مجله هفته/ چطور نمی‌توانیم حق خود را از افغانستان بگیریم؟

۲۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۹ کد : ۱۵۳۲۲ اخبار اصلی
نماینده زابل در مجلس: نباید منافع ملی کشور را به یک کشور دیگر گره بزنیم. وزارت نیرو حق ندارد که سرنوشت یک میلیون انسان که در زاهدان زندگی می کنند را به افغانستان گره بزند...
مجله هفته/ چطور نمی‌توانیم حق خود را از افغانستان بگیریم؟
دیپلماسی ایرانی: پیش از اینکه آقای عباسعلی نورا نماینده زابل و دهک در مجلس خبرساز باشد، این استان سیستان و بلوچستان است که بار دیگر خبرساز شده است. مشکل آب این منطقه همچنان باقی و جاری است و کاری کرده که صدای این نماینده مجلس را هم درآورده است.

عباسعلی نورا به سایت آتی نیوز – متعلق به مرتضی طلایی عضو شورای شهر تهران - درباره مشکلات مربوط به رودخانه هیرمند در استان سیستان و بلوچستان گفته است: رودخانه هیرمند که از داخل خاک افغانستان سرچشمه می‌گیرد، در گذشته به صورت کامل و بدون محدودیت به منطقه سیستان سرازیر و جلگه سیستان با این آب آبیاری می‌شد اما به مرور زمان و با احداث سد بر روی این رودخانه مشکلاتی برای مردم سیستان و افغانستان به وجود آمده که یکی از دلایل مهاجرت مردم سیستان و بلوچستان به شمال ایران و نیز استان خراسان همین مشکل رودخانه هیرمند بوده است.

نورا می افزاید: در فاصله سال های 51 تا 53 دولت وقت آن زمان با رفت وآمدهای زیاد خود به افغانستان معاهده‌ای را با این کشور امضا کرد که که بر اساس آن ما باید به طور مستمر حداقل 26متر مکعب در ثانیه آب داشته باشیم. این میزان آب برای بدترین شرایط است. اما متاسفانه این معاهده اجرا نمی‌شود و تنها هر وقت که سیلاب وجود دارد، ما آب داریم. به عبارت دیگر مردم سیستان و بلوچستان و به ویژه در شمال استان نمی‌توانند تکلیفشان را از لحاظ کار کشاورزی روشن کنند. یعنی هیچ سیستانی نمی‌تواند در کار کشاورزی سرمایه گذاری کند. در حالی که در گذشته این منطقه پر بود از باغ های انگور و سایر میوه ها.

نماینده مردم زابل و زهک به نیمه پر لیوان هم اشاره ای داشته و گفته است: نظام مقدس جمهوری اسلامی کار بسیار موثری انجام داد و آن ایجاد چاه نیمه‌ها در این منطقه بود. مخصوصا با سفر مقام معظم رهبری به استان سیستان و بلوچستان که موجب احداث چاه‌نیمه‌ی چهارم نیز شد. در این چاه نیمه‌ها حدود 5/1میلیارد متر مکعب آب ذخیره می‌شود. این میزان ذخیره توانسته تا حدود زیادی مشکلات ما را حل کند. اما متاسفانه در حال حاضر تصمیم گرفتند که آب شهرهای هم جوار را هم از این چاه نیمه‌ها تامین کنند. درحالیکه خود مردم زابل، زهک و هیرمند با چالش کم آبی مواجه است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خطاب به وزارت نیرو می گوید: نباید منافع ملی کشور را به یک کشور دیگر گره بزنیم. وزارت نیرو حق ندارد که سرنوشت یک میلیون انسان که در زاهدان زندگی می‌کنند را به افغانستان گره بزند.

او گفته است: می خواهند برای اجرای پروژه آبرسانی از چاه نیمه‌ها تا زاهدان 500میلیارد تومان هزینه کنند، درحالیکه اگر این بودجه را در اختیار ما محلی‌ها بگذارند، سه سد در جنوب استان احداث و از آن طریق آب مورد نیاز را تامین می‌کنیم. کارشناسان وزارت نیرو در این منطقه به غلط رفتار کردند و نظر سیاسی دادند نه نظر کارشناسی! حتی معتقدیم جریان‌های فکری منحرفی در منطقه ما وجود دارد که در جهت وابستگی استان ما به افغانستان عمل می‌کند. در واقع یک تفکری وجود دارد که به صورت زیر زمینی در حال گره زدن سرنوشت ما به افغانستان است.

عباسعلی نورا با تاکید دوباره بر موضوع حق آبه ایران از رودخانه هیرمند گفته است: ما یک کارگروهی تشکیل دادیم به نام «کارگروه پیگیری مسائل رودخانه هیرمند» که در این کارگروه سه وزارتخانه امور خارجه، کشور و نیرو در آن دخالت دارند. اما متاسفانه در سال‌های اخیر اقدام موثری در این نهادها ندیدیم؛ درحالی که انتظار ما از قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی بیش از این است. چرا که ما تا به حال میلیاردها دلار به افغانستان کمک کرده ایم و از طرف دیگر جاده ترانزیتی‌ای که برای آنها جنبه حیاتی دارد، در خاک استان ما قرار دارد چطور ما نمی‌توانیم حق خود را از افغانستان بگیریم؟

 

نظر شما :