ترکیه دیدگاه‌های ایران را مهم می‌داند

۲۶ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۴ کد : ۱۵۵۰۹ سرخط اخبار
 معاون نخست وزیر ترکیه دیدگاه های دو کشور ایران و ترکیه را بهم نزدیک اعلام کرد و گفت: دیدگاه های ایران در منطقه بسیار با اهمیت بوده و برای ما مهم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهمن حسین پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در راستای برنامه ریزی های بعمل آمده برای دیدار با مقامات دولت جدید ترکیه امروز با‌ بکیر بوزداغ معاون جدید فرهنگی، پارلمانی و امور دینی نخست وزیر ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با ارائه گزارشی از روند همکاری های دو کشور در بخش های مختلف و گسترش قابل ملاحظه روابط فیمابین،روابط دوستانه و برادرانه بین ایران و ترکیه را الگوی روابط بین همسایگان بر شمرد و بر لزوم ارج گذاری به این نوع از روابط تاکید کرد.

حسین پور با اشاره به روابط خوب پارلمانی بین دو کشور و با اشاره به سفر رئیس مجلس ترکیه به ایران و روسای کمیسون های مختلف به کشور مقابل بر استمرار سفرهای پارلمانی در دوره جدید پارلمان ترکیه نیز تاکید کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با توجه به مسئولیت بوزدک همچنین همکاری های دوکشور در بخش امور دیانت را مورد توجه قرار داد و تمایل بر سفر محمت گورمز رئیس سازمان دیانت ترکیه به ایران را به اطلاع رساند.

سفیر کشورمان با اعلام اینکه اراده جدی در دو کشور برای گسترش همکاری های فرهنگی وجود دارد با اشاره به سفر وزیر فرهنگ ترکیه به ایران آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای امضاء موافقتنامه فرهنگی بین دو کشور را به اطلاع رساند.

حسین پور با اعلام اینکه رسانه ها نقش موثری در ایجاد علقه های همکاری و مودت بین دو ملت و دو کشور دارند ابراز امیدواری کرد که همکاری های رسانه ای دو کشور نیز بیش از پیش افزایش یابد.

بکیر بوزداغ در این دیدار روابط دو کشور ایران و ترکیه را دوستانه و توسعه یافته خواند و افزود : ما از صمیم قلب اعتقاد داریم که روابط دو کشور در همه زمینه ها رشد و توسعه یابد.

معاون نخست وزیر ترکیه دیدگاه های دو کشور را بهم نزدیک اعلام کرد و گفت: دیدگاه های ایران در منطقه بسیار با اهمیت بوده و برای ما مهم است.

معاون نخست وزیر ترکیه ایران را کشوری بزرگ و با تمدن و تاریخ کهن خواند و با اشاره به اینکه ایران مراکز دیدنی زیادی دارد گفت باید تلاش کنیم هموطنان ترک ما از کشور باستانی ایران دیدن نمایند.

بکیر بوزداغ بر همکاری های پارلمانی ترکیه با ایران تاکید کرد و گفت در دوره جدید مجلس تلاش خواهیم کرد همکاری ها پارلمانی بیش از گذشته ادامه داشته باشد و ابراز امیدواری کرد که سفر های متقابل پارلمانی نیز در سطوح مختلف ادامه یابد همچنین لزوم گسترش همکاری های دینی و مذهبی بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

معاون نخست وزیر ترکیه با ابراز خشنودی از افزایش تعداد توریست های ایرانی عازم ترکیه بر مشترکات موجود میان دو ملت ایران و ترکیه در زمینه های اجتماعی و فرهنگی تاکید و لزوم افزایش همکاری ها در بخش های مختلف از جمله افزایش حجم مبادلات اقتصادی را مورد تائید قرار داد.


نظر شما :