مرگ تنها بازمانده هولوکاست در کنگره

۲۴ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۲:۴۳ کد : ۱۵۰۱ اخبار اصلی
عقاید وی در مورد ایران بسیار تاثیرگذار بود
مرگ تنها بازمانده هولوکاست در کنگره
 

تام لنتوس، تنها بازمانده هولوکاست که توانسته بود به کنگره آمریکا راه یابد، روز 12 فوریه ( دیروز) در اثر ابتلا به سرطان مری درگذشت. وی یکی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا بود که از سال 1981 به این مجلس راه یافته بود و بالاخره در سن 80 سالگی چشم از جهان فروبست.

او که عضو کمیته امور عمومی آمریکا- اسرائیل موسوم به ایپک نیز به عنوان یکی از نمایندگانی که خصمانه ترین سیاست ها را در قبال ایران و فلسطین پیگیری می کرد، معروف بود. او ژانویه گذشته اعلام کرده بود که به دلیل ابتلاه به سرطان مری در دور آینده انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا نامزد نخواهد شد.

لنتوس به عنوان رئیس شورای روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، از مهاجران مجارستانی در آمریکا بود و بر همین اساس مدعی بود که تنها بازمانده هولوکاست است که به کنگره راه یافته است. وی زمانی که 16 سال داشت شاهد حمله نازی های آلمان به شهر بوداپست بود. نازی ها او را به یک اردوگاه کاراجباری فرستادند. اما لنتوس از این اردوگاه فرار کرد، ولی خیلی زود دستگیر و مجازات شد.

لنتوس باردیگر اقدام به فرار کرد و اینبار موفق شد. وی در پناه یکی از دیپلمات های سوئیسی که تا آن زمان بسیاری از یهودیان را از مرگ نجات داده بود، درآمد. چشمان آبی و موی بلوند لنتوس این فرصت را به او داد که آزادانه به فعالیت برای حفظ جان هم دینان خود پرداخته و در عین حال در گروه های ضد نازی فعالیت داشته باشد.

لنتوس در سال 1947 به آمریکا مهاجرت کرد و موفق شد که از دانشگاه یو سی برکلی درجه دکترا در رشته اقتصاد بگیرد. وی خود را شهروندی آمریکایی که به دلخواه خود آمریکایی شده است، نامید و تلاش های خود برای ورود به کنگره آمریکا را آغاز کرد.

پشتیبانی از جنگ خلیج فارس یکی دیگر از نقاط عطف کارنامه کاری وی بوده است. در آن زمان وی به عنوان یکی از اعضای کمیته حقوق بشر کنگره آمریکا با زنی کویتی به نام "پرستار نیره"، ملاقات کرد که داستان های فجیعی از جنایات سربازان عراقی در این جنگ برای او تعریف کرد. لنتوس این فرصت را مغتنم شمرد و آن را بهانه ای برای تخریب دولت عراق قرار داد.

این پرستار به لنتوس گفت که سربازان عراقی به بیمارستان محل خدمت وی حمله کرده و کودکان نارس را از محل مخصوص خود بیرون آورده و آنها را در سال سرد بیمارستان رها کردند تا بمیرند. این موضوع در آن زمان که آمریکا برای کمک کویتی ها به این کشور اعزام شده بودند، به شدت در رسانه ها مورد توجه قرار گرفت. بعدها مشخص شد که پرستار نیره دختر سفیر کویت در آمریکا بوده است و به دلیل این اظهارات مورد بازخواست قرار گرفت.

لنتوس یکی از حامیان سرسخت جنگ عراق بود. وی در اکتبر 2002 به همراه چند تن از دموکرات ها حمایت از طرح بوش برای حمله به عراق را بر عهده گرفت. بر اساس این طرح بوش می توانست بدون کسب اجازه از سازمان ملل به عراق حمله کند. قطعنامه ای در این راستا در مجلس نمایندگان آمریکا و سنا طرح شد و در کنگره به تصویب رسید.

 اما از سال 2006 به بعد بود که لنتوس تصمیم گرفت در این رویکرد خود تغییر داده و به همین جهت رویه انتقادی جدیدی را علیه تهاجم به عراق در پیش گرفت.

لینتوس همچنین یکی از حامیان سرسخت اسرائیل در مجلس نمایندگان آمریکا محسوب می شد. وی در سال 2001 طی کنفرانس سازمان ملل پیرامون نژادپرستی در دوربان آفریقای جنوبی رهبری یک اقدام بی سابقه را به عهده گرفت و در اعتزاض به اقدامات نژادپرستانه از محل کنفرانس خارج شد.

اما لنتوس در عین حال از جمله سیاستمدارانی بود که خواستار گفت و گو با کشورهای مخاصم آمریکا بودند. وی از جمله اعضای کنگره آمریکا بودند که در سال 2004 از لیبی دیدار کردند. همچنین در سال گذشته میلادی، زمانی که نانسی پلوسی با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دیدار کرد، لنتوس در کنار وی بود.

تام لنتوس به عنوان رئیس شورای روابط خارجی مجلس سنای آمریکا نقش مهمی را در تعیین برخی از سیاست های دیپلماتیک کشور در قبال کشورهای دوست و دشمن آمریکا ایفا می کرد. او در مورد روابط کشورهای منطقه با ایران بسیار حساس بود. وی یکی از منتقدان مناسبات اقتصادی ایران و هند محسوب می شد و در عین حال به دهلی نو در مورد تبعات روابط نظامی اش با تهران هشدار داده بود.

با این حال لنتوس یکی از مخالفین حمله به ایران در کنگره محسوب می شود. وی معتقد بود که آمریکا نباید از طریق نظامی مشکلات خود در خاورمیانه را برطرف کند. وی بارها از دولت بوش و قانونگذاران آمریکایی می خواست که نسبت به اتخاذ رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران بسیار جدی باشند.


نظر شما :