کنفرانس پاریس، جایی برای ابراز خشم شاه بحرین از قطر

۱۳ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۴ کد : ۱۵۹۸۵ اخبار اصلی
روابط قطر و بحرین همچنان به شدت بحرانی است. به رغم تلاش‌های عربستان و امارات در تلطیف فضای حاکم در روابط منامه با دوحه این روابط همچنان دست خوش طوفان‌های سهمگین است و به نظر می‌رسد پادرمیانی‌های پادشاه عربستان و امیر امارات نتوانسته چندان کاری از پیش ببرد.
کنفرانس پاریس، جایی برای ابراز خشم شاه بحرین از قطر
دیپلماسی ایرانی: روابط قطر و بحرین همچنان به شدت بحرانی است. به رغم تلاش‌های عربستان و امارات در تلطیف فضای حاکم در روابط منامه با دوحه این روابط همچنان دست خوش طوفان‌های سهمگین است و به نظر می‌رسد پادرمیانی‌های پادشاه عربستان و امیر امارات نتوانسته چندان کاری از پیش ببرد. اگر چه بسیاری از ناظران عفو عمومی پادشاه بحرین که هفته پیش اعلام شد و احتمال کناره‌گیری نخست‌وزیر این کشور را که نزدیک به 42 سال سکان‌دار هدایت دولت در بحرین بوده است، ماحصل رایزنی‌ها و فشارهای دوحه، ابوظبی و ریاض می‌دانند.

این طوفان زمانی وزیدن گرفت که شبکه الجزیره انگلیسی برنامه‌ای را با عنوان "بحرین: شیون در تاریکی" پخش کرد و دشنام‌های دیپلماتیک طرف بحرینی را موجب شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، تنش در روابط دو کشور تا آنجا پیش رفته است که بر کنفرانس پاریس بر سر لیبی نیز سایه انداخت. در نشست پاریس موسوم به دوستان لیبی، دو حمد یعنی شیخ حمد آل ثانی، امیر قطر با شیخ حمد آل خلیفه، امیر بحرین با یکدیگر دیدار کردند. بنا به گزارش‌ها در این دیدار دو طرف درباره آخرین تحولات جاری در منطقه عربی و خاورمیانه با یکدیگر گفت‌وگو، بحث و تبادل نظر کردند. در بخش دیگری از مذاکرات طرف بحرینی نتوانست خشم خود را نگه دارد و از پخش برنامه "بحرین: شیون در تاریکی" گلایه کرد. امیر بحرین در این دیدار به امیر قطر گفت: «پخش آن برنامه از شبکه الجزیره ما را زخمی کرد. بهتر است در سیاست‌های خود تجدید نظر کنید و با پخش چنین برنامه‌هایی فضای ملتهب بحرین را آشفته‌تر نکنید.»

بحرینی‌ها معتقدند مسئول پخش برنامه‌های شبکه الجزیره دولت قطر است و پخش آن برنامه نیز به دستور آنها و تحت نظارت دوحه پخش شده است. در آن برنامه نه تنها نعره‌های استبداد طایفه‌ای و مذهبی آل خلیفه به نقد کشیده شده بود بلکه تحرکات و اعتراض‌های انقلابی مردم بحرین نیز مورد حمایت قرار گرفته بود.

این برنامه مستند در حقیقت پیگیری تحولات میدانی بحرین طی سه ماه از ماه فوریه یعنی آغاز ناآرامی‌ها تا پایان ماه می بود. پخش آن نیز در ابتدای ماه اوت این شائبه را برای حکومت بحرین ایجاد کرد که در تهیه و ساخت آن تعمدی وجود داشته و کاملا هماهنگ شده عمل شده است. یکی از موضوعاتی که در این فیلم خشم آل خلیفه را بر انگیخت تاکید بیشتر تظاهرکنندگان مورد مصاحبه شده در این برنامه بر تداوم تظاهراتشان و کسب پیروزی قاطع است. همچنین در این برنامه گویندگان الجزیره تاکید می‌کردند که تظاهرات مردم بحرین بر خلاف گفته حکومت این کشور که آن را مخل امنیت ملی کشور دانسته بود، کاملا مسالمت‌آمیز بوده است.

در حدود دو ماه پیش رسانه‌های خبری خبر ارسال نامه‌های جداگانه امیر قطر و رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه به آیت الله سیستانی و همچنین پیام دولت قطر و ترکیه به ایران را مبنی بر یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران بحرین و تداوم پیگیری خواست شیعیان معترض را منتشر کرده بودند. همچنین در سفر اخیر امیر قطر به تهران نیز بر لزوم حل و فصل هر چه سریع‌تر بحران بحرین تاکید شده بود.

دولت قطر در نشست اخیر شورای همکاری خلیج فارس نیز هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی بحرین از طرف هر کشوری که باشد را رد کرده بود و اجازه نداده بود که بیانیه‌ای از سوی این شورا علیه تظاهرکنندگان بحرینی صادر شود. آنها همچنین به ادعای دولت بحرین از تظاهرات خیابانی مردم اکثرا شیعه این کشور علیه حکومت نیز حمایت کرده‌اند.

پیش از این وزیر امور خارجه قطر در اعتراض به دولت بحرین بر سر پخش فیلم مستند "بحرین: شیون در تاریکی" گفته بود، ما از بحرینی‌ها بسیار گلایه داریم، آنها تا کنون چند بار در کودتا علیه حکومت قطر دست داشته‌اند و حتی در پرونده ترور امیر و شماری از مقام‌های دیگر ارشد قطری نیز دخالت داشته‌اند.  

گفته می‌شود صدور عفو عمومی پادشاه برای کسانی که به او و اعضای حکومت دشنام داده بودند، حاصل تلاش‌های دولت قطر و فشار این دولت به ریاض و ابوظبی برای فشار به دولت منامه بوده است. همچنین خروج نخست‌وزیر بحرین و حتی شایعه استعفای او را نیز در همین راستا توصیف می‌کنند. تمامی این مسائل باعث شده است تا منامه علیه دوحه همچنان خشمگین بماند و این خشم را حتی در کنفرانس دوستان لیبی نیز در عالی‌ترین سطح بیان کند.      

 

نظر شما :