قصه پرغصه موشک‌های اس 300

رابطه ایران – روسیه سیاه و سفید نیست

۰۵ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۱:۳۱ کد : ۱۵۸۰۸ اخبار اصلی
دیپلماسی ایرانی با مهدی سنایی، کارشناس مسایل روسیه، درباره چگونگی پیگیری قرارداد موشک‌های اس 300 و پیامدهای ان بر رابطه تهران – مسکو به گفتگو نشسته است که در زیر می‌خوانید.
رابطه ایران – روسیه سیاه و سفید نیست
دیپلماسی ایرانی: داستان قرارداد موشک‌های  اس 300 روسیه به ایران  سر دراز دارد. این‌بار ایران تصمیم گرفته است  برای عدم تحویل این موشک‌ها از طریق مجاری قانونی اقدام کند. بهانه روسیه برای ندادن این موشک‌ها وجود تحریم‌هاست، در حالیکه سفیر ایران در روسیه که این پرونده را پیگیری می‌کند، تاکید دارد که فروش این موشک‌ها شامل قطعنامه‌های علیه ایران نمی‌شود. دیپلماسی ایرانی با مهدی سنایی، کارشناس مسایل روسیه، درباره چگونگی پیگیری این مساله و پیامدهای ان بر رابطه تهران – مسکو به گفتگو نشست که در زیر می‌خوانید:

 

ایران از طریق کدام نهاد می‌تواند شکایت خود را از روسیه پیگیری کند؟

 

نهادی با نام دیوان داوری پاریس وجود دارد که نزاع‌های غیردولتی را رسیدگی می‌کند. به معنای دیگر دعواهای غیردولتی در آنجا مطرح می‌شود، این دعوا هم به دلیل آنکه شرکت طرف قرارداد و مقابل ایران، وزارتخانه نیست، به دیوان پاریس ارائه خواهد شد.

 

خسارت احتمالی که روسیه باید به ایران پرداخت کند، چه میزان است؟

 

مبلغ کل قرارداد 800 میلیون دلار بوده که مبلغ پیش پرداختی هم داده شده است. باید هم پیش پرداخت و هم خسارتی که ناشی از آن بوده است پرداخت شود. به عبارت دیگر خسارت مجموعا مادی و تا اندازه‌ای هم معنوی آن که ناشی از تاخیر و عدم انجام آن است، باید پرداخت شود.

 

با توجه به طرح گام به گام روسیه و بهبود روابط ایران و روسیه، آیا این شکایت موجبات سردی دوباره در روابط میان دو کشور خواهد شد؟ آیا ایران می‌تواند ازاین بهبود روابط به عنوان تهدیدی برای گرفتن موشک اس 300 استفاده کند؟

 

این روابط مجموعه‌ای از مسایل است و نباید آن را به صورت سیاه و سفید دید. مقامات روسیه در دو سه ماه گذشته توجه ویژه‌ای به روابط با جمهوری اسلامی ایران نشان دادند، از اینکه روابط باید به سطح راهبردی ارتقا پیدا کند سخن گفتند. جمهوری اسلامی ایران نیز از این پیشنهادها استقبال کرده است. ایران با استتقبالی که از کلیت طرح گام به گام روسیه کرده، حسن نیت خود را ثابت کرده و اعتماد خودش را نسبت به این کشور به نمایش گذاشته است. بنابراین اراده قابل توجهی در دو کشور برای توسعه و گسترش روابط وجود دارد. در عین حال ایران در چند زمینه از روسیه خرسند نیست که در مذاکرات هم مطرح می شود.

  1. درباره اس 300 تعهدی وجودداشته که چند سال از آن گذشته و به آن عمل نشده است. این در حالیست که در موارد مشابه به کشورهایی همچون آذربایجان تحویل داده شده است، طبیعتا عدم تحویل این موشک از جانب روسیه موجب گلایه‌مندی ایران شده است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران حق قانونی خودش می‌داند که این موضوع را از طریق مجاری قانونی پیگیری کند و حقوقی که از ایران تضییع شده باید دنبال شود.
  2. ایران توقع داد که روسیه آن اراده سیاسی که در دولتش برای گسترش و ارتقا روابط وجود دارد، به سطح ساختارهای اقتصادی این کشور نیز گسترش پیدا کند. امروزه زمان طولانی است که در زمینه‌های مختلفی مذاکرات اقتصادی صورت گرفته اما نهایی نشده است. ازجمله ایجاد بانک مشترک است که چند ماه است در مرحله تصمیم‌گیری است، قراردادهایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفتی است که تمامی مقدمات آن فراهم شده و به نتیجه نرسیده است. بنابراین این انتظار می‌رود که این اراده در عمل و به شکل عینی نشان داده شود.

 

آیا روسیه می‌تواند از تحریم‌ها علیه ایران به عنوان بهانه برای عدم تحویل این موشک‌ها استفاده کند؟

 

روسیه همین استدلال و بهانه را طرح کرده است. رئیس جمهور روسیه آقای مدودف بر همین اساس دستور لغو این قرارداد را داده است. در حالیکه بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که تحریم‌ها شامل این تسلیحات که دفاعی است نشده، به اضافه اینکه عطف به ماسبق هم نمی‌شود.  

 

به نظر شما سرانجام این مساله میان روسیه و ایران چه خواهد شد؟

 

ایران در عین حال اینکه این موضوع را پیگیری می‌کند، هم توان دفاعی خود را افزایش داده و هم اینکه همکاری‌های کشورمان دراین عرصه متنوع است. به عبارت دیگر جایگزین‌های مختلفی چه از نوع بومی و یا از کشورهای دیگر خواهد داشت.  

 

نظر شما :