تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه

۰۷ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۱ کد : ۱۵۸۴۸ اخبار اصلی
با سقوط طرابلس و روشن شدن تکلیف نظام سیاسی معمر قذافی، کشورهایی که مخالف سرنگونی بشار اسد در سوریه هستند، تکاپوهای دیپلماتیک را برای آرام کردن اوضاع در این کشور شدت بخشیده اند
تلاش های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه
دیپلماسی ایرانی: می توان گفت اکثر کشورهای خاورمیانه و نیز قدرت های شرقی مایل اند تا رژیم بشار اسد برقرار و برجا بماند و ثبات و توازن قوا در این منطقه دچار فروپاشی و اتفاقات غیرقابل پیش بینی نشود. حتی عربستان نیز که مشکل تاریخی با سوریه دارد، بر این امر واقف است و تاکنون خیز بلند و آشکاری برای حمایت از مخالفان اسد برنداشته است. از سوی دیگر اتحادیه عرب با تکمیل یک طرح و ارائه آن به نمایندگان ویژه خود، درصدد حل و فصل بحران و جلوگیری از خشونت ها در این کشور است. عدم انسجام نزد قدرت های غربی در حمایت از براندازی بشار اسد بیش از هر چیز به دلیل فقدان بستر اجتماعی و سیاسی مطلوب در سوریه، نبود آلترناتیوهای لازم و احتمال قدرت گیری سلفی ها و افراط گرایان در این کشور است. با این وجود این گروه از دولت ها تلاش می کنند تا حد ممکن سخت گیری ها و تحریم های متعددی بر این کشور عارض کنند تا از قدرت و اثرگذاری این رژیم در منطقه کاسته شود و سوریه و ایران نتوانند در پرتو تحولات اخیر منطقه به قدرتی بیش از پیش دست یابند.

در نبود انسجام میان مخالفان خارجی بشار اسد، موافقان حضور او و کشورهایی که معتقد به تقویت اسد هستند، تحرکات دیپلماتیک خود را آغاز کرده اند. امروز نماینده ای از روسیه به سوریه می‌رود تا با سران این کشور دیدار کند. ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل او را نماینده‌ای بسیار مهم از سوی روسیه نامیده است. برخی منابع دیپلماتیک اعلام کرده اند که این نماینده شاید «میخائیل بوگدانف» معاون «سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه باشد.

از سوی دیگر موضع گیری های اخیر وزارت خارجه ایران در قبال سوریه، بسیار محکم تر و صریح تر از گذشته شده است. علی اکبر صالحی به خبرگزاری ایسنا گفت: ایجاد خلاء در نظام حکومتی سوریه عواقب غیرقابل پیش‌بینی برای همسایگان و منطقه در برخواهد داشت.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه برخی کشورهای غربی درحال دخالت در سوریه هستند اضافه کرد: سوریه حلقه مهم زنجیره مقاومت در خاورمیانه است و برخی می‌خواهند این حلقه را از این زنجیره جدا کنند.

و حالا از ایران علی لاریجانی رئیس مجلس نیز درحال عزیمیت به چین و کره شمالی است و انتظار می رود بخشی از محتوای این سفرها به گفتگو درباره حوادث سوریه اختصاص پیدا کند. کره شمالی نه به اندازه ایران، ولی به هرحال متحد سوریه به شمار می رود و چین نیز از حامیان شرقی نظام بشار اسد است که مخالف پیوستن این کشور به زنجیره تغییر در خاورمیانه است.

رایزنی های دیپلماتیک روسیه برای رفع تنش ها و کاستن از خشونت های داخلی و جلوگیری از سقوط بشار اسد به مرحله ای جدی تر رسیده است. گویی فروپاشی لیبی و فرار معمر قذافی باعث شده تا قدرت های شرقی که مخالف طراحی های غرب در منطقه هستند، به تکاپویی تازه بیفتند و طرح های بومی تر و معتدل تری را برای حل بحران سیاسی این کشور ارائه دهند.

در خبرها آمده که علی لاریجانی هفته آینده به دعوت رسمی رؤسای مجالس چین و کره شمالی عازم پکن و پیونگ‌یانگ می‌شود. او که همواره از سوی حاکمیت ایران در بحث های منطقه ای و امنیت ملی سیاستمداری کارآمد بوده است، در مسائل مربوط به جهان عرب و موضوع مقاومت چهره ای کاملا شناخته شده و صاحب نظر است.

از آنجا که هم کره شمالی و هم چین مواضع مشخصی درباره سوریه دارند و با تهران نیز در یک موضع درباره سوریه ایستاده اند، انتظار می رود که بحث هایی در حمایت از ثبات در سوریه و مخالفت صریح تر با اعراب و غربی های منتقد بشار اسد در این میانه ردوبدل شود.

روند تحولات در خاورمیانه و شمال افریقا نگرانی ها را نسبت به سرنوشت سوریه بیشتر کرده و حرکت های دیپلماتیک روسیه، ایران، کره شمالی و چین می تواند حاوی ابتکارعمل ها و طرح هایی برای خنثی سازی تحرکات جبهه مخالف بشار اسد تلقی شود.

 

نظر شما :