ایران، کلید حل بحران سوریه

۰۸ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۸ کد : ۱۵۸۷۶ اخبار اصلی
پاسخ به این سوال‌ها‌ به مواضع ایران باز می‌گردد و این که ایران تا کجا آمادگی دارد از نظام سوریه در رویارویی با دشمنانش حتی اگر سوریه درگیر یک جنگ منطقه‌ای شود، حمایت کند؟ حقیقت این است که اطلاعات کافی و روشنی از مواضع حقیقی جمهوری اسلامی ایران در دست نیست.
ایران، کلید حل بحران سوریه
دیپلماسی ایرانی: پرسشی که در حال حاضر ذهن بسیاری از تحلیلگران را به خود مشغول کرده این است که اگر نظام فعلی سوریه سرنگون شود، واقعا منطقه به یک جنگ داخلی تمام عیار گرفتار خواهد شد؟ آیا هشدارهایی که برخی متحدان بشار اسد و بسیاری از کارشناسان مسائل خاورمیانه می‌دهند واقعا کار را به یک جنگ خواهد کشاند؟

روزنامه النهار، چاپ لبنان در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: باید به اظهارات سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان در روز جهانی قدس که گفت: "کسانی که می‌خواهند ناتو در امور داخلی سوریه دخالت کند، می‌خواهند این کشور را ویران کنند" را جدی گرفت. به ویژه آن جایی که گفت: "هر تحولی در سوریه چه ایجابی و چه سلبی تاثیری شگرف بر کل منطقه می‌گذارد." سید حسن نصرالله در این سخنرانی همچنین از همگان خواست که در کنار دولت سوریه بایستند تا این کشور "مجبور به امتیازدهی نشود و بتواند اصلاحات را پیش ببرد." اظهارات سید حسن نصرالله زمانی جدی‌تر تلقی می‌شود که می‌بینیم وزیر امور خارجه ایران نیز نسبت به عواقب سقوط بشار اسد هشدار داد. حال این پرسش مطرح می‌شود که چقدر احتمال جنگ در سوریه وجود دارد و آیا ممکن است این جنگ سراسر خاورمیانه را در بگیرد؟

نویسنده این یادداشت در ادامه به پاسخ به این پرسش‌ها می‌پردازد و می‌نویسد: پاسخ به این سوال‌ها‌ به مواضع ایران باز می‌گردد و این که ایران تا کجا آمادگی دارد از نظام سوریه در رویارویی با دشمنانش حتی اگر سوریه درگیر یک جنگ منطقه‌ای شود، حمایت کند؟ حقیقت این است که اطلاعات کافی و روشنی از مواضع حقیقی جمهوری اسلامی ایران در دست نیست.

در ادامه این یادداشت به سفر امیر قطر به تهران اشاره شده و آمده است: با بازگشت امیر قطر از ایران و گفتن این عبارت از زبان او که "راه حل امنیتی شکست خورده است" شاید بتوانیم به این نتیجه برسیم که راه حل سیاسی سوریه تنها از راه حمایت ایران – ترکیه – روسیه از یک راه حل مورد توافق این سه کشور که مورد حمایت نظام سوریه نیز باشد، امکان‌پذیر است. ولی رسیدن به یک راه حل مشترک میان این سه کشور تا چه اندازه امکان‌پذیر است؟ در حال حاضر این کشورها به انتقاد از وضعیت موجود در سوریه برخواسته و در کنار مردم این کشور ایستاده‌اند. روسیه از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه سوریه اجتناب کرده ولی تاکید کرده است که باید قبل از هر چیز خشونت‌ها در این کشور متوقف شوند. ترکیه نیز به انتقاد تمام قد از نظام اسد پرداخته است.

نویسنده سپس می‌نویسد: بدین ترتیب می‌توانیم بگوییم با توجه به نفوذ ایران در کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه در میان شیعیان منطقه و در لبنان کلید حل بحران سوریه در دست ایران است و این تهران است که با قدرت‌نمایی‌اش مانع ایجاد یک جنگ فراگیر در منطقه می‌شود. ولی پرسش این است که ایران تا کجا حاضر است از بروز یک جنگ شیعه – سنی در منطقه جلوگیری کند و آیا حاضر است که عواقب آن را بپذیرد؟

در پاسخ به این سوال ستون‌نویس روزنامه النهار می‌نویسد: منابع دیپلماتیک معتقدند که مواضع ایران بر این استوار است که اوضاع در سوریه به گونه‌ای مدیریت شود که تغییر به صورت مسالمت‌آمیز و با اجرای سریع اصلاحات، آزادی زندانیان و ایجاد زمینه‌های لازم برای بازگشت سوری‌های مقیم خارج بدون هر گونه پیگرد قانونی و زندانی شدن و عقب‌نشینی ارتش و نیروهای امنیتی از شهرهای مختلف سوریه حاصل شود. همچنین سوریه اجازه دهد که با دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری برای کشف حقیقت ترور او همکاری‌های لازم صورت بگیرد، آن گاه پس از آن کنفرانس آشتی ملی برگزار شود، عفو عمومی اعلام و صفحه جدیدی هم در داخل سوریه و هم در رابطه سوریه با کشورهای همسایه به ویژه لبنان گشوده شود. وقتی همه اینها محقق شد، سوری‌ها می‌توانند به فکر برگزاری یک انتخابات پاک و آزاد تحت نظارت دولت مستقل بیفتند. به گفته این منابع ایران می‌گوید از این طریق می‌تواند دولتی در سوریه تشکیل شود که مبتنی بر آرای مردم باشد، کاملا مردمی و منتخب آنها باشد و سوریه را به جایگاه حقیقی سیاسی‌اش در منطقه باز گرداند.

در ادامه این یادداشت آمده است: همین منابع می‌گویند که اگر ایران واقعا این رویکرد را دنبال کند و بخواهد بدین شیوه سوریه را از بحرانش نجات دهد آن گاه رجوع به راه حل امنیتی متوقف خواهد شد و جای آن را راه حل سیاسی مسالمت‌آمیز آرام خواهد گرفت که در آن انتقال مسالمت‌آمیز نظام و دولت جریان خواهد داشت.

در ادامه این یادداشت تاکید شده است: بعید به نظر می‌رسد که ایران راضی شود جنگی در منطقه در بگیرد و سوریه درگیر یک جنگ نظامی تمام عیار شود. چرا که خوب می‌داند چنین جنگی هیچ هدفی را تضمین نمی‌کند، به ویژه این که غربی‌ها در چنین جنگی به دنبال تامین منافع خودشان خواهند بود. از این رو ایران همه تلاش خود را خواهد کرد که از وقوع هر گونه جنگی در سوریه جلوگیری کند و امور به طور کامل در اختیار مردم سوریه باشد.

نویسنده این یادداشت در پایان می‌نویسد: بی‌شک ثبات سوریه برای خاورمیانه و دنیای عرب بسیار مهم است چرا که تاثیری مستقیم در نوع تعامل با اسرائیل که سوریه با آن هم‌مرز است، می‌گذارد. از این رو همه از دولت سوریه می‌خواهند که یک جدول زمانی برای انجام اصلاحات در کشور اعلام کند و حمام خون در این کشور متوقف شود.       

 

نظر شما :