تاثیر تحریم‌ها بر فروش فرش ایرانی

۰۱ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۱ کد : ۱۵۶۷۰ اخبار اصلی
تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که محدودیت واردات ناشی از فشار تحریم‌ها موجب شده است که بهای فرش ایران برای خریداران دو برابر شود و به همین دلیل فروش فرش ایرانی برای بازرگانان شارجه با کاهش 80 درصدی مواجه بوده است.
تاثیر تحریم‌ها بر فروش فرش ایرانی
دیپلماسی ایرانی: تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است که محدودیت واردات ناشی از فشار تحریم‌ها موجب شده است که بهای فرش ایران برای خریداران دو برابر شود و به همین دلیل فروش فرش ایرانی برای بازرگانان شارجه با کاهش 80 درصدی مواجه بوده است.

فرش ایرانی همواره یکی از صادرات سنتی ایران بوده که از دیرباز مشتریان پر و پا قرصی در اقصی نقاط جهان داشته است. هر چند در دهه گذشته ورود فرش‌های چینی با بازار و مشکلات موجود در صنعت فرش ایران، موجب که این صادرات مانند گذشته چشمگیر نباشد اما اکنون مانعی دیگر در سر راه صادرات فرش ایران ایجاد شده و آن تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی است. با وجود اینکه فرش کالایی تهدید آمیز به شمار نمی‌رود و مانند نفت بیشترین درآمد دولت را تامین نمی‌کند اما به هر ترتیب پیامد تحریم‌ها این صنعت دستی و زیبای ایرانی را نیز بی نصیب نگذاشته است.

آمار نشان می‌دهد که تحریم‌های سازمان ملل واردات فرش ایرانی را برای تجار شارجه دشوار کرده است و این روند افزایش دو برابری قیمت و کاهش 80 درصدی فروش را به دنبال داشته است. به گفته تجار اهل شارجه،‌ حتی گردشگران آمریکایی که به شارجه سفر می‌کنند نیز از خرید فرش ایران خودداری می‌کنند زیرا دولت آمریکا ممنوعیت هایی را در زمینه واردات فرش ایرانی اجرا می‌کند. گلف نیوز به نقل از یک تاجر فرش در شارجه می‌نویسد، پیش از اعمال تحریم‌ها فرش ایرانی در دسترس بود اما اکنون واردات فرش ایرانی دشوار شده و در عین حال قیمت‌ها نیز افزایش یافته است. به گفته وی پیش از این گردشگران آمریکایی عمده‌ترین خریدار فرش ایرانی در شارجه بوده‌اند اما اکنون با توجه به محدودیت‌ها از خرید فرش ایرانی امتناع می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که تحریم‌ها نه تنها صنعت فرش ایران را در داخل از کشور با مشکلاتی مواجه کرده بلکه خریداران خارجی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

یکی دیگر از تاجران فرش نیز این نکته را خاطرنشان می‌کند که بر خلاف گذشته کانتینر‌های بزرگ از ایران وارد نمی‌شود و واردات فرش از ایران به سفارش چند قطعه محدود می‌شود. همچنین شماری از تاجران فرش نیز از خریدار نداشتن فرش ایران سخن گفته و تاکید می‌کنند که درآمد ماهانه آنها ناشی از فروش فرش ایران از یک میلیون درهم در سال به 4 تا 5 هزار درهم رسیده است. اما نارضایتی تاجران فرش ایرانی در شارجه و افت 50 تا 80 درصدی فروش آنها در حالی مطرح می‌شود که وزارت بازرگانی شارجه در این خصوص و مشکلاتی که تاجران فرش با آن رو به رو هستند ابراز بی اطلاعی کرده است. حسین محمودی مدیر عامل این سازمان می‌گوید: امارات متحده عربی از تحریم‌های مصوب شورای امنیت پیروی می‌کند. این در حالی است که فرش برای ایران از حساسیت زیادی برخوردار است و می خواهد آن را با بهای بالایی بفروشد.

وی در ادامه این نکته را خاطرنشان کرد که کشوری که تحریم‌ می‌شود باید انتظار برخی چالش ‌ها را داشته باشد. در مقابل بازرگانان گزینه‌های دیگری دارند و می‌توانند فرش افغانی یا ترکی خریداری کنند. محمودی همچنین به بازرگانان توصیه کرد پیش از اقدام برای واردات فرش با گمرک تماس بگیرند تا در خصوص حق گمرکی اطلاعاتی کسب کنند. اما برخی تحلیلگران در کنار تاثیر تحریم‌ها با کاهش شمار فرشبافان ایرانی به عنوان عاملی موثر در تضعیف صنعت فرش ایران اشاره می‌کنند. به گفته آنها شماری از فرشبافان به شغل‌های دیگر روی آورده‌اند و به همین دلیل زمان لازم برای بافت یک فرش ابریشم از 6 ماه به 2 سال افزایش یافته است.

در این بین برخی از تجار فرش نیز از ادامه سیر سعودی بهای فرش ایران سخن می‌گویند که به این ترتیب خریداران بیشتری را از دست خواهد داد. به گزارش گلف نیوز، کاهش تولید فرش در ایران و تحریم‌های ایالات متحده در مورد این صنعت، به معنی فشار بیشتر بر اقتصاد ایران است. صنعت فرش ایران تا چندی پیش درآمدی 500 میلیون دلاری در سال را نصیب دولت می‌کرد که 20 درصد از این درآمد از طریق فروش فرش ایرانی در بازار‌های آمریکایی حاصل می‌شد.

 

نظر شما :