امریکا جنگ طایفه‌ای را در خاورمیانه کلید می‌زند؟

۲۲ مرداد ۱۳۹۰ | ۰۱:۵۰ کد : ۱۵۳۵۰ اخبار اصلی
انتخاب نماینده ویژه برای اقلیت‌های دینی خاورمیانه توسط امریکا چیزی جز ایجاد فتنه طایفه‌ای نیست و مشخص نیست امریکایی‌ها چه سناریوی شوم تازه‌ای برای خاورمیانه تدارک دیده‌اند.
امریکا جنگ طایفه‌ای را در خاورمیانه کلید می‌زند؟
دیپلماسی ایرانی: تعیین نماینده ویژه در امور اقلیت‌های خاورمیانه توسط ایالات متحده امریکا با واکنش‌های منفی کشورهای منطقه رو‌به‌رو شده است. به اعتقاد کارشناسان و سیاستمداران خاورمیانه این اقدام بیش از آن که کمک به حقوق اقلیت‌ها کند باعث شعله‌ورتر شدن آتش فتنه طایفه‌ای و ایجاد درگیری میان جریان‌های مختلف طایفه‌ای خواهد شد و بحرانی تازه را در خاورمیانه رقم می‌زند.

در عین حال عده‌ای نیز این اقدام را دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه می‌دانند، به ویژه میان مسلمانان و مسیحیان که اکثریت جمعیت مردم خاورمیانه را تشکیل می‌دهند. نماینده امور اقلیت‌های خاورمیانه ماموریت خود را در ابتدا از عراق آغاز خواهد کرد و سپس مسئولیتش شامل تمامی خاورمیانه خواهد شد. کنگره امریکا با 402 رای در مقابل مخالفت 20 رای مخالف که همگی آنها از جمهوریخواهان بودند به لایحه مربوطه رای دادند. پیش‌بینی شده است که این سازمان جدید سالانه یک میلیون دلار برای امریکا هزینه در بر داشته باشد.  

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، نیروهای سیاسی مصری به ویژه الازهر و کلیسای مصری قبطی‌ها و ارتدوکسی‌ها بیشترین واکنش را در برابر این تصمیم کنگره امریکا از خود نشان داده‌اند. دکتر محمود عزب، مشاور شیخ الازهر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از نگاه الازهر چنین اقداماتی توهین و دیکته کردن دستورالعملی خاص به کشورهای منطقه‌ای است که خود از ریشه و تمدن عمیق و طولانی برخوردارند و جهانیان نیز به آن واقف هستند.

در همین رابطه "خانه خانواده مصری" که نماینده قبطی‌ها و مسلمانان مصر محسوب می‌شود نیز با صدور بیانیه‌ای مشابه تصمیم کنگره امریکا را به شدت رد کرد و آن را دخالت در امور داخلی کشورهای صاحب تمدن منطقه دانست.

دکتر صفوت البیاضی، رئیس شورای کلیساهای خاورمیانه و رئیس طایفه مسیحیان انگلیکن مصر نیز ضمن رد این اقدام گفت که مسیحیت منطقه و ملت انگلیکن به خصوص با این تصمیم کنگره امریکا مخالف هستند و آن را دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه از جمله مصر می‌دانند. وی در این باره گفت: «ما نیاز نداریم که امریکا بیاید بر امور داخلی ما نظارت کند. امریکا باید به این مسئله توجه کند که ما در مصر اقلیتی نداریم، تمامی اطلاعات در این زمینه روشن است و تا کنون هیچ چیز مخفی نمانده است به ویژه پس از انقلاب 25 ژانویه که رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی آزاد شده است دیگر هیچ چیزی برای مخفی کردن باقی نمانده است. از این رو درک نمی‌کنیم که نماینده ویژه امریکا در امور اقلیت‌های خاورمیانه چه چیزی را می‌خواهد به اطلاع مقامات امریکایی برساند.»

