تفرقه؛ سم مهلک انقلابیون مصر

۰۱ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۳:۱۵ کد : ۱۵۶۰۱ اخبار اصلی
با قطع پخش تلویزیونی این دادگاه بعد از برگزاری جلسه دوم و پراکنده شدن انقلابیون، به نظر می‌رسد ترفند مخالفان محاکمه مبارک به بار نشسته است. دیپلماسی ایرانی این مسئله را در گفت و گو با حجت الله جودکی پژوهشگر تاریخ و کارشناس مسائل خاورمیانه بررسی کرده است.
تفرقه؛ سم مهلک انقلابیون مصر
دیپلماسی ایرانی: برگزاری دادگاه برای رسیدگی به اتهامات حسنی مبارک، یکی از خواسته‌های اصلی انقلابیون در مصر بود. اما برگزاری جلسه اول این دادگاه بسیاری از تحلیل‌گران را بر آن داشت تا این دادگاه را تشریفاتی بدانند. حال با قطع پخش تلویزیونی این دادگاه بعد از برگزاری جلسه دوم و پراکنده شدن انقلابیون، به نظر می‌رسد ترفند مخالفان محاکمه مبارک به بار نشسته است. دیپلماسی ایرانی این مسئله را در گفت و گو با حجت الله جودکی پژوهشگر تاریخ و کارشناس مسائل خاورمیانه بررسی کرده است:

 

برگزاری دادگاه محاکمه مبارک چه تاثیر روانی ای بر جامعه مصر داشته است؟

 

این دادگاه تاثیر عمیقی بر جوامع عربی اسلامی دارد که با نظام خودکامه و غیر پاسخگو اداره می­شوند. به همین دلیل نه تنها نظامیان مصر و طرفداران مبارک، بلکه رژیم­های توتالیتر عربی شدیدا با برگزاری آن مخالف هستند. زیرا فردی که سال­ها هرگونه که خواسته، کشور را اداره کرده، تصمیم گیر اول و آخر بوده و به احدی هم پاسخگو نبوده و قوانین با میل او تصویب می­شده و او قانون و معیار قانون بوده است، اکنون باید جواب گوی اعمال خود باشد. لذا دادگاه طوری طراحی شده که نتواند به حیات خود ادامه دهد.

 

چرا پخش تلویزیونی دادگاه متوقف شد؟

 

هدف از برگزاری دادگاه علنی توسط نظامیان مصری این بود که مخالفان را بی انگیزه نماید که تا حد زیادی هم موفق شدند. زیرا سه هفته فشار بر نظامیان باعث گردید که برگزاری دادگاه مبارک به یکی از مطالبات اصلی مردم مصر تبدیل شود. با برگزاری دادگاه مردم احساس کردند که همه چیز بر طبق خواسته آنان پیش خواهد رفت. نظامیان که مردم مصر را به خوبی آزموده­اند، اکنون مطمئن هستند مردم تا بخواهند دوباره در میادین جمع شوند، مسیر طولانی را باید بپیمایند.

حداقل این است که آنان تا 5 سبتامبر سال جاری انگیزه­ای برای این کار ندارند. توقف پخش تلویزیونی دادگاه برای این است که مردم بیدار تر نشوند و بر مطالبات آنان افزوده نگردد. یکی از این مطالبات "شکل گیری دولت پاسخگو و قانون محور" است. اگر روزی چنین اتفاقی در مصر بیفتد، راه بر استبداد و خود کامگی بسته خواهد شد. این مسئله به ضرر نظامیان مصر و همه دیکتاتورهای کشورهای دیگر است. از این رو از هر جا که جلوی ضرر گرفته شود، سود است؟!

 

توقف برگزاری دادگاه محاکمه مبارک تا چه حد تحت تاثیر فشار‌های عربستان بوده است؟

 

همیشه دلارهای نفتی عربستان و دیگر کشورهای مرتجع منطقه در تحولات سیاسی ایفای نقش کرده است. البته توقف دادگاه به دستور ایشان نبوده، اما رایزنی ایشان با نظامیان مصری که اکنون با بحران اقتصادی و رشد مطالبات مردمی روبرو هستند، کاملا تاثیر گذار بوده است.

 

نگاه مصری‌ها به برگزاری دادگاه چه بوده است؟

 

مصری­ها فعلا تا حدودی اجماع کلمه خود را از دست داده­اند و این نکته بسیار خطرناکی است. زیرا گروه­ها و احزاب و شخصیت­ها و ... به سهم خواهی برخاسته­اند. تنها گروهی که همچنان به آرمان­های انقلاب وفادار مانده و هزینه می­پردازد، جوانان انقلابی میدان تحریر هستند که از نام و نان گذشتند. اما متاسفانه نظامیان حاکم که اکنون مبارک را در دادگاه مدنی محاکمه می­نمایند، اقدام به دستگیری افراد برجسته جوانان انقلابی کرده و آنان را در دادگاه نظامی محاکمه و به زندان­های طویل المدت محکوم می­نمایند.

آخرین مورد از این اقدام دردناک، محاکمه وائل غنیم و خانم اسماء محفوظ در دادگاه نظامی طی هفته اخیر است. سکوت احزاب و گروه­های سنتی مصری مثل اخوان المسلمین نسبت به این مسئله، باعث خواهد شد تا نظامیان در مسیر غلطی که انتخاب کرده­اند، موفق شوند. البته در نهایت همه گروه­ها ضرر خواهند کرد. متاسفانه آنان اکنون به این می­اندیشند که قدرت خود را در حکومت آینده بسط و توسعه دهند و فراموش کرده­اند که اگر نظامیان بار دیگر مسلط شوند، دمار از روزگار ایشان در خواهند آورد. داستان معروفی در ادبیات کلاسیک هست، مبنی بر اینکه شیری به باغی حمله کرد، در آنجا با سه گاو روبرو شد، شیر احساس کرد حریف آنها نخواهد شد. لذا به حیله دست زد. به گاو سفید و قرمز پیشنهاد کرد که این گاو سیاه بد رنگ اگر بماند به ضرر شما است، زیرا آذوقه را تمام خواهد کرد و ... به هر تقدیر توانست دو گاو دیگر را راضی کند تا اجازه قتل او را بدهند. شیر هم دلی از عزا درآورد و در عین حال از تعداد حریفان خود کاست. چند روز بعد با همین حیله گاو دوم را از میان برداشت. سرانجام نوبت به گاو سوم رسید. او به عاقبت دردناک خود پی برد و با حسرت گفت: من روزی خورده شدم که گاو سیاه خورده شد؟! این داستان با کمی اختلاف در نهج البلاغه امام علی بیان شده است. از این رو به درستی گفته­اند:

هر که ناموخت از گذشت روزگار

هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار

 

نظر شما :