انگشت اتهام به سوی سفارتخانه‌ها

۱۳ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۱:۳۶ کد : ۱۶۰۰۱ اخبار اصلی
با گذشت سه دهه از ماجرای تسخیر سفارت ایالات متحده در تهران و اطلاق لانه جاسوسی به آن، همچنان سفارتخانه های دولت های بزرگ اروپایی در ایران زیر ذره بین گروه های انقلابی قرار دارند و مسئول بحران ها و چالش های احتمالی امنیتی در کشور تلقی می شوند.
انگشت اتهام به سوی سفارتخانه‌ها
دیپلماسی ایرانی: بعد از انتخابات سال 88 و اعتراضات خیابانی پس از آن، سفارتخانه های بعضی از کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا هر یک به طریقی وارد گود اعتراضات شده و با مخالفت با نحوه برخوردها و اعطای پناهندگی به تعدادی از معترضان، به حمله به دولت و حمایت از معترضان انتخابات پرداختند. رفتار دولت ها و سفارتخانه های خارجی از آن زمان تاکنون تغییر چندانی نکرده و حتی گاه به گاه گریزها و کنایه هایی به حوادث سال 88 می زنند و پاسخ هایی نیز از جانب روسا و مسئولین ایران می شنوند. بیش از همه سفارت انگلیس بود که به زخم های باز و التیام نیافته ناشی از انتخابات نمک می پاشید و هر از گاه به بهانه های گوناگون به دفاع از زندانیان و انتقاد از نظام قضایی و سیاست های داخلی ایران می پرداخت.

اکنون در شرایطی که برخی سفارتخانه های خارجی در تهران سفیر ندارند و آنها هم که دارند، تحرک و ارتباط چندانی با دستگاه دیپلماسی کشورمان ندارند، بازهم در آستانه انتخاباتی دیگر زیر ذره بین و نگاه انتقادی برخی گروه های تندرو رفته اند و متهم به برنامه ریزی برای اخلال در انتخابات شده اند.

البته هنوز بیش از آنکه رسانه های خارجی یا شبکه های فارسی زبان خارج از کشور، شروع به هجمه های تبلیغاتی و سیاه نمایی علیه فضای سیاسی کشور کنند، این گروه ها و انشعاب های فراوان درون نظام هستند که به فراخور سلیقه و خواسته و قدرت طلبی هایشان به التهاب های پیش از انتخابات دامن می زنند و فضایی مشوش و ناسالم را بازتولید می کنند. حتی برخی کارشناسان سیاسی پیش بینی کرده اند که در پاییز فصل جدیدی از رویارویی های انتخاباتی و رو کم کنی های سیاسی آغاز می شود و طرفین برای راه یافتن به مجلس و ربودن گوی سبقت از دیگری، به هر دستاویز و ترفندی متوسل خواهند شد. شاید احتمال بروز همین فضای ناسالم و غیراخلاقی در ماه های آتی است که برخی را واداشته تا از امروز دلیل برخی حوادث و انشقاق های سیاسی در ایران را در سفارتخانه ها بجویند و آنها را مسئول و مقصر اصلی قلمداد کنند.

روز گذشته مدیرمسئول روزنامه کیهان در همایشی با حضور اساتید بسیجی دانشگاه های کشور گفت: امروز حلقه‌ای از تمام سفارتخانه‌های اروپایی در کشور، محور اصلی فعالیت خود را به انتخابات مجلس نهم به منظور ایجاد چالش امنیتی اختصاص داده‌اند.

حسین شریعتمداری و روزنامه کیهان که تریبون وفاداران دولت های نهم و دهم محسوب می شود و طی دو سه سال گذشته، تلاش زیادی در جهت حفط یکدستی و یکپارچگی میان اصولگرایان و پالودن دولت از جریان های باصطلاح انحرافی به خرج داده است، با این پیشگویی در حضور اساتید بسیجی، هم هشدار سفت و سختی را به سفارتخانه های خارجی داده و هم پیشاپیش از احتمال بروز مشکلات و چالش های امنیتی در جریان انتخابات پیش رو خبر داده است.

هفته گذشته رهبر انقلاب نیز در جریان خطبه های پس از نماز عید فطر، هشدار دادند که مبادا انتخابات و صندوق رای به چالشی امنیتی برای نظام تبدیل شود. به هرحال انتخابات در هر کشوری از جمله ایران همواره مظهر اقتدار، مردم سالاری و مشروعیت نظام سیاسی تلقی می شود و بدیهی است که رهبری و سایر مسئولان کشور از تبدیل شدن آن به یک چالش امنیتی، نگران باشند و هشدارهای لازم را درباره آن بدهند.

اما آنچه در لابلای صحبت های حسین شریعتمداری به عنوان تئوریسین سیاسی اصولگرایان به چشم می خورد، اشاره دقیق به یکی از شریان هایی است که به گفته او، درحال برنامه ریزی تخریبی در مورد انتخابات مجلس هستند. او به صراحت گفت: "امروز حلقه‌ای از تمام سفارتخانه‌های اروپایی در کشور، محور اصلی فعالیت خود را به انتخابات مجلس نهم به منظور ایجاد چالش امنیتی اختصاص داده‌اند. این جریان پیوند بسیار نزدیکی با عناصر جریان فتنه و برخی از مدعیان اصلاح طلبی دارد."

شریعتمداری با بیان اینکه این جریان از کانال دیگری به حلقه انحرافی متصل است، اضافه کرد: "جریان دیگری که امروز در صحنه فعال هستند، جریان اصولگراست. مدعیان اصلاحات امیدی به موفقیت در انتخابات مجلس ندارند و تلاش آنها تفرقه در بین اصولگرایان است و بر روی کسانی که به نوعی از جریان اصولگرایی فاصله گرفته‌اند، حساس اند."

 

مدیرمسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه محور اصلی جریان‌های معاند حرکت به سوی اختلاف افکنی در میان اصولگرایان و سیاه نمایی فعالیت‌های نظام است، تأکید کرد: :"امروزه برخی از مقالات برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای از روی سایت‌هایی چون بی‌بی‌سی و رادیو فردا برداشته می‌شود و فقط نام نویسندگان مقالات تغییر پیدا می‌کند."

به نظر می رسد پیش بینی حسین شریعتمداری تا اندازه ای به قصد علاج واقعه پیش از وقوع صورت گرفته است. او معتقد است که روزها و ماه های نزدیک پیش رو آبستن حوادث و حرکت جریان های نرم و سختی است که طبق معمول از سوی بیگانگان و مجراهای نفوذی آنها یعنی سفارتخانه ها هدایت می شود و توسط بازوهای داخلی ایشان یعنی برخی مطبوعات و رسانه های داخلی و خارجی به تاثیرگذاری بر افکار عمومی و تخریب وجهه نظام می پردازند. تحلیل او ترسیم کننده سیمایی ناخوشایند و نازیبا از روزهای آینده است که ریشه اش در هر کجا باشد، شاخ و برگ هایش به زودی رشد می کنند و رخ می نمایانند.

 

نظر شما :