از بدهی نفتی هند تا بدهی برنجی ایران

۲۹ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۱ کد : ۱۵۵۹۳ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: برنج باسماتی هند یکی از نام‌های آشنا در بازار برای خریداران ایرانی است. اما یکی از بزرگترین صادر کنندگان این برنج به ایران در خصوص آینده این صادرات ابراز نگرانی می‌کند. وی بر این باور است که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران صادرات برنج به جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار داده است.

اگر ایران مقام دوم در جمع تولید کنندگان نفت اوپک را دارد، هند نیز دومین تولید کننده بزرگ برنج در جهان است. هرچند که ارزش واردات نفت هند از ایران بسیار بیشتر از واردات برنج ایران از هند است اما به نظر می‌رسد که تحریم‌ها هر دو بخش را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

از 7 ماه پیش به دنبال تحریم‌ها و سر باز زدن بانک‌های جهانی از ارائه خدمات، پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران برای هند دشوار شد و این مشکل تا جایی پیش رفت که بدهی‌های نفتی هند به ایران به بیش از 5 میلیارد دلار رسید. اکنون در شرایطی که با تازگی این بدهی های از طریق بانکی در ترکیه به ایران پرداخت شده ، موضوع صادرات برنج به ایران مطرح می‌شود. به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، آنوپ گوپتا، مدیر عامل شرکت KRB که صادرات برنج به ایران را بر عهده دارد در خصوص آینده صادرات برنج باسماتی به ایران و فروش آن ابراز تردید کرده است.

به گفته وی صادرات سال جاری برنج به ایران تا حدودی تحت فشار قرار دارد و این فشار به دلیل مشکلات ایران است. گوپتا این نکته را خاطرنشان کرد که در صادرات برنج به ایران مشکل پرداخت وجود دارد و با توجه به تحریم‌های اعمالی علیه ایران صورت حساب‌های پرداخت نشده زیادی وجود دارد.

وی افزود: پرداخت‌ها از طریق دوبی انجام می‌شود اما با توجه به مشکلات صادرات به ایران در سال جاری کمتر از سال گذشته خواهد بود. در سال گذشته 900 هزار تن برنج از هند به ایران صادر شده که 30 درصد صادرات برنج هند را شامل می‌شود.

 

نظر شما :