روسیه استاد طرح‌های گام به گام

۱۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۲ کد : ۱۵۰۶۸ اروپا
پیش از این طرح گام به گام موفق دیگری در زمینه تاسیس نیروگاه هسته ای بوشهر میان ایران و روسیه به اجرا درآمده بود که همچنان ادامه دارد و گام های بعدی را طی می کند.
روسیه استاد طرح‌های گام به گام
دیپلماسی ایرانی: قرار است دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه به دعوت دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران عازم تهران شود. این سرآغاز یک طرح گام به گام دیگر میان روسیه و تهران به ابتکار مسکو و به میزبانی تهران است. پیش از این طرح گام به گام موفق دیگری در زمینه تاسیس نیروگاه هسته ای بوشهر میان دو کشور به اجرا درآمده بود که همچنان ادامه دارد و گام های بعدی را طی می کند.

البته در داستان نیروگاه بوشهر که قرار است به زودی تست های مجددی در آن انجام شود و نمایشی جذاب از هارمونی میان بذر روسی و خاک ایرانی را به اجرا بگذارد، اطلاق گام به گام در قرارداد اولیه وجود نداشت ولی شرایط مساعد و نیز سازگاری محیط با طرح، باعث شد تا نخستین طرح گام به گام میان تهران و مسکو آزمایشی موفقیت آمیز داشته باشد.

از ماجرای نیروگاه بوشهر سال ها می گذرد و گام های روسیه در ایران طی چند سال گذشته، کندتر و معلق تر از گذشته شده است. این مسئله موجب آن شده تا اندک اندک نقطه شروع و مفاد قرارداد میان دو کشور از یادها برود و داستان بهره برداری و راه اندازی نیروگاه بوشهر و تولید برق هسته ای از این نیروگاه، کاملا شکل گام به گام به خود بگیرد؛ با این ویژگی که این گام ها بلندتر و کندتر از گذشته برداشته می شوند که این خود دارای مواهب ناگفته بسیاری است.

حالا موفقیت اولین طرح گام به گام روسیه در ایران، چراغ دوم را هم روشن کرده و قرار است کل مسئله هسته ای ایران به دست باتدبیر روس ها گشوده شود. سیمای سرگی لاوروف این روزها تجسمی از طرح مزبور برای ایرانی هاست. او در گام اول دعوت‌نامه ای را روانه تهران کرده و وزیر خارجه کشورمان را برای رایزنی در مورد طرح روسیه و آشنایی با ابتکار عمل میانجی‌گرانه اش به مسکو دعوت کرده است. ظاهرا گام دوم را صالحی برخواهد داشت و می بایست در اواخر همین ماه به روسیه پرواز کند.

البته ایران پیش از سفر علی اکبر صالحی، جبران دعوت روس ها را خواهد کرد. سعید جلیلی که پس از نشست استانبول خبری از او نبود، نیکلای پاتروشف دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه را به تهران دعوت کرده است تا درباره مسائل مربوط به موضوع هسته ای ایران و احیانا کلیات سیاست ها، خط مشی ها و نیز خطوط قرمز تهران برای گفتگوهای موثر در این زمینه، زمینه چینی لازم را انجام دهد. اینطور که در خبرها آمده، دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه 24 مرداد ماه در تهران است. او قرار است علاوه بر دیدار با جلیلی با محمود احمدی نژاد و برخی مقام های دیگر گفتگو کند.

طرح گام به گام روسیه برای حل مناقشات هسته ای ایران و غرب نقطه آغاز مشخصی دارد ولی پایان مشخصی برای آن متصور نیستیم. درواقع مناقشات هسته ای از جنس تاسیسات هسته ای نیست که بتوان نقطه پایانی برای بهره برداری یا اتمام آن معین کرد؛ هرچند همانطور که مسکو نشان داده، در مورد تاسیسات نیز طرح گام به گام و بدون نقطه پایان، شدنی و قابل اجراست.

روسیه در این طرح که فعلا کلیاتش منتشر شده و قرار است جزئیات آن توسط صالحی و جلیلی و سایرین بررسی شود، پیشنهاد داده که تحریم های اعمالی علیه تهران در ازای رفع ابهام های هسته ای به صورت گام به گام منتفی شود. ایران از حسن نیت روسیه تشکر کرده و گفته پیشنهاد را بررسی می کند.

 

نظر شما :