چند حقیقت تلخ درباره ربوده شدن امام موسی صدر

۰۷ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۳:۵۷ کد : ۱۵۸۴۴ اخبار اصلی
در میان کشورهایی که درگیر پرونده لیبی هستند، لبنانی‌ها در کنار ایرانی‌ها بیش از همه برای سرنوشت امام موسی صدر لحظه‌شماری می‌کنند. چهره امام موسی صدر برای لبنانی‌ها بیش از دیگر کشورهای عربی محبوب است. روحانی برجسته شیعی که در لبنان هم شیعه هم مسیحی هم سنی و هم درزی همگی او را بسیار دوست دارند.
چند حقیقت تلخ درباره ربوده شدن امام موسی صدر
دیپلماسی ایرانی: در میان کشورهایی که درگیر پرونده لیبی هستند، لبنانی‌ها در کنار ایرانی‌ها بیش از همه برای سرنوشت امام موسی صدر لحظه‌شماری می‌کنند. چهره امام موسی صدر برای لبنانی‌ها بیش از دیگر کشورهای عربی محبوب است. روحانی برجسته شیعی که در لبنان هم شیعه هم مسیحی هم سنی و هم درزی همگی او را بسیار دوست دارند. حالا که سرهنگ معمر قذافی، رباینده امام موسی صدر سقوط کرده و در پناهگاه‌های مجهولش سرگردان است، سرنوشت امام موسی صدر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

روزنامه النهار، چاپ لبنان در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌‌نویسد: برای نخستین بار پس از گذشت 33 سال از ربوده شدن امام موسی صدر و دو همراهش یعنی محمد یعقوب و عباس بدرالدین و در حالی که معمر قذافی از انظار مردمش و جهان خود را مخفی کرده است و انقلاب لیبی به حکومت استبدادی او پس از چهار دهه پایان داده است اکنون بیش از هر زمانی درباره سرنوشت امام موسی صدر، پرسیده می‌شود. پرونده‌ای که قطعا قذافی به تنهایی در قبال آن مسئول نیست.

در ادامه این یادداشت آمده است: یکی از روزنامه‌نگاران مشهور که اکنون به یک سیاستمدار کارکشته تبدیل شده، می‌گوید 48 ساعت پس از ربوده شدن امام صدر با احمد اسکندر، وزیر اسبق اطلاع‌رسانی سوریه دیدار کردم و از او درباره سرنوشت امام پرسیدم، پاسخم را با این عبارت داد که مرا در جا میخ‌کوب کرد: "استخوان‌هایش خرد شده است!".

نویسنده این یادداشت سپس می‌نویسد: یکی از دوستانم از مرحوم شیخ محمد مهدی شمس الدین، یکی از دوستان نزدیک امام نقل می‌کند که خودش شخصا از حافظ اشد، رئیس جمهوری فقید سوریه در ابتدای دهه نود میلادی درباره سرنوشت امام موسی شنیده است که در بحبوحه تحرکات مجلس شیعی اعلای لبنان که همان روزهای اول تاسیسش از بین رفت، گفت: برخی از همین دوستان ما در مجلس شیعی اعلای لبنان  از جمله رئیسش احمد جبریل به طور اشتباه در توطئه حذف امام موسی صدر و همراهانش دست داشته‌اند.

در ادامه این یادداشت همچنین آمده است: فواد بطرس، وزیر امور خارجه اسبق لبنان در خاطرات خود می‌نویسد، در سال 1979 سه ماه پس از پیروزی انقلاب ایران و آغاز رهبری امام خمینی، گروهی از وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی در رباط گردهم آمدند، در آن جا عادل اسماعیل، سفیر لبنان نامه‌ای را خواند که همگان شوکه شدند: "هیچ توجه و پیگیری کاملی برای کشف دلایل ناپدید شدن امام موسی صدر توسط طرف‌های پیگیر این پرونده صورت نمی‌گیرد."

در پایان این یادداشت آمده است: از زمان ربوده شدن امام موسی صدر نزدیک به 33 سال می‌گذرد. دقیقا از زمانی که جنوب به اشغال اسرائیل در آمد و لبنان غرق جنگ داخلی شد، یعنی همان اتفاقاتی که امام برای جلوگیری از وقوع آن چقدر تلاش کرد و چه خون دل‌ها خورد. در 14 فوریه 2005 رفیق حریری، کسی که با حضور نظامی سوری‌ها در لبنان مخالف بود، ترور شد. امام با آمدن عناصر خارجی برای تامین امنیت جنوب لبنان مخالف بود و حریری نیز با حضور سوری‌ها در خاک لبنان. ظاهرا حکایت قدیمی دوباره زنده شده است. در حالی که حزب الله رهبری جریان شیعی را در دست دارد و تمام تلاش خود را می‌کند که بر خلاف مجلس اعلای شیعی سابق لبنان سرانجام پرونده امام را روشن کند و پرونده را تا کشف کامل حقیقت پیگیری کند، قذافی در تنهایی خود شیون می‌زند و می‌رود تا اطلاع ثانوی از انظار مخفی بماند.  


( ۳ )

نظر شما :