

بشاره الراعی درباره سلاح حزب الله نیز گفته است، تا زمانی که اسرائیل سرزمین‌های اشغالی لبنان را ترک نکرده سلاح حزب الله کاملا مشروع است و ما از آن حمایت قاطع می‌کنیم.

وی همچنین نسبت به حمایت غرب از تظاهرات در سوریه هشدار داده و گفته است، اگر در سوریه اخوان المسلمین به قدرت برسند هزینه آن را مسیحیان خواهند پرداخت چرا که سنی‌ها با آنها ائتلاف خواهند کرد و این وضعیت شیعیان را به تکاپوی تازه برای تقویت جایگاه خود در منطقه سوق خواهد داد و در این میان تنها مسیحیان خواهند بود که بی‌پناه رها شده و هزینه‌های این کش‌مکش را خواهند پرداخت.

پاریس از این اظهارات این رهبر مارونی مسیحی که آن را بازگو کننده مواضع رسمی مسیحیان لبنان می‌داند، شگفت‌زده شده است. یک مقام دیپلمات در وزارت امور خارجه فرانسه که در مذاکرات الراعی با سارکوزی حضور داشته است اظهار نظر کرد، الراعی در حقیقت به ما گفت که باید به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه فرصت دهید که سرکوب خود را تکمیل کند. ما از اظهارات رئیس کلیساهای مارونی‌های مسیحی لبنان آن هم پس از مذاکرات طولانی‌اش با نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه بسیار شگفت‌زده و متاسفیم.

وی گفت: «الراعی این اظهارات را در حالی بیان کرد که سارکوزی فکر می‌کرد توانسته است وی را قانع کند که کار بشار اسد پس از آن سرکوب و کشتار گسترده، پایان یافته است. اظهارات الراعی سارکوزی را نیز به شدت شگفت‌زده کرده است.»

این در حالی است که عبدالکریم علی، سفیر سوریه در بیروت از اظهارات این رهبر مارونی‌های مسیحی لبنان استقبال کرد و گفت: «اظهارات الراعی منطبق با یک اندیشه ملی، سیاسی، متوازن، مسئولانه و منسجم است که نشان از نقش کلیسا در مواجهه با توطئه‌های خارجی که منطفه را هدف قرار داده، است و به اعتقاد ما این مواضع در حقیقت مواضع واتیکان نیز محسوب می‌شود.»

اظهارات این رهبر مارونی جریان 14 مارس را نیز به شدت شگفت‌زده کرده است. فرید مکاری، نایب رئیس پارلمان لبنان از جریان 14 مارس در این باره گفت: «مواضع راعی در حقیقت تحولی شگرف در مسیر تاریخی کلیسای مارونی است و آن را می توان منطبق با مواضع کلی و متوازن این جریان دینی – سیاسی لبنان دانست.»

حزب کتائب، به ریاست امین جمیل، نیروهای لبنانی یا فالانژهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع و فراکسیون المستقبل به ریاست سعد حریری نیز هر کدام با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کرده‌اند که از اظهارات رهبر کلیساهای مارونی لبنان شگفت‌زده شده‌اند و آن را چرخشی کلی در سیاست‌های کلان کلیسای مسیحی لبنان می‌دانند.

میشل عون، رئیس جریان ملی آزاد نیز از اظهارات الراعی استقبال کرده و گفته است که این جریان از روز نخست نسبت به قدرت اخوان المسلمین در سوریه و آنچه در این کشور می‌گذرد، ابراز نگرانی کرد.

آلن عون، یکی از اعضای جریان ملی آزاد در این باره گفت: «اظهارات راعی نشان می‌دهد نگرانی‌ها فراتر از کلام و موضع‌گیری است و مجموعه‌هایی وجود دارند که اعتقادی به آزادی بیان و اختلاف نظر ندارند.»

فراکسیون توسعه و آزادی در پارلمان لبنان به ریاست نبیه بری، رئیس پارلمان نیز از اظهارات الراعی استقبال کرده و از مواضع فراکسیون 14 مارس انتقاد کرد.  

 

( ۲ )

نظر شما :