ایران، کابوس انتخاباتی اوباما

۰۸ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۲:۴۰ کد : ۱۵۸۹۴ اخبار اصلی
سه سال از روزی گذشت که باراک اوباما دموکرات و سیه چرده گوی انتخابات را از جمهوری خواهان ربود و عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهوری کشورش را به خود اختصاص داد. سال 2012 برای وی و دموکرات‌ها باز هم سال سرنوشت خواهد بود. سالی که ماراتن انتخاباتی آن از هم اکنون آغاز شده است.
ایران، کابوس انتخاباتی اوباما
دیپلماسی ایرانی: سه سال از روزی گذشت که باراک اوباما دموکرات و سیه چرده گوی انتخابات را از جمهوری خواهان ربود و عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهوری کشورش را به خود اختصاص داد. سال 2012 برای وی و دموکرات‌ها باز هم سال سرنوشت خواهد بود. سالی که ماراتن انتخاباتی آن از هم اکنون آغاز شده است. در این میان تحلیل‌گران به پیش بینی اصلی‌ترین چالش اوباما در انتخابات پرداخته اند.

روزنامه کریستین ساینس مانیتور در این خصوص می‌نویسد: گمان می‌کنید که اصلی‌ترین کابوس باراک اوباما در انتخابات سال آتی چه خواهد بود؟ ایران هسته ای. اوباما تاکنون بارها تاکید کرده است که نمی‌تواند و نمی‌خواهد با ایران مجهز به تسلیحات هسته ای کنار بیاید. با این همه گزینه‌های پیش روی وی برای مقابله با ایران و یا مهار این کشور بسیار ناچیز است.

1.     حمله به تاسیسات هسته ای ایران؟ این به معنای آغاز جنگی جدید در منطقه آن هم در شرایطی که تنها چند ماه به انتخابات باقی مانده، است.

2.     منصرف کردن اسرائیل از حمله به تاسیسات هسته ای ایران؟ این حمله بی شک در صورت وقوع باید حمایت مادی و معنوی امریکایی‌ها را به همراه داشته باشد.برای رژیم صهیونیستی زندگی کردن در کنار ایران هسته ای درست مانند حکم اعدام است. بنابراین اعمال فشار بیشتر بر سران این رژیم هم اندکی دور از ذهن و غیرعملی به نظر می‌رسد.

3.     پذیرفتن ایران هسته ای و البته هشدار دادن در ملاعام در خصوص استفاده از این تسلیحات؟ این گزینه هم محتمل است اما برای رئیس جمهوری که وعده داده تمام تلاش خود را برای عدم برخورداری ایران از تسلیحات هسته ای به کار بگیرد اینچنین مساله ای مثل بر باد دادن اعتبار شخصی می‌ماند. البته باید امیدوار باشیم که یک نفر در کاخ سفید به این موضوع هم فکر کند. البته بهترین امیدواری این است که ایران نتواند به اینچنین تسلیحاتی دست پیدا کند. ایران بر ماجرای ویروس کامپیوتری استاکس نت غلبه کرد و جان سانتریفیوژهای خود را به نوعی نجات داد. دانشمندان ایرانی حتی می‌توانند به سرعت به نوعی سوخت هسته ای دست پیدا کنند که آنها را به مواد مورد نیاز برای تولید بمب هم برساند. ویلیام هیگ وزیر دفاع بریتانیا اخیرا در سخنانی اعلام کرده بود که ایرانی که می‌تواند اورانیوم را تا 20 درصد غنی سازی کند ظرف بازه زمانی دو تا سه ماهه می‌تواند همین اورانیوم را به مواد مورد نیاز برای تولید بمب هم برساند.

اکنون بهترین زمان برای ایران است. انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده سر امریکایی‌ها را گرم کرده است و البته که باراک اوباما هم نمی‌تواند از میان گزینه‌های موجود یکی را انتخاب کند. آیا احتمال برخورد تهاجمی‌ایرانی‌ها وجود دارد ؟ پاسخ منفی است.

مذاکرات بی پایان امریکایی‌ها و اروپایی‌ها با ایران نهایتا ره به جایی نبرد. تحریم‌های سخت شاید برخی تاثیرات را بر ایران در سطح بین المللی داشت اما به متوقف شدن پروژه هسته ای ایرانی‌ها منتهی نشد. روسیه هم طرح جدیدی را روی میز گذاشته است که بیشتر حاوی هویج است تا چماق. طرحی که به ثمر رسیدن آن بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد. روسیه منافع اقتصادی قابل توجهی در ایران دارد و در این طرح هم روس‌ها به ایرانی‌ها وعده داده اند که اگر بتوانند اطمینان غربی‌ها را در برخی حوزه‌ها جلب کنند می‌توانند روی منع پاره ای از تحریم‌ها هم حساب باز کنند.

ایران در حال حاضر در حالت محاسبه گری صرف قرار دارد. سایت کریستین ساینس مانیتور در ادامه می‌نویسد: دولتمردان ایران اخیرا با معترضان به نتیجه آخرین انتخابات ریاست جمهوری در این کشور تنش‌هایی داشتند و البته ناآرامی‌های سوریه هم کار دست انها داده است. سوریه در کنار حزب الله لبنان و حماس فلسطین در زمره جریان مقاومتی بود که ایران نیز در آن حرف بسیاری برای گفتن داشت. اکنون سوال اینجاست که دوستان و دشمنان ایران در منطقه به برخورداری احتمالی این کشور از تسلیحات هسته ای چه پاسخی می‌دهند؟ تکلیف عربستان سعودی که مشخص است و بی شک به دنبال تسلیحات هسته ای خواهد بود. سوریه نیز در گذشته ای نه چندان دور قدم زدن در مسیر هسته ای را آغاز کرده بود و باید منتظر نتیجه ناآرامی‌ها در این کشور ماند تا بتوان در خصوص عکس العمل دولت آتی سخن گفت. نخستین نتیجه هم بی شک به راه افتادن رقابت تسلیحات هسته ای در منطقه خواهد بود.

البته جایگاه ایرانی‌ها در میان کشورهای عربی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و شاید کم نباشند اعرابی که از هسته ای شدن ایران هم استقبال کنند. روزی را به یاد آورید که چین کمونیست به بلوک هسته ای پیوست و حتی مخالفان با جریان کمونیست هم نتوانستند شادی خود را از این موفقیت پنهان کنند.

ماراتن انتخاباتی در ایالات متحده از هم اکنون آغاز شده و با کمال ناباوری باید تاکید کرد که اوباما جز در دستگیری اسامه بن لادن در حوزه دیگری موفق عمل نکرد و می‌توان او را رئیس جمهوری ضعیف در حوزه سیاست خارجی دانست.

این نشریه پاکستانی در انتها می‌نویسد: اوباما تنها یک راه دارد و آن هم پیغام شدید اللحن دادن به ایران در خصوص برنامه هسته ایش است. اوباما باید ایرانی‌ها را متوجه نگاه موشکافانه خود به تلاش‌های هسته ای این کشور کند.

 

نظر شما :