هماهنگی ایران و روسیه برای کنترل مخالفان سوریه

۱۴ شهریور ۱۳۹۰ | ۰۲:۰۳ کد : ۱۶۰۰۸ اخبار اصلی
بر خلاف آن چه بسیاری از رسانه‌های خبری مدعی هستند، شواهد نشان می‌دهد حتی اگر نظام سوریه به سمت فروپاشی حرکت کند، ایران بازنده این میدان نخواهد بود. منابع خبری گزارش می‌دهند که دیپلمات‌ها و نمایندگان ایران در اروپا و ترکیه تماس‌های تازه‌ای را با برخی چهره‌های مخالف سوری آغاز کرده‌اند اگر چه بسیاری محتوای این تماس‌ها را نمی‌دانند.
هماهنگی ایران و روسیه برای کنترل مخالفان سوریه
دیپلماسی ایرانی: بر خلاف آن چه بسیاری از رسانه‌های خبری مدعی هستند، شواهد نشان می‌دهد حتی اگر نظام سوریه به سمت فروپاشی حرکت کند، ایران بازنده این میدان نخواهد بود. منابع خبری گزارش می‌دهند که دیپلمات‌ها و نمایندگان ایران در اروپا و ترکیه تماس‌های تازه‌ای را با برخی چهره‌های مخالف سوری آغاز کرده‌اند اگر چه بسیاری محتوای این تماس‌ها را نمی‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، دکتر عقاب یحیی، یکی از چهره‌های مخالف دولت سوریه در این باره می‌گوید: «ایران که نظام سوریه را نور چشم خود می‌داند و با آن هم‌پیمان است و این هم‌پیمانی را فراتر از یک هم‌پیمانی ساده میان دو کشور تصور می‌کند چرا که باورهای اعتقادی و دینی را در آن دخالت داده، به این باور رسیده است که اگر نظام فعلی سوریه بخواهد همچنان به قلع و قمع و کشتارش ادامه دهد، سرنوشت روشنی در انتظار آن نخواهد بود. در نتیجه برای اجتناب از رسیدن به چنین وضعیتی در کنار حزب الله در وهله نخست همه تلاش خود را می‌کند که این نظام را حفظ کند و اجازه ندهد که به فروپاشی برسد.»

وی همچنین می‌گوید: «در عین حال ایران که در تحولات جهانی برای خود مکتب فکری دارد و بر اساس آن مکتب منافع خود را دنبال می‌کند به فکر آینده خود در صورت سقوط نظام اسد نیز هست و نمی‌خواهد جایگاه خود را در این کشور از دست دهد. از این رو به دنبال برقراری رابطه با جریان‌های مخالف و نرمش با آنها برای گرفتن نبض تحرکات اعتراضی علیه نظام اسد است. ولی این بدان معنا نیست که ایران از نظام اسد حمایت نمی‌کند.»

برخی کارشناسان می‌گویند که ایران تلاش می‌کند ضمن برقرای رابطه با جریان‌های مخالف نظام سوری دو هدف را دنبال کند. اول این که واقعا بفهمد که مخالفان اسد چه کسانی هستند، چگونه فکر می‌کنند و چه منافعی را دنبال می‌کنند، دوم شاید از طریق این شناخت بتواند جریان مخالف را به سمت خود جذب کرده، ابتکار عمل را به دست گیرد و در صورت امکان در تفاهم میان حکومت و مخالفان نقش ایفا کند. به خصوص این که بسیاری از مخالفان بارز نظام اسد اسلام‌گرا و وابسته به جریان اخوان المسلمین هستند و رابطه ایران با اخوان المسلمین جهان از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون حسنه و بسیار نزدیک بوده است. ایران همواره تلاش می‌کرده از جریان‌های اسلامی در تمامی کشورهای جهان حمایت کند. البته در عین حال نمی‌توان این ارتباط‌گیری را هم‌صدا شدن ایران با مخالفان برای سرنگونی نظام اسد قلمداد کرد.

درباره مواضع روسیه و اهدافی که این کشور در سوریه دنبال می‌کند، یحیی می‌گوید: «روسیه مصالح بسیاری در سوریه دنبال می‌کند. مهمترین آنها فروش سلاح، پایگاه نظامی‌اش در طرطوس و روابط بازرگانی بسیار گسترده دو کشور است.»

وی تاکید می‌کند، نظام سوریه منافع خود را به گونه با کشورهای جهان پیوند زده که معادله پیچیده‌ای را رقم زده است. به همین دلیل است که تظاهرات مردم سوریه نمی‌تواند به خوبی پیش رود. برای همین است که می‌بینید به رغم این که همه حتی کشورهای غربی صحبت از لزوم رسیدن سوریه به دموکراسی و تکثرگرایی می‌کنند افق روشنی برای کشور برای رسیدن به این اهداف وجود ندارد. از این رو تنها امیدی که می‌ماند استحاله نظام و فروپاشی از درون است.

روس‌ها از فشار بیشتر آوردن به دمشق ناخشنودند. اگر چه قلع و قمع نظام سوریه را در آن محکوم می‌کنند ولی در عین حال می‌گویند که باید از اصلاحات بشار اسد در سوریه حمایت کرد. این پیامی بود که هفته گذشته نماینده روسیه در سفر به دمشق به طور رسمی به اطلاع رئیس جمهوری سوریه رساند. این مواضعی است که ایران و حزب الله نیز در سوریه دنبال می‌کنند. در همین رابطه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تحریم‌های اقتصادی اخیر اتحادیه اروپا علیه سوریه را محکوم کرد و گفت: «این حرکات به هیچ وجه خوشایند نیست. ما بارها گفته‌ایم تحریم کردن هیچ پیامد خوبی ندارد و فقط باعث می‌شود تا راهکارهای شراکت برای پایان دادن به بحران سخت شود.»

در همین رابطه گفته می‌شود روسیه نیز با برخی از جریان‌ها و چهره‌های مخالف نظام سوریه ارتباطاتی برقرار کرده است. مساله‌ای که باعث شده برخی این گونه برداشت کنند که ایران و روسیه در بهره‌برداری از وضعیت موجود در سوریه و گرفتن نبض تحرکات اپوزسیون با یکدیگر هماهنگ هستند.

این در حالی است که قرار است اپوزسیون سوریه روز 7 سپتامبر به قاهره سفر کند و ضمن ملاقات با احزاب مختلف مصری از جمله احزاب الاحرار، الغد، الخضر، الوفد، الوسط، جوانان انقلابی مصر، الجبهه، دموکراسی مصر، عدالت و توسعه، جمعیت ملی تغییر، رهبران اخوان المسلمین و شیخ الازهر درباره آخرین تحرکات سیاسی‌شان علیه نظام بشار اسد با آنها به گفت‌وگو بنشینند.   

 

نظر شما :