نگرانی تلاویو از نفوذ ایران در مصر

۰۷ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۸ کد : ۱۵۸۱۷ اخبار اصلی
به اعتقاد تلاویو صحرای سینا، این سرزمین موعود و آرمانی صهیونیست‌ها رفته رفته به سمتی می‌رود که به منطقه تحت نفوذ ایران و جریان‌های ضد اسرائیلی تبدیل شود.
نگرانی تلاویو از نفوذ ایران در مصر
 دیپلماسی ایرانی: تحولات مرزی هفته گذشته مصر بیش از آن چه تصور می‌شد برای اسرائیلی‌ها گران تمام شده است. پس از آن که بحران گاز و اخیرا صادارت خرما به اسرائیل به بحران روابط دو طرف افزود، حالا اسرائیلی‌ها به دنبال کشف این حقیقتند که چه شده قاهره تا این اندازه علیه آنها موضع می‌گیرد و دامنه ستیزش با آن روز به روز بیشتر گسترش می‌یابد. اسرائیلی‌ها اکنون دریافته‌اند که سقوط مبارک بیش از آن چه تصور می‌کردند برایشان هزینه در بر داشته و هنوز موعد هزینه‌های سنگین احتمالی که باید بپردازند، فرا نرسیده است. از سوی دیگر ایران هراسی آنها نیز روز به روز افزایش می‌یابد به ویژه این که در کمال ناباوری می‌بینند که این ایران است که در منطقه قدرت می‌گیرد و متحدان منطقه‌ای‌شان یک به یک در حال سقوط هستند. اگر چه حتی سقوط متحدان منطقه‌ای ایران نیز در نهایت باز هم به نفع ایران تمام خواهد شد نه اسرائیل.

به هر صورت تحولات هفته گذشته صحرای سینا و گشوده شدن جبهه آن پس از نزدیک به 35 سال مجددا هراس را در دل اسرائیلی‌ها بیدار کرده است. آنها گمان می‌کنند که حادثه صحرای سینا که به کشته و زخمی شدن 5 سرباز مصری انجامید برنامه‌ای طراحی شده از خارج است و باید دست‌های پنهان دشمنان اسرائیل را در آن جستجو کرد.

پایگاه حزب الوفد، یادداشتی را به نقل از روزنامه جورازلیم پست منتشر کرده که بازگو کننده نگرانی شدید اسرائیلی‌ها در این زمینه است. در این یادداشت آمده است: اسرائیل بیش از هر زمانی نسبت به نفوذ اسلام‌گرایان و متحدان ایران در منطقه نگران شده است. به رغم فشارهایی که علیه فلسطینیان در نوار غزه وارد می‌آورده و مصری‌ها را تحت منگنه قرار می‌داده تا از ترس نفوذ ایران در صحرای سینا بیش از پیش علیه فلسطینیان محدودیت ایجاد کنند، اکنون شاهد حضور موثر فلسطینیان طرفدار ایران در نقاطی فراتر از غزه است. به اعتقاد تلاویو صحرای سینا، این سرزمین موعود و آرمانی صهیونیست‌ها رفته رفته به سمتی می‌رود که به منطقه تحت نفوذ ایران و جریان‌های ضد اسرائیلی تبدیل شود.

در ادامه این یادداشت آمده است: به نظر می‌رسد که متحدان عرب ایران در حال افزایش نفوذ خود در صحرای سینا هستند. فلسطینیان و مصری‌های ضد اسرائیلی ساکن در صحرای سینا مورد حمایت ایران، حزب الله و سودان هستند و بدین ترتیب از کمک‌های آنها بهره می‌برند.

در این یادداشت بدون ارائه هر گونه سند و مدرکی ادعا شده است که ایران از طریق دوستانش در لبنان و سودان به فلسطینیان ضد اسرائیلی در صحرای سینا اسلحه می‌رساند.

نویسنده این یادداشت سپس به انتقاد از وضعیت جاری در مصر و حکومت مستقر در آن اشاره می‌کند و می‌نویسد: در حال حاضر حکومت مرکزی مصر ضعیف است. اگر چه در عین حال میل به رابطه با ایران نیز نزد آنها روز به روز افزایش می‌یابد و این برقراری رابطه به حساب کاهش روابط با اسرائیل تمام خواهد شد. روابط ایران با جریان‌ها و احزاب مصری روز به روز بیشتر می‌شود و این وضعیت در بدنه و جریان‌های متنفذ حکومتی نیز جریان دارد. از این رو پیش‌بینی می‌شود حتی اگر دولت قدرتمندی هم در مصر به قدرت برسد به دلیل میل شدید مردم مصر به ایران و برای پاسخ گفتن به مطالبات مردمی مجبور خواهد شد که به ایران تمایل نشان داده و روابط خود را با تهران گسترش دهد.

در این یادداشت از دولت اسرائیل خواسته شده است که برای اجتناب از هر گونه تنشی در روابط تلاویو – قاهره دولت اسرائیلی از اتخاذ هر گونه رویکرد ضد مصری اجتناب کند و به هیچ وجه علیه این کشور موضع نگیرد.

در پایان این یادداشت آمده است: بهتر است تمام تلاش اسرائیل بر این نکته متمرکز شود که اجازه ندهد تنش در مرزهای دو طرف و در صحرای سینا بیش از این افزایش یابد و آتش‌بس در سینا که بیش از هر چیزی برای اسرائیل اهمیت دارد همچنان حفظ شود. هر چه باشد حفظ رابطه و صلح میان اسرائیل و مصر بیش از هر چیزی برای تلاویو اهمیت دارد.  


( ۲ )

نظر شما :