دکتر طه ابو کریشه، نایب رئیس سابق دانشکده الازهر تصمیم کنگره امریکا را نه تنها دخالت در امور داخلی کشورها بلکه عبور از همه خطوط قرمز دانست و گفت: «دنیا وابسته به دستورات یک مرجع یا یک کشور نیست که بخواهد امر و نهی کند، هر کشوری برای خود استقلالی دارد و حق دارد برای امور داخلی خود تصمیم بگیرد. اتفاقا در کشورهای اسلامی بیش از دیگر کشورهای دنیا از اقلیت‌ها حمایت می‌شود. در حالی که در بسیاری از کشورهای غربی این گونه که ما از اقلیت‌ها حمایت می‌کنیم، حمایت نمی‌کنند.»

وی تاکید کرد، ما وظیفه خود می‌دانیم که از حقوق اقلیت‌ها حمایت قاطع کنیم در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا چنین وظیفه‌ای را در خود احساس نمی‌کنند.

دکتر مصطفی علوی، استاد علوم سیاسی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشکده قاهره نیز تصمیم کنگره امریکا را تصمیمی نادرست دانست و گفت: «ایالات متحده وارد بازی شده که اصلا به آن ربطی ندارد. بر اساس تصمیم کنگره، امریکا صاحب حقی می‌شود که اصلا حقش نیست. چرا که بر اساس آنچه کنگره تصویب کرده امریکا خود را ناظر بر اموری می‌کند که اصلا در حوزه تخصصی‌اش نیست. این کار قطعا دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه محسوب می‌شود و به هیچ وجه منطبق با قوانین بین‌المللی نیست و حتی می‌توان گفت زیر پا گذاشتن استقلال ملی کشورها است.»

وی تاکید کرد، در بسیاری از کشورها مثل مصر اقوام دیگر اقلیت نیستند. در مصر قبطی‌ها بر خلاف پاکستان، عراق و افغانستان به هیچ وجه اقلیت محسوب نمی‌شوند، آنها شهروند هستند و از حقوق کامل یک شهروند بهره‌مندند. آنها در تمامی تصمیم‌های سیاسی و اجتماعی کشور دخالت مستقیم دارند و بسیاری از تصمیم‌ها با مشورت آنها اتخاذ می‌شود.

علوی همچنین گفت: «این تصمیم کنگره امریکا در راستای سیاست‌های جدید ایالات متحده در مورد خاورمیانه است که اکنون وسعت و مشمولیت بیشتری گرفته و می‌خواهد در تصمیم‌های مردم و دولت‌ها نیز دخالت کند. قرار نیست وضعیتی که در سودان رخ داد برای جایی مثل مصر نیز رخ دهد. کشورهای منطقه به هیچ وجه شبیه به هم نیستند.»

وی هشدار داد: به نظرم ایالات متحده سناریوی جدیدی را آغاز کرده که هدف از آن تضعیف کشورهای خاورمیانه است و می‌خواهد مشکلات کشورها را با بزرگ‌نمایی تبدیل به یک بشکه باروت کند و بر روی آن بنزین بریزد تا سراسر خاورمیانه را به آتش بکشد. آنها می‌خواهند وضعیت جدیدی را در منطقه رقم بزنند.

سرهنگ دکتر عبدالمنعم کاطو، عضو ستاد ارتش مصر نیز این اقدام را حرکتی کاملا مشکوک با اهدافی مخرب دانست و گفت: «امریکایی‌ها با اتخاذ چنین تصمیمی تلاش می‌کنند که حس بی‌اعتمادی را در کشورهای منطقه گسترش دهند و فتنه طایفه‌ای تازه‌ای راه بیندازند. و الا مسلمانان و مسیحیان و دیگر اقلیت‌ها در تمامی کشورهای خاورمیانه بیش از 14 قرن است که مسالمت‌آمیز کنار هم زندگی کرده‌اند و هیچ مشکلی هم نداشته‌اند.»
وی تاکید می‌کند، انتخاب نماینده ویژه چیزی جز ایجاد فتنه طایفه‌ای نیست و مشخص نیست امریکایی‌ها چه سناریوی شوم تازه‌ای برای خاورمیانه تدارک دیده‌اند. 

نظر شما :