بگومگوهای هیات افغانی با مسئولان ایرانی

۱۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۳:۱۳ کد : ۱۵۰۳۵ اخبار اصلی
هیأت 31 نفره شورای ملی افغانستان که به دعوت مجلس ایران در تهران حاضر شده بود، به کشورش بازگشته و حالا کم کم اخبار مربوط به گفتگوها و بگومگوهای رد و بدل شده میان دو طرف منتشر می شود.
بگومگوهای هیات افغانی با مسئولان ایرانی
دیپلماسی ایرانی: معمولا به دنبال سفر هیات های رسمی به کشوری دیگر – به خصوص ایران – در ابتدا اخباری کلی، رسمی و کم محتوا در این باره منتشر می شود و پس از چند روز که آن هیات به کشور خود بازمی گردد و با رسانه های کشور خود گفتگو می کند، اطلاعات جزئی تری درباره گفتگوها، توافقات و اختلافات ردوبدل شده وارد حیطه عمومی و رسانه ها می شود.

هیأت 31 نفری اعضای شورای ملی افغانستان که به ریاست رفیع الله گل افغان، نایب دوم مجلس سنا به تهران سفر کرده بود، در طول روزهای اقامت در ایران هم با محمود احمدی نژاد دیدار و گفتگو داشتند و هم با تعدادی از نمایندگان مجلس.

اخباری که در وهله اول از سوی دفاتر مطبوعاتی یا روابط عمومی مجلسین منتشر شد، دایر بر این بود که طی این دیدارها و گفتگوها، مناسبات دو کشور بسیار نیک، برادرانه و تاریخی توصیف شده و حتی آقای رفیع الله گل افغان در یکی از این ملاقات ها ضمن تشکر از ملت و دولت ایران گفته است: ملت ایران در 30 سال گذشته از کمک های مادی و معنوی شان به مردم افغانستان دریغ نکرده و دو میلیون مهاجر افغانستانی که با فراهم بودن تمام تسهیلات اجتماعی شان در ایران زندگی می کنند، نمونه خوبی از همکاری های دوستانه و بی شائبه برادران ایرانی ماست و ما از مردم و ملت مسلمان ایران تشکر می نماییم.

همچنین در همین اخبار رسمی آمده بود که در این دیدارها به برخی مشکلات مهاجران افغان در ایران اشاره شده و آنها خواهان افزایش بورسیه های تحصیلی، تخفیف مجازات زندانیان و رفع بعضی مشکلات مهاجران در ایران شده اند. ضمنا بر پاره ای همکاری ها در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر نیز تأکید شده است.

اما امروز خبری در رسانه های افغانستان منتشر شده است مبنی بر اینکه بخشی از گفتگوهای میان نمایندگان دو مجلس، حول نگرانی همیشگی ایران از حضور نیروهای بین المللی در افغانستان می گشته و در همین باره نیز بگومگوهایی صورت گرفته است. حداقل این است که نمایندگان افغان در جریان نگرانی های ایران قرار گرفته و واکنشی نشان نداده و حالا که به کشورشان برگشته اند، درباره نگاه و رویکرد طرف ایرانی به حضور نیروهای خارجی در افغانستان با تندی و لحنی انتقادی صحبت کرده اند.

رسانه های افغانستان با تاکید بر اینکه "گویا میان هیات شورای ملی افغانستان و مقام های ایرانی کلمات تندی رد و بدل شده است" نوشته اند: ایران بار دیگر در مورد حضور نیروهای بین المللی در افغانستان و تصمیم امریکا و افغانستان برای امضای سند همکاری های درازمدت استراتژیک نگرانی شدید خود را ابراز کرده است.

اعضای این هیات می گویند در دیدار با مقام های ایرانی و در پاسخ به نگرانی های ایشان گفته اند که حضور نیروهای بین المللی در کشورشان ناشی از مداخلات کشورهای همسایه در امور افغانستان است.

این پاسخ کنایه آمیز از آن رو روانه مسئولان و نمایندگان ایرانی شده است که ظاهرا برخی از طرف های ایرانی ضمن انتقاد از امضای پیمان استراتژیک کابل - واشنگتن، افغاستسان را کشوری اشغال شده خطاب کرده اند!

عبدالوهاب عرفان از اعضای هیات اعزامی به تهران در جلسه روز یکشنبه مشرانوجرگه یا همان سنای کشورش گفته است: "هیات افغانی موضع قاطع و اظهارات بسیار جدی [در قبال اعتراض ایرانی ها] داشتند که پای خارجی ها را چه کسی به مملکت ما کشانده است؟ علت حضور نیروهای خارجی در افغانستان تجاوز اتحاد شوروی سابق و مداخله بعضی از کشورهای همسایه است که هیچ گاه دست مداخله اینها از افغانستان کوتاه نشده است."

دکتر زلمی زابلی عضو دیگر مشرانوجرگه نیز که در ترکیب هیات اعزامی بوده، می گوید که او نیز در برابر اظهارات مقام های ایرانی پاسخ های تندی داده است. وی در این باره می گوید: "هنگامی که یکی از وکلای ایران، افغانستان را به عنوان یک کشور اشغال شده خطاب کرد، آقای بروجردی که عضو پارلمان و رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ایران است، وی نیز عین کلمه را تکرار کرد و گفت: هیاتی که از افغانستان آمده ضد امریکایی ها می باشد. من وقت ملاقات با آقای بروجردی گرفتم و برایش گفتم که ما به ضد امریکا نیامده ایم. من برایش گفتم وقتی که شما از طرف کشور های غرب خصوصاً امریکا تحت فشار قرار می گیرید، یا اقدام به اخراج یک و نیم میلیون مهاجر ما می کنید و یا صدور نفت به افغانستان را متوقف می سازید."

حتی به نظر می رسد عبدالوهاب عرفان، اتهام حمایت ایران را از شورشیان مسلح در افغانستان با نمایندگان ایرانی در میان گذاشته است. او در این باره گفته که این مساله را در دیدار با طرف ایرانی مطرح کرده اند. از سوی دیگر سناتور عبدالحنان حق ویون از دیگر اعضای این هیات گفته است: "نه ایران و نه پاکستان دوست افغانستان نیستند... ما به خاطر رهایی از شر این همسایه ها با امریکا و هر کس دیگر یکجا [متحد] خواهیم شد."

ایران پیش از این نیز چندین بار در مورد حضور نیروهای بین المللی در افغانستان و پیمان استراتژیک کابل - واشنگتن ابراز نگرانی کرده بود.

 

نظر شما